Kubuntu install + CD/DVD problem
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 25-12-07 12:01

God bagjul!

For at få juleaften til at gå med noget fornuftigt torrentede jeg først
en Kubuntu 7.10 iso med henblik på installation på min Dell Latitude X1
(rebranded Samsung Q30) som hidtil har kørt med Mandriva 2007.

Forsøg på, at brænde iso'en på min Acer Aspire E500-CE6S - som kører
Kubuntu 7.10 - mislykkedes. K3b viste begge CD/DVD drev men ville
overhovedet ikke tro på at der lå en blank 4.7 GB DVD+R. Skal huske at
sige, at jeg vist ikke har brugt CD/DVD spillerne på denne puter siden
installationen men de virker i win-xp.

Altså scp af iso'en til Dellen og der brændte K3b så iso'en på sin egen
DVD. Reboot og install det gik....

Nu viser det sig, at ligemeget hvad jeg beder adept om at installere
kommer den op og siger:

> There was an error commiting changes. Possibly there
> was a problem downloading some packages or the the
> commit would break packages.

Det er ligegyldigt om der installeres fra DVD'en eller nettet.

Install DVD'en har også et DVD check program og efter mange minutter kom
den op og sagde "Check finished: errors found in 2 files!"
Det burde jeg naturligvis havde gjort før installationen men hva' -
rigtige mænd bruger ikke back-ups - de græder ;)

Nuvel:
1/ der er vel ingen anden vej udenom end at torrente og brænde en ny
iso, eller?

2/ hvad skal jeg ændre i /etc/fstab på Aceren for at de 2 DVD'er altid
er mounted (det er vel det der var problemet)?

#
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/hdb1
UUID=d0354880-5cc7-43ce-8c40-ee0f935033f7 / ext3
nouser,defaults,errors=remount-ro,atime,auto,rw,dev,exec,suid 0 1
# /dev/hdb5
UUID=4429f2b0-32ec-4b01-9126-2738e34841b2 none swap sw 0 0
/dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,atime,noauto,rw,dev,exec,suid 0 0
/dev/hdd /media/cdrom1 udf,iso9660 user,atime,noauto,rw,dev,exec,suid 0 0
<enhed> <monteringspunkt> auto users,noauto,atime,rw,nodev,noexec,nosuid 0 0

Mvh / Bjarne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-12-07 12:12

Bjarne Jensen <bjarne.b.jensen@gmail.com> writes:

> 1/ der er vel ingen anden vej udenom end at torrente og brænde en ny
> iso, eller?

Hvis dit torrentprogram ikke har meldt fejl, OG dvd-checket gør, så er
der noget galt. Torrentprogrammerne skal nemlig kontrollere med diverse
checksum-værdier at tingene er i orden (det er en fantastisk fiks
detalje) så det tyder på at enten er der sket en fodfejl i dine
brændingstamtammer eller også har du brugt en forkert torrent til at
starte med.

I dit sted ville jeg smide din hjemmebrændte ud og tage den derfra. Med
mindre du har et stærkt behov for at have ting på en DVD, er CD'en som
regel rigeligt - så henter du bare resten fra nettet.

God fornøjelse - her kører Ubuntu 7.10 ganske fint.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 25-12-07 13:08

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> I dit sted ville jeg smide din hjemmebrændte ud

OK,og mit fstab spørgsmål (ret vigtigt nu hvor jeg ikke kan brænde på
Dellen)?

mvh/Bjarne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-12-07 13:15

Bjarne Jensen <bjarne.b.jensen@gmail.com> writes:

> OK,og mit fstab spørgsmål (ret vigtigt nu hvor jeg ikke kan brænde på

Ingen anelse. Hvorfor kan du ikke brænde på Dellen?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-12-07 15:50

Bjarne Jensen <mbjensen@t-online.de> writes:

> under "Preparing to configure new version of libqt3-mt..."
>
> Va så? (har ikke trykket OK endnu)

Ingen anelse. Er alt ind til da gået fuldstændigt smertefrit?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-12-07 18:13

Bjarne Jensen <bjarne.b.jensen@gmail.com> writes:

> Ja - ingen fejlmeddelelse(r) overhovedet.

Tjah, så lad være med at installere de pakker der er bøvl med. Det
plejer at gå over efter et par dage.

Jeg kan iøvrigt anbefale at bruge Ubuntu i stedet for Kubuntu. Det er
ligesom det der har mest fokus.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-12-07 18:43

Bjarne Jensen <mbjensen@t-online.de> writes:

> Nå, men jeg klikkede OK og så blev den enig med sig selv om, at nu var
> den færdig og forresten var der lige kommet en ny version kaldet 7.10
> ... om jeg havde lyst til at opgradere? Ja da - så det tog næsten 10
> sekunder at finde ud af, at systemet var fuldt opgraderet. Hallo hallo
> her går det godt fru kammerherreinde.

Det bekræfter blot min formodning om at du ikke har brugt en officiel
7.10 release.

Ok. Bare du er glad.

Velbekomme.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-12-07 22:23

Bjarne Jensen <bjarne.b.jensen@gmail.com> writes:

> vut ? den er da hentet på et officielt repositorie!

Så er det ikke det.

Jaja, håber det stabiliserer sig. Ellers må du prøve noget andet - det
er virkelig en smagssag da det er de samme programmer nedenunder.
--
Thorbjørn Ravn Andersen