installation af linux på thinkpad R40e
Fra : Khawk

Dato : 26-12-07 13:04

Er det muligt at installere en linuxdistro på thinkpad R40e?
Hvis ja, hvordan?

(mere udførligt nedenfor)
Jeg har prøvet at køre nogle live-cd fra forskelllige distroer, men
har endnu ikke oplevet at bare en af dem ville køre på computeren. Det
vil sige at de kommer fint ind til "opstartsmenuen", hvor man kan
skrive bootoptions, vælge sprog og lignende, men når jeg prøver at
komme videre derfra så går den i stå.
Jeg har prøvet at skrive pci=noacpi og acpi=off (i hvert sit forsøg og
jeg husker ikke i hvilke distroer jeg skrev hvad)

De distroer jeg har prøvet indtil videre er: Mandrake 2008 gnome,
OpenSUSE 10.3 gnome, ubuntu 7.10 og fedora 8 gnome.
Interessen blev vækket noget af at jeg installerede ubuntu 7.10 på den
nye zepto uden nævneværdige problemer (lyden fungerer ikke endnu, men
jeg har fundet link til løsning som jeg lige skal have afprøvet).

Er der nogen der har forslag til hvad jeg kan gøre eller en anden
distro jeg skal prøve? (Der er ingen dvd-drev i computeren)

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 26-12-07 13:12

On Wed, 26 Dec 2007 13:03:55 +0100, Khawk wrote:

> Er det muligt at installere en linuxdistro på thinkpad R40e?
> Hvis ja, hvordan?

Prøv at læse nogle af de artikler der er linket her:

http://www.linux-on-laptops.com/ibm.html

Det er godt nok ældre distributioner, men du skulle nok kunne få et par
hints.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-12-07 13:14

"Khawk" <khawk@fjerndetteedb.dk> writes:

> Er det muligt at installere en linuxdistro på thinkpad R40e?
> Hvis ja, hvordan?

Ved at søge på "linux thinkpad r40e" fandt jeg
http://jriddell.org/thinkpad-r40e.html som siger at Knoppix kan køre
direkte. Prøv at se om det passer :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Khawk

Dato : 30-12-07 00:01

Den Wed, 26 Dec 2007 13:13:44 +0100 skrev Thorbjørn
Ravn Andersen:

> Ved at søge på "linux thinkpad r40e" fandt jeg
> http://jriddell.org/thinkpad-r40e.html som siger at Knoppix kan køre
> direkte. Prøv at se om det passer :)

Så fik jeg prøvet med knoppix. Den vil heller ikke virke, men den gav
mig dog lidt mere at arbejde med da den stopper på kommandoprompt med
besked om at den ikke kan finde linux filsystemet. (sig til hvis jeg
skal skrive den præcise fejlmelding ned)
Min konklusion er at mit cdrom drev er (delvist) defekt.
Er der en måde at installere en form for linux over netværk evt fra en
af mine andre computere der kører windows xp og ubuntu 7.10?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-12-07 00:10

http://wiki.koeln.ccc.de/index.php/Ubuntu_PXE_Install
http://www.howtoforge.com/ubuntu_pxe_install_server

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-07 02:49

> [...]

> besked om at den ikke kan finde linux filsystemet. (sig til hvis jeg
> skal skrive den præcise fejlmelding ned)

Jeg går ud fra du så linien "The ACPI power management junk gets
confused with some versions of Knoppix. User the noacpi option when
booting knoppix.", og fik det med?

Vi har udelukket at du har syge ISO-billeder, så der er ikke rigtigt
andre fejlkilder.

Måske kan du få nogen ideer fra

http://www.thinkwiki.org/wiki/Installation_instructions_for_the_ThinkPad_R40e

Der antydes at man skal slå USB Boot option fra i BIOS for at få
slackware ind.

> Min konklusion er at mit cdrom drev er (delvist) defekt.
> Er der en måde at installere en form for linux over netværk evt fra en
> af mine andre computere der kører windows xp og ubuntu 7.10?

Okke ja. Masser. Check installationsvejledningen - vil tro at Ubuntu
nok er den nemmeste at få ind.

Kan du ikke lige prøve om Ubuntu vil køre diskchecket? Så kan du
hurtigt få at se om den kan læse mediet korrekt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Khawk

Dato : 30-12-07 03:13

Den Sun, 30 Dec 2007 02:48:58 +0100 skrev Thorbjørn
Ravn Andersen:

> [...]
>
> Kan du ikke lige prøve om Ubuntu vil køre diskchecket? Så kan du
> hurtigt få at se om den kan læse mediet korrekt.
Jeg havde forsøgt at få Ubuntu til at køre diskchecket uden held, da det
kræver at den får indlæst linuxkernen.

Så fik jeg afprøvet installation vha pxe uden den store succes, men det
fik mig da til at blive stædig nok med at afprøve hvor det går galt.
Resultat:
drevet har det fint, men den eneste måde jeg kan få det til at virke er
at sætte acpi=off i boot options og undlade at vælge dansk tastaturlayout.
Når jeg gør det så starter den fint op. Computeren er lige ved at
repartitionere lige nu, så jeg kan ikke fortælle om den også vil
installere uden problemer endnu.
Jeg vender lige tilbage når jeg kommer så langt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-07 14:08

"Khawk" <khawk@fjerndetteedb.dk> writes:

> Så er ubuntu installeret. Løsningen er dog ikke ideel da ubuntu er en
> fin blanding af dansk og engelsk nu. Jeg må prøve at se hvordan jeg
> får ændret på det. Har i nogle forslag på stående fod eller skal jeg
> bare igang med at søge efter løsningen?

Hvis der ikke er en dansk oversættelse til en given tekst, vises den
engelske (hvilket er bedre end slet ingen).

Hvis du vil gøre noget ved det, så er det en god ide at støtte den
danske oversættegruppe.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Khawk

Dato : 30-12-07 19:59

Den Sun, 30 Dec 2007 19:10:33 +0100 skrev lejf jessen:

> Hej ukendte
>
> Hvad gjorde du ved din 7.10, som du skrev om? For disk toppen:
> System/administration/sprog understøttelse- find dansk! For
> programmernes vedkommende - dem der er dansk oversættelse til - og der
> er mange System/administration/synaptic pakke håndtering- vælg
> program, og se om der ikke er en dansk sprog pakke ?
>
> Eller har jeg misforstået dit spørgsmål?

Det viste sig at der ikke var installeret sprogunderstøttelse for dansk.
Det er gjort nu.
Et lille ekstra spørgsmål:
Er der nogen nyhedsgruppelæser som kan anbefales til ubuntu? Indtil
videre bruger jeg bare Pan, men der kunne jo være noget bedre.
Bør jeg spørge om det i en anden gruppe?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-12-07 20:08

On 30 Dec 2007 18:58:33 GMT
Khawk <khawk@fjerndetteedb.dk> wrote:

> Er der nogen nyhedsgruppelæser som kan anbefales til ubuntu? Indtil
> videre bruger jeg bare Pan, men der kunne jo være noget bedre.
> Bør jeg spørge om det i en anden gruppe?
Definer hvad du forstår ved bedre?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Khawk

Dato : 30-12-07 20:55

Den Sun, 30 Dec 2007 20:08:16 +0100 skrev Michael Rasmussen:

> Definer hvad du forstår ved bedre?

Nemmere at bruge for en der har været vant til Outlook express.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-12-07 21:02

Khawk <khawk@fjerndetteedb.dk> writes:

> Er der nogen nyhedsgruppelæser som kan anbefales til ubuntu? Indtil
> videre bruger jeg bare Pan, men der kunne jo være noget bedre.

Bedre afhænger af behov.

Selv har jeg været glad for Thunderbird.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-12-07 22:30

On 30 Dec 2007 19:55:17 GMT
Khawk <khawk@fjerndetteedb.dk> wrote:

> Nemmere at bruge for en der har været vant til Outlook express.
Jeg anvender selv claws-mail -> email, news, vcal og rss læser i et
produkt. anvender kun 1/10 hukommelse i forhold til thunderbird.

PS. jeg er ikke objektiv, da jeg er en del af udviklerteamet

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen