Kløver
Fra : Dorte Ringholm Mølle~

Dato : 14-07-01 08:09

Med hvilke midler (bortset fra at finde en heldig af slagsen og ønske
kan man slippe af med kløver i græs?

--
Hjerteligst
Dorte

Det generer mig ikke at få en privat mail, så længe den ikke generer mig

Fra : H. Olesen

Dato : 14-07-01 10:54

On Sat, 14 Jul 2001 09:08:48 +0200, Dorte Ringholm Møller Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Med hvilke midler (bortset fra at finde en heldig af slagsen og ønske
> kan man slippe af med kløver i græs?

Plænerens. Sælges under forskellige handelsnavne såsom Herbatox,
Tox-et-eller-andet, men der står ofte også "plænerens" på flasken.

Det vigtigste er at det indeholder MCPA (hormonmiddel). Flasken jeg
har her indeholder de tre stoffer MCPA, Mechlorprop og Dicamba.

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-07-01 20:29

Dorte Ringholm Møller Hansen <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en
> Med hvilke midler (bortset fra at finde en heldig af slagsen og ønske
> kan man slippe af med kløver i græs?

Det haster, hvis de skal væk i år med kemikalier.
Se f.eks. her:

http://hjem.get2net.dk/per.hansen/faq.htm
- punkt 9

Per A. Hansen

Fra : Borge

Dato : 15-07-01 00:30

Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> skrev i en

> Det haster, hvis de skal væk i år med kemikalier.

Øv, øv og 3 gange øv! Hvorfor skal man absolut bruge kemikalier, bare for at
få kløver væk fra græsplænen?

Kløver er så smuk en plante, den skader ikke græsplænen, den gør den kun
smukkere.

Jeg har aldrig brugt kemikalier i min have, kun kompost, kompost og atter
kompost (hjemmelavet, naturligvis) og det giver jeg også min græsplæne.

Der kan da godt komme noget ærenpris, kløver, mos, brændenælde, skvalderkål
og hvad der ellers kommer i græsplæner, men det meste forsvinder ved hyppig
slåning og lidt lugning i hækken.

Lad dog græsplæne være græsplæne, og tænk ikke så meget på hvad den
indeholder, bare det er grønt

Med kemikalier dræber man alt naturligt liv i plænen - så er man nødt til at
give den kusntgødning - og så dræber man endnu mere - det er skruen uden
ende.

Derfor, lad være med at give plænen andet end naturligt materiale - og
accepter dog en smule kløver - det er jo så smukt!

Det er kun på golfbaner at kløver og andet ikke må gro - og golfbaner er de
mest forurenede grunde man kan tænke sig.

/bj

Fra : Erik Werner Hansen

Dato : 15-07-01 09:01

"Borge" <borge_jensen@get2net.dk> wrote:

>Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> skrev i en

Tak Per - det kan jeg se. Inden 1. august; jeg ville først have gjort
det efter høst for ikke at skade de omgivende marker.
>Kløver er så smuk en plante, den skader ikke græsplænen, den gør den kun
>smukkere.

Ja, den er skam nydelig - og så tiltrækker den brumbasser, som jeg
også holder af. Så i min græsplæne er det fint.

>Jeg har aldrig brugt kemikalier i min have, kun kompost, kompost og atter
>kompost (hjemmelavet, naturligvis) og det giver jeg også min græsplæne.

Det er rart at læse.

>Lad dog græsplæne være græsplæne, og tænk ikke så meget på hvad den
>indeholder, bare det er grønt

Ja, i vore egne græsplæner er der mange spændende ting; det er slet
ikke dem, det drejer sig om.

>Med kemikalier dræber man alt naturligt liv i plænen - så er man nødt til at
>give den kusntgødning - og så dræber man endnu mere - det er skruen uden
>ende.

Enig. Jeg synes også, at skrappe kemikalier er af det onde.

>Derfor, lad være med at give plænen andet end naturligt materiale - og
>accepter dog en smule kløver - det er jo så smukt!

Hej.

Af det ovenstående kan du se, at jeg er imod meget af kemien.

Men hvad skal jeg gøre?

Jeg har 6500 kvadratmeter (mere end en tønde land 5500), som jeg har
sået græs på. Det er taget fra vore fire tønder (resten udlånt til
korn) , så jeg kan dyrke min hobby: At flyve modelfly.

Det er en gammel drøm, at have min egen flyveplads.

Nu er det blevet til et helvede, fordi to tredjedele af det er kløver.

Havetraktoren kan simpelt hen ikke klare det; det er så sejt og
frodigt.

Jeg har frøfirmaet mistænkt for at have dummet sig. Og faktisk
bør jeg ( kan jeg?) tvinge dem til at rette fejlen, altså fjerne
kløveren og plante græs i stedet. Efter flere års bøvl skulle jeg
endelig i år have brugt min flyveplads - men nej.

Det er så surt at se sin drøm blive ødelagt af forkert udleverede frø.

Venligst,
Erik.
rcflier"at"image"dot"dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-07-01 09:16

On Sun, 15 Jul 2001 10:00:58 +0200, Erik Werner Hansen
<rcflier@image.dk> wrote:

>Ja, den er skam nydelig - og så tiltrækker den brumbasser, som jeg
>også holder af. Så i min græsplæne er det fint.

...og kløver dufter også dejligt

> [...]
>
>Nu er det blevet til et helvede, fordi to tredjedele af det er kløver.
>
>Havetraktoren kan simpelt hen ikke klare det; det er så sejt og

Hvad slags kløver er det?
Jeg har aldrig oplevet at hvidkløver, som er det som normalt ses i
græsplæner, ikke kan klares af plæneklipperen.

> [...]
>kløveren og plante græs i stedet. Efter flere års bøvl skulle jeg
>endelig i år have brugt min flyveplads - men nej.

Sikkert ikke. De plejer at have en klausul i deres handelsbetingelser
om at der kun ydes erstatning op til fakturabeløb. Og ved at handle
med dem har du accepteret disse betingelser. Men du kunne jo prøve at
snakke med dem?

Der er himmelvid forskel på græs- og kløverfrø, så hvis der var kløver
i frøene da du såede dem så burde du nok have set dem. Græsfrø er
tynde og aflange, omkring 1 cm. Kløverfrø er små runde kugler, på
størrelse med et knappenålshoved eller mindre.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Erik Werner Hansen

Dato : 15-07-01 09:35

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>tynde og aflange, omkring 1 cm. Kløverfrø er små runde kugler, på
>størrelse med et knappenålshoved eller mindre.

Hej Mads og tusind tak.

Jeg vil straks undersøge de resterende sække (jeg købte rigeligt).

Men jeg mener ikke, at jeg så små kugleformede frø.

Så det er måske alligevel noget, der var der i forvejen?

Men det var rart at få nogle fakta. Tak for det.

Venligst,
Erik

(gift med Dorte, som startede tråden
rcflier"at"image"dot"dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-07-01 09:59

On Sun, 15 Jul 2001 10:34:39 +0200, Erik Werner Hansen
<rcflier@image.dk> wrote:

>Jeg vil straks undersøge de resterende sække (jeg købte rigeligt).
>
>Men jeg mener ikke, at jeg så små kugleformede frø.

Jeg tror det heller ikke. Jeg kender ikke til nogle frøfirmaer som
sælger plænegræs med kløver iblandet, og at de skulle tage fejl af en
græsplæneblanding og en fodergræsblanding er vist ret usandsynligt.

>Så det er måske alligevel noget, der var der i forvejen?

Det kan det sagtens være. Og måske har det så bare nogle rigtig gode
vækstbetingelser lige der, så det vokser bedre end græsset?

>(gift med Dorte, som startede tråden

Ahh.. og du har gået og været så gnaven på din landingsbane at hun
måtte gøre noget? ))

http://www.gartneriet.dk

Fra : eam

Dato : 15-07-01 11:37

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Ahh.. og du har gået og været så gnaven på din landingsbane at hun
> måtte gøre noget? ))

Har du prøvet med grøn asfalt, eller kunstgræs til dine RC-modeller.

Ellers må du klippe din plæne lidt oftere, så flyene ikke snubler over et
par kløverplanter med humlebier i blomsterne.

Kan du ikke fange flyene i net under landing, som på hangarskibe, jeg ved
godt, at det kan være hårdt ved propellen, men stop motoren før du ryger ind
i nettet.

når du nu ligger der på maven og studerer hvorgan humlerne holder sig i
luften (de kan jo efter sigende ikke flyve) kan det være du kan få et par
tip til dine fly. Hvad er glidetallet egentlig på en humlebi?? og på dien
fly??

Erik

Fra : Borge

Dato : 15-07-01 15:02

Erik Werner Hansen <rcflier@image.dk> skrev i en

> Nu er det blevet til et helvede, fordi to tredjedele af det er kløver.
>
> Havetraktoren kan simpelt hen ikke klare det; det er så sejt og
> frodigt.

Hvad med en flok får eller gæs, kan de ikke æde kløver og også holde græsset
nede?

Det er jo også en økologisk løsning.

En giftløsning på så stort et område er da også fuldstændig urealistisk, det
ville jo koste en formue. Med lidt dyr af en slags, får du også lidt kød ud
af det.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-07-01 10:18

Borge <borge_jensen@get2net.dk> skrev i en
> [...]
at
> få kløver væk fra græsplænen?
> Kløver er så smuk en plante, den skader ikke græsplænen, den gør den kun

Enig.
Men hvis Dorthe vil have dem væk så er det en mulighed, som
hun selv skal bestemme.

> [...]
at
> give den kusntgødning - og så dræber man endnu mere - det er skruen uden

Nej, græsset tager ingen skade af hormonmidler - de lugter ganske vist
forfærdeligt, men græsserne tåler dem fint.
"Kunstgødning" dræber intet, det er mad for planter i den form de kan
optage den. Din kompost skal faktisk først omdannes til samme
uorganiske form inden dine planter kan optage den.

> Derfor, lad være med at give plænen andet end naturligt materiale - og
> accepter dog en smule kløver - det er jo så smukt!

Ikke uenig - når man henregner mineralgødning til naturligt materiale
for planter!

Per A. Hansen

Fra : Borge

Dato : 15-07-01 15:27

> "Kunstgødning" dræber intet, det er mad for planter i den form de kan
> optage den.

Kunstgødning ætser huden på regnorme og andre dyr der omsætter organisk
materiale til næring for græsset. Du ser ikke ret mange regnorme i plæner
der jævnligt får kunstgødning. Jeg har derimod et mylder af liv i plænen,
også til stor glæde for fuglene, der hver dag hiver mange hundrede orme op
af plænen. Ormelivet er også med til at holde plænen luftig og veldrænet -
det drejer sig kun om af få en naturlig balance - uden kunstgødning og uden
gift. Jeg har haft den samme plæne i 16 år og den er stadig grøn og frodig.
Jeg river aldrig græsset sammen eller samler det op på anden vis, det skal
dyrelivet nok klare for mig.

> Din kompost skal faktisk først omdannes til samme
> uorganiske form inden dine planter kan optage den.

Ja, men det sker langsomt og naturligt - lige som i naturen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-07-01 08:08

> [...]
> også til stor glæde for fuglene, der hver dag hiver mange hundrede orme op

Du benævnede "kunstgødning" som gift - det er planternes naturlige
form for mad - det har man vidst i mere end 100 år.
Du er imodstrid med mere end 100 års forskning.

At det ætser huden af regnorme er et helt andet problem som ikke
har med planter at gøre - det er også forkert med de mængder der gives.
Undersøgelser over antal regnorme viser ingen forskel på gødningsformerne -
kun ned anvendelse af flydende ammoniak kan der være en negativ
virkning - men det er ikke aktuelt i haven.

> [...]
frodig.
> Jeg river aldrig græsset sammen eller samler det op på anden vis, det skal

Min har hold længere. Der er rigeligt til ormene i græsafklippet.
God gødskning giver en bedre og større rodudvikling til gavn for
faunaen.

> Ja, men det sker langsomt og naturligt - lige som i naturen

Vi har mere end 100 års forsøg liggende vedrørende organisk gødning
contra "kunstgødning" ( på Askov forsøgsstation ).
Organisk gødning virker ca. 40 - 50 % af mineralgødning, der sættes
til 100! Det er hvad planterne siger om den ting - så at anvede gift om
planternes mad vil de nok ikke synes om.

Per A. Hansen

Fra : Borge

Dato : 16-07-01 16:15

> Du benævnede "kunstgødning" som gift

Hov, hov! Det har jeg aldrig sagt.

sagde jeg.

Hvordan har du opfattet at jeg har kaldt kunstgødning for gift?

> At det ætser huden af regnorme er et helt andet problem som ikke
> har med planter at gøre

I høj grad. Det er da dyrelivet i jorden der omsætter det organiske
materiale til føde for planterne.

> Min har hold længere.

Nå ja, du har vel haft din have længere end jeg har haft min

> God gødskning giver en bedre og større rodudvikling til gavn for
> faunaen.

Jeg giver bare min plæne en anden form for gødning, frem for det kunstige,
og jeg har også en fin rodudvikling.

> Organisk gødning virker ca. 40 - 50 % af mineralgødning, der sættes
> til 100!

Alligevel stiger antallet af økologiske landbrug.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-07-01 19:45

> Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> skrev i en

> Hov, hov! Det har jeg aldrig sagt.

Du skrev:
[klip]
Med kemikalier dræber man alt naturligt liv i plænen - så er man nødt til at
give den kusntgødning - og så dræber man endnu mere - det er skruen uden
ende.
[klip slut]
Selv om du ikke nærmere nævner, hvad det dræber må jeg opfatte det som
du skriver, at "kunstgødning" er giftigt - hvorfor skulle den ellers dræbe?
Men det er fint nok for mig, hvis det skal opfattes på en anden måde.

> I høj grad. Det er da dyrelivet i jorden der omsætter det organiske
> materiale til føde for planterne.

Nå sådan, men det er stadig forkert at mineralgødning ætser huden af
noget som helst i jorden med de doseringer, der er tale om.
Men det er korrekt, at stor koncentration af salte kan svide - det kaldes
for Osmose - de omgivende celler tømmes for vand - derfor er salt giftigt
for levende organismer i for store doseringer - men ikke ved de små
mængder, der er tale om for at tilgodese planternes behov.

> Jeg giver bare min plæne en anden form for gødning, frem for det kunstige,
> og jeg har også en fin rodudvikling.

Det er da fint nok - med mineralgødninger tilføres alligevel
næringsstofferne
i en for planterne naturlig form - ikke noget kunstigt her!
Men jeg er helt enig i, at man skal udnytte havens plantedele til kompost -
og ikke fjerne den.

> Alligevel stiger antallet af økologiske landbrug.

Jamen det ændrer intet ved de facts jeg har nævnt.
Økologiske afgrøder bliver fejlernæret, de får for lidt
kvælstof tilført og overskud af fosfor og kalium - hvis vi
taler om økologiske bedrifter med husdyr, hvor man indkøber
næringsstoffer fra udlandet i form af kraftfoder!.
( se f.eks. sidne om økologi på min hjemmeside)
Uden husdyrgødning drives rovdrigt på jorden reserver!.

Men vi er en smule udenfor emnet - der var tale om ukrudt
i græsplænen. Jeg blot angivet nogle facts - det må være
den enkelte haveejers beslutning om der skal anvendes
godkendte midler eller man ikke vil anvende pesticider.
Begge holdninger er udmærkede - blot man følger forskrifterne.

Per A. Hansen