Free og available
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-12-07 16:03

Greetings!

På min root-partition er der forskel på free og available space. Hvad
lægger beslag på free space?

Jesper Poulsen

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 30-12-07 16:16

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> På min root-partition er der forskel på free og available space. Hvad
> lægger beslag på free space?

Nu nævner du ikke hvilket filsystemet partitionen er formateret med, men
jeg gætter på at det er ext2/3.

Forskellen skyldes at en procentdel af filsystemet reserveres til root.
Se man mke2fs og tune2fs.

Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"Existance is not only temporary, its pointless." Calvin

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-12-07 16:45

Allan Willems Joergensen wrote:

> Nu nævner du ikke hvilket filsystemet partitionen er formateret med, men
> jeg gætter på at det er ext2/3.

Præcis.

> Forskellen skyldes at en procentdel af filsystemet reserveres til root.
> Se man mke2fs og tune2fs.

Dvs. '-m'-paramteren på mke2fs?

Jesper Poulsen

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 30-12-07 20:52

> Dvs. '-m'-paramteren på mke2fs?

Nemlig. Det er samme parameter til tune2fs.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 30-12-07 22:21

Jesper Poulsen wrote:
> Greetings!
>
> På min root-partition er der forskel på free og available space. Hvad
> lægger beslag på free space?

Der er da ikke forskel på free og available space, det er da bare to
ord, der dækker samme begreb.
Linux kommandoen df viser total disk space, used space og available
space. Summen af used og available space er altid mindre en total
space fordi der er et overhead på 5 procent reserveret til root.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 30-12-07 23:27

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Linux kommandoen df viser total disk space, used space og available
> space. Summen af used og available space er altid mindre en total
> space fordi der er et overhead på 5 procent reserveret til root.

Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda2 7,5G 2,7G 4,8G 37% /

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 31-12-07 11:10

Allan Willems Joergensen wrote:

> Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
> /dev/sda2 7,5G 2,7G 4,8G 37% /

df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda8 35G 11G 23G 32% /

Used + Avail = 34G

df -k
Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/hda8 36368383 10889577 23630931 32% /

Used + Avail = 34520508

fdisk -l
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hda8 14857 19457 36957501 83 Linux

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 31-12-07 12:37

Faktum er at du igen har skrevet noget som ikke passer. Det gider du
ikke tage stilling til.

Dit udsagn er forkert. Det gælder for ext2 og ext3-filsystemer, MED
MINDRE man selv ændrer den reserverede mængde plads. Det har ikke noget
med "Linux kommandoen df" at gøre.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 31-12-07 13:48

> [...]
>
> Dit udsagn er forkert. Det gælder for ext2 og ext3-filsystemer, MED
> MINDRE man selv ændrer den reserverede mængde plads. Det har ikke noget

Vær venl'ig at læse
man mke2fs

-m reserved-blocks-percentage
Specify the percentage of the filesystem blocks
reserved for the
super-user. This avoids fragmentation, and allows
root-owned
daemons, such as syslogd(8), to continue to function
correctly
after non-privileged processes are prevented from
writing to the
filesystem. The default percentage is 5%.

Og man df
df - report file system disk space usage

DESCRIPTION
This manual page documents the GNU version of df. df
displays the
amount of disk space available on the file system containing
each file
name argument. If no file name is given, the space
available on all
currently mounted file systems is shown. Disk space is
shown in 1K
blocks by default, unless the environment variable
POSIXLY_CORRECT is
set, in which case 512-byte blocks are used.

If an argument is the absolute file name of a disk device node
contain-
ing a mounted file system, df shows the space available on
that file
system rather than on the file system containing the device
node (which
is always the root file system).

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 31-12-07 13:51

On 2007-12-31, Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> filesystem. The *default* percentage is 5%.

Default betyder ikke "altid".

--
Andreas

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 31-12-07 14:35

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Default betyder ikke "altid".

Ordkløver!.
Mke2fs reserverer per default, hvis ikke der med option -m defineres
noget andet, 5% af diskspace til root. Det viser df indirekte ved at
summen af Used og Avail altid er mindre end Size, hvis default værdien
er brugt.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 31-12-07 14:37

On 2007-12-31, Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Ordkløver!.

Overhovedet ikke, det er en meget vigtig pointe at man kan ændre det.

> [...]
> noget andet, 5% af diskspace til root. Det viser df indirekte ved at
> summen af Used og Avail altid er mindre end Size, hvis default værdien

Ja, det har andre allerede forklaret flere gange.

--
Andreas

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 31-12-07 17:52

> Vær venl'ig at læse
> man mke2fs

Prøv dog at læse hvad jeg skriver. Jeg henviste allerede i første indlæg
til m-paramteren for mke2fs.

Dit udsagn er stadig ikke sandt. Det gælder KUN for ext2 og ext3, ikke
for alle andre filsystemer Linux understøtter. Det gælder heller ikke
hvis reserved er ændret. Og det har INTET med "Linux df" at gøre.