Streaming af Radio
Fra : Per Jørgensen

Dato : 27-12-07 12:40

Hey Gruppe.
Glædelig Bagjul til alle sammen.

Jeg ville høre om der findes nogle steder hvor man kan få et overblik
over hvilke streamings de forskellige radioer udsender??
Da jeg bygger et "on the stairs" solution med MythTV i mit hus - kunne
jeg godt tænke mig at have radio med ind over.
Jeg har nu lavet et plugin der fungerer nogenlunde efter mine behov og
vises i GUI'en på de forskellige frontends.

Men istedet for at skulle hen og lytte til de enkelte stationer -
derefter sniffe mig frem til hvilke streamings de laver - kunne det da
være rart hvis der var lavet en liste omkring dette!

Det var blandt andet sådanne jeg fandt frem til radio100FM streamings:
http://onair.100fmlive.dk/100fm_live.mp3

MEN er der nogen der vewd om dette på nogen måde er ulovligt/ på kant
med loven at gøre det på denne måde - så vil jeg meget gerne høre fra
dem så jeg ikke laver noget skidt!

Også gerne hvis andre ikke har lavet denne liste vil jeg da gerne starte
denne og hellere end gerne modtage mulige stationer's streamings!

Takker og godt nytår
--

Med Venlig Hilsen

Per Jørgensen

Linuxbruger 393221
/\/o place like 127.0.0.1

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 27-12-07 13:05

tor, 27 12 2007 kl. 12:40 +0100, skrev Per Jørgensen:

> [...]
>

> Også gerne hvis andre ikke har lavet denne liste vil jeg da gerne starte
> denne og hellere end gerne modtage mulige stationer's streamings!

Jeg har tidligere også ledt efter sådan en liste, og fandt lidt her og
der ved at google. men ingen samlet liste, eller bedre en søgemaskine.
Jeg endte blot med at lave en liste med de stationer jeg selv brugte.

jeg kunne forestille mig at man en liste i xml format kunne være noget
rigtigt smart, og brugbart.

/a

Fra : Bo Bichel Nørbæk

Dato : 27-12-07 15:54

Per Jørgensen wrote:

> [...]
> derefter sniffe mig frem til hvilke streamings de laver - kunne det da
> være rart hvis der var lavet en liste omkring dette!

Jeg er nysgerrig efter at vide, hvordan du sniffer dig frem. Jeg plejer selv
at kigge efter stream-URL'erne i html- og javascript-koden for de
popup-vinduer, mange radiostationer benytter sig af, og som desværre ofte
kun virker i Windows. En noget besværlig måde at gøre det på.

Et godt sted at begynde er måske http://radionyt.com. Dér er en samlet
oversigt over danske radiostationer, der sender over internettet. Nogle af
disse links peger direkte på en stream-URL, men mange af dem åbner blot
popup-vinduer - hvoraf nogle virker i Linux (i hvert fald OpenSUSE 10.3),
og andre ikke gør.

> [...]
>
> MEN er der nogen der vewd om dette på nogen måde er ulovligt/ på kant
> med loven at gøre det på denne måde - så vil jeg meget gerne høre fra

I Sverige er det ulovligt at lave eksterne links direkte til stream-URL'erne
for de enkelte radiostationer. Jeg har heldigvis ikke hørt noget om, at
noget lignende skulle gælde i Danmark - prøv evt. at spørge på
dk.videnskab.jura.

> Også gerne hvis andre ikke har lavet denne liste vil jeg da gerne starte
> denne og hellere end gerne modtage mulige stationer's streamings!

Jeg ville være en interesseret bruger af sådan en liste - også for svenske
og norske stationer. NB: Tjek først - i hvert fald for de svenske
stationers vedkommende - om forbuddet mod direkte links til stream-URL'erne
også gælder for webservere, der IKKE står i Sverige.

Fra : Per Jørgensen

Dato : 28-12-07 07:47

Bo Bichel Nørbæk skrev:

> [...]
> popup-vinduer, mange radiostationer benytter sig af, og som desværre ofte
> kun virker i Windows. En noget besværlig måde at gøre det på.
Hej Bo.

Jamen da mit project i hjemmet er baseret på MythTV - så var det klart
at jeg gik i gang med at kigge efter plugins eller lign den vej igennem.

Men desværre er det ikke et officielt plugin mm - og derfor vireker det
ikke på min under the stairs løsning.
Det vil sige jeg har en Masterbackend stående i min garage der kæører
24/7 og forskellige frontends rundt om i hytten.

Men i min søgning fandt jeg dette plugin.
http://home.kabelfoon.nl/~moongies/streamtuned.html

Der kan man længere nede finde et program - streamsniffer som kunne uden
problemer installeres på min Ubuntu7.10 på X60.
Dog kan jeg ikke få det til at fungere på min laptop på arbejde med 7.04 ?

Men det er det jeg har brugt/bruger til at teste diverse netradio's og
den vej igennem sniffer mig frem til Streamingen.

Dog vil jeg da sige at hvios jeg laver denne liste - vil det blive som
en del af den MythTV WIKI side der vil blive lavet på MythFM omkring
Radio! også en beskrivelse af mit plugin.

> [...]
> for de enkelte radiostationer. Jeg har heldigvis ikke hørt noget om, at
> noget lignende skulle gælde i Danmark - prøv evt. at spørge på
Dooooh - selvfølgelig er det jo der man spørger

> [...]
> stationers vedkommende - om forbuddet mod direkte links til stream-URL'erne
> også gælder for webservere, der IKKE står i Sverige.

Godt nytår til alle
--

Med Venlig Hilsen

Per Jørgensen

Linuxbruger 393221
/\/o place like 127.0.0.1

Fra : lejf jessen

Dato : 27-12-07 16:32

Per Jørgensen skrev:
> [...]
>

> Også gerne hvis andre ikke har lavet denne liste vil jeg da gerne starte
> denne og hellere end gerne modtage mulige stationer's streamings!

Hej Per!

Prøv at se på "Screamer radio" url: www.screamer-radio.com, den kan køre
i "Wine". Se under presets.xml har du alle url-erne til en mængde
stationer i hele verden

--
Mvh. lejf
ubuntu 7.10 gutsy.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-12-07 22:18

Den Thu, 27 Dec 2007 16:32:17 +0100 skrev lejf jessen:

> Prøv at se på "Screamer radio" url: www.screamer-radio.com, den kan køre
> i "Wine". Se under presets.xml har du alle url-erne til en mængde
> stationer i hele verden

En registreret Linux User der bruger Wine? - fyyyyyy

Karl Erik Christensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-12-07 23:57

Karl Erik Christensen <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> writes:

> En registreret Linux User der bruger Wine? - fyyyyyy

Man har vel lov at blive pragmatisk?

Kunsten er vel at komme i mål - værktøjerne er hvor de findes.
--
Thorbjørn Ravn Andersen