Ubuntu - Kubuntu - Xubuntu...og programmer~
Fra : spam@datacentral.dk

Dato : 27-12-07 16:00

Hej gruppe
Jeg har Ubuntu.

Alle steder læser jeg også om Kubuntu, Xubuntu osv.

Hvorfor hedder Linux ikke bare vol. 1, vol 2, vol 3 osv.

Når jeg søger efter programmer, hvad skal jeg så se efter.

Jeg kørere Ubuntu 7.10.

Hilsen
Carsten.

Fra : Søren Dideriksen

Dato : 28-12-07 00:41

spam@datacentral.dk writes:

> Hej gruppe
> Jeg har Ubuntu.
>
> Alle steder læser jeg også om Kubuntu, Xubuntu osv.
>
> Hvorfor hedder Linux ikke bare vol. 1, vol 2, vol 3 osv.

Fordi Linux ikke bare er vol.1, vol.2, ... vol.N osv.
Linux er den samlede betegnelse for distributioner der baserer sig på
Linux-kernen.
Debian, Ubuntu, Kubuntu, Fedora, Centos, Suse, Slackware, Knoppix, osv.
er forskellige distributioner af versioner af denne kerne.
En distribution indeholder meget mere end selve kernen.

Mht. Ubuntu, Kubuntu og Xubuntu.
Ubuntu baserer sig default på GNOME desktop environment. (GNOME)
Kubuntu baserer sig på K desktop environment (KDE)
Xubuntu baserer sig på Xfce.

og alle ubuntu varianter baserer sig på Debian.

> Når jeg søger efter programmer, hvad skal jeg så se efter.
> Jeg kørere Ubuntu 7.10.

Tja, hvilken type programmer leder du efter?
Hvis du bare vil "browse" programmer, kan jeg anbefale Synaptics Package
Manager, der er en opdeling efter kategori.

hvis du leder efter noget specifikt, så kan du jo spørge her.

--
Søren Dideriksen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 28-12-07 10:53

spam@datacentral.dk wrote:
> Hej gruppe
> Jeg har Ubuntu.
>
> Alle steder læser jeg også om Kubuntu, Xubuntu osv.
>
> Hvorfor hedder Linux ikke bare vol. 1, vol 2, vol 3 osv.

Fordi betegnelsen "Linux" i sig selv er lidt misvisende.
Det man installerer, når man installerer "Linux" er i virkeligheden en
forfærdelig masse forskellige stykker software, der løser forskellige
opgaver og tilsammen udgør et helt system.
Det software, der i virkeligheden hedder "Linux" er kun selve kernen.
Den tager forskellige folk/firmaer så og putter sammen med de mange
andre programmer (i et udvalg de finder passende), pakker det pænt ind
med et installationsprogram og putter det på en CD. Dette kaldes en
"distribution".

Firmaet Canonical, der laver "Ubuntu" distributionen har et par
varianter af den, hvor de har udskiftet det program som lave selve
bruger-interfaces. Normalt (i "Ubuntu") er det "Gnome", i "Kubuntu" er
det "KDE", der laver bruger-interfacet.

> Når jeg søger efter programmer, hvad skal jeg så se efter.
>
> Jeg kørere Ubuntu 7.10.

Brug synaptic pakke-programmet i Administrations menuen. Det kan godt
være uoverskueligt, da programmerne ikke nødvendigvis hedder noget, der
siger direkte hvad de gør, men hvis du har en konkret opgave du skal
have løst, så spørg.

Peter

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 28-12-07 14:58

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> opgaver og tilsammen udgør et helt system.
> Det software, der i virkeligheden hedder "Linux" er kun selve kernen.
Navnet 'Linux' er som sådan ikke 'misvisende'.
Operativsystemet LINUX er en UNIX-clon. Linux er udviklet til at kunne
køre på en PC. Unix kører på computere med en anden teknologi (og mere
kostbar) end PC'er.
Linux (Unix) består af en kerne med funktioner til at styre de
forskellige enheder en PC er opbygget af. Uden om denne kerne lægges
en shell med linux(unix)-kommandoer, dvs. små programmer der kan
aktivere kernefunktionerne.
Uden på kernen og shell'en lægges så grafiksystemet X-Window plus en
Window Manager (WM).
Der findes mange forskellige WM'er. KDE og GNOME er de mest anvendte.
Når disse grundelementer er på plads er systemet klar til installation
af program-applikationer. Det er her, som nedenfor nævnt, at
linuxdistributørerne tilbyder nogle færdigpakkede systemer.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Peter Mogensen

Dato : 28-12-07 18:00

Jørgen Heesche wrote:
> Navnet 'Linux' er som sådan ikke 'misvisende'.

Det kommer an på hvad den, der opfatter det forventer at lægge i det.
Du vil nemt kunne opleve et ikke-Linux system, hvor en alm. bruger ikke
vil kunne se forskel på det og så et Linux-system.
I dette tilfælde forventede brugeren tydeligvis at der var tale om 1
konkret slutbruger-produkt i form af en installerbar CD, der gav
brugeren en færdig desktop. Det er jo ikke tilfældet.
Men ja - ellers har du ret.

> Operativsystemet LINUX er en UNIX-clon. Linux er udviklet til at kunne
> køre på en PC. Unix kører på computere med en anden teknologi (og mere
> kostbar) end PC'er.

Jeg fornemmer at Linux oprindelig gik efter et POSIX-kompatiblet system.
Og UNIX kører iøvrigt på alt muligt hardware - ikke bare "big-iron". Det
er *BSD jo et eksempel på.

> [...]
> Window Manager (WM).
> Der findes mange forskellige WM'er. KDE og GNOME er de mest anvendte.

KDE og Gnome er ikke window managere. De kan anvendes med flere
forskellige window managere.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-12-07 22:59

Peter Mogensen wrote:

> Og UNIX kører iøvrigt på alt muligt hardware - ikke bare "big-iron". Det
> er *BSD jo et eksempel på.

Samt Solaris-x86.

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-12-07 23:32

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> Samt Solaris-x86.

Det ville være synd at sige at Solaris kører på alt muligt. Måske sker
der noget hvis de opnår kritisk udviklermasse efter at være gået GPL,
men efter at have set hhv hvad der blev af Nexenta og kvaliteten af
Solaris Developer Express (som nemlig er høj), tror jeg ikke det lykkes
dem at trække mange ressourcer ind udefra specifikt til Solaris.

Jeg tror personligt vejen frem er at lave Solaris som en
højkvalitetskerne med Ubuntu ovenpå.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-12-07 03:30

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det ville være synd at sige at Solaris kører på alt muligt. Måske sker

??

> Jeg tror personligt vejen frem er at lave Solaris som en
> højkvalitetskerne med Ubuntu ovenpå.

??

Læs lige Jørgen Heesches "definition" af unix igen...

*BSD og Solaris-x86 er begge unices der kan køre på x86-platformen.

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-12-07 11:19

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> ??

Sparc + x86 er ikke alt muligt.

> ??
>
> Læs lige Jørgen Heesches "definition" af unix igen...
>
> *BSD og Solaris-x86 er begge unices der kan køre på x86-platformen.

Nåh, jamen hvorfor hænge sig så meget i den slags ting?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-12-07 14:38

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Sparc + x86 er ikke alt muligt.

Du er den eneste der snakker om "alt muligt". Hverken Peter eller Jørgen
har haft det oppe at vende.

> Nåh, jamen hvorfor hænge sig så meget i den slags ting?

Fordi Jørgen Heesche's "definition" er uheldig.

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 29-12-07 22:24

Jesper Poulsen wrote:

> Du er den eneste der snakker om "alt muligt". Hverken Peter eller Jørgen
> har haft det oppe at vende.

> Fordi Jørgen Heesche's "definition" er uheldig.

Linus Thorvald udviklede på grundlag af Unix et operativsystem til PC,
fordi Unix er et simplere og mere overskueligt system end Dos/Windows.
Det blev til Unix-clonen Linux. Dengang var der ingen unixversion til
PC. Unix kørte kun på f.eks. SUN SPARC og lign.. Om der senere er
udviklet unixversioner til x86 ved jeg ikke, men hvis det er tilfældet
skulle der nok ikke skelnes mellem Linux og Unix.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 29-12-07 23:03

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

> [...]
> udviklet unixversioner til x86 ved jeg ikke, men hvis det er tilfældet
> skulle der nok ikke skelnes mellem Linux og Unix.

Hold da helt....

(1) Torvalds, hedder han
(2) På grundlag af Unix? Hmm, nej. Et Unix-lignende OS.
(3) Simplere end DOS eller Win < 3.x ???! Mere _kapabelt_!
(4) (Free-)BSD eksisterede allerede dengang på PC, og længe før det
fandtes fx Xenix. AT+T PC 6300 Plus kørte Unix på 80286 i 1985!
(5) SPARC i kommercielle maskiner er post-1992, Linux's fødsel regnes
som 1991. På det tidspunkt var de primære Unix platforme Motorola
68010+, og VAX.
(6) Solaris86 er fx. senere, SunOS til 386 lidt før.

Seks faktuelle fejl på seks linjer. Er det her en eller anden slags
konkurrence?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-12-07 14:43

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> Du er den eneste der snakker om "alt muligt". Hverken Peter eller Jørgen
> har haft det oppe at vende.

Peters skrev ellers at Unix kører på alt muligt hardware.

Måske ikke det han tænkte på...

--
Thorbjørn Ravn Andersen