program kræver sudo
Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-12-07 14:00

Hej.
Hvordan kan jeg oprette en genvej på skrivebordet i Ubuntu (det ved jeg
godt), men når genvejen starter et program hvortil der kræves sudo
password hvad så? (Netscape 9.0.0.5).
At lade genvejen starte i konsol som spørger efter sudo password virker
ikke.

Karl Erik Christensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-12-07 14:07

Karl Erik Christensen skrev:

> [...]
> password hvad så? (Netscape 9.0.0.5).
> At lade genvejen starte i konsol som spørger efter sudo password virker

Kan du ikke bruge gksudo i stedet?

Glædelig jul,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Søren Dideriksen

Dato : 24-12-07 14:11

Karl Erik Christensen <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> writes:
> [...]
> password hvad så? (Netscape 9.0.0.5).
> At lade genvejen starte i konsol som spørger efter sudo password virker

Brug gksudo?

--
Søren Dideriksen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 25-12-07 11:10

Karl Erik Christensen wrote:
> [...]
> password hvad så? (Netscape 9.0.0.5).
> At lade genvejen starte i konsol som spørger efter sudo password virker

En genvej på skrivebordet oprettes ved først at oprette et menupunkt
med menueditor. I menueditor kan man bestemme at programmet skal køre
som root. Det kan man i KDE og sikkert også i GNOME.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 26-12-07 11:31

> [...]
> password hvad så? (Netscape 9.0.0.5).
> At lade genvejen starte i konsol som spørger efter sudo password virker

Hvorfor i alverden har Netscape behov for at køre som root? Af alle ting
er en browser da nok det sidste jeg ville køre som root?

/Magnus

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-12-07 15:58

Den Wed, 26 Dec 2007 11:30:53 +0100 skrev Magnus Pedersen:

> Hvorfor i alverden har Netscape behov for at køre som root? Af alle ting
> er en browser da nok det sidste jeg ville køre som root?
>
> /Magnus

Hvorfor i alverden skræpper du op når du ikke ved hvad du snakker om? Du
kunne i det mindst gøre det på en ordentlig måde, i stedet for at tro at
kun du er åh så klog.
Hent Netscape 9 og installer den - hvis du kan finde ud af det - og kom
så tilbage når du har prøvet, så skal vi hjælpe dig.
Den leveres til Linux uden en decideret Install, men bruger systemfiler
som alm. brugere ikke har rettigheder til - derfor. For øvrigt ligesom
nogle versioner af Skype.

Til I andre der har svaret: gksudo var løsningen, den kendte jeg ikke -
tak.

Karl Erik Christensen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 26-12-07 16:08

On 2007-12-26, Karl Erik Christensen <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> wrote:

> [...]
> Den leveres til Linux uden en decideret Install, men bruger systemfiler
> som alm. brugere ikke har rettigheder til - derfor. For øvrigt ligesom

Jeg hentede den, pakkede den ud og kørte den som en upriviligeret bruger
helt uden problemer:
test 9664 20.7 2.4 139440 38620 pts/0 Sl 16:06 0:04 ./navigator-bin

--
Andreas

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-12-07 16:40

Den Wed, 26 Dec 2007 15:08:25 +0000 skrev Andreas Plesner Jacobsen:

> Jeg hentede den, pakkede den ud og kørte den som en upriviligeret bruger
> helt uden problemer:
> test 9664 20.7 2.4 139440 38620 pts/0 Sl 16:06 0:04
> ./navigator-bin

Ja ok. Den er pakket ud i brugerens hjemmemappe, men kan kun køres som
sudo. Meget mærkeligt.

Karl Erik Christensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-12-07 16:59

> [...]

> helt uden problemer:
> test 9664 20.7 2.4 139440 38620 pts/0 Sl 16:06 0:04

Er du sikker på at det er ver. 9.0.0.5?
Her er hvad Netscape skriver om installation:
Linux

To install Navigator on Linux, extract the archive you downloaded and
run ./netscape/navigator from a terminal. (This will execute the browser;
there are no formal installation instructions available for Linux.)

Det er for øvrigt ./navigator/navigator, men så sker der intet. Først når
jeg skriver: sudo ./navigator/navigator starter Netscape op.

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com - www.ranunkelvej.com/sai/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-12-07 17:02

Karl Erik Christensen <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> writes:

> Det er for øvrigt ./navigator/navigator, men så sker der intet. Først når
> jeg skriver: sudo ./navigator/navigator starter Netscape op.

Interessant. Hvordan åbner du dit terminalvindue?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-12-07 17:06

Den Wed, 26 Dec 2007 17:02:02 +0100 skrev Thorbjørn
Ravn Andersen:

Programmer - Systemværktøjer - Konsole.
Ubuntu 7.10 Gnome desktop.

Karl Erik Christensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-12-07 17:21

Karl Erik Christensen <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> writes:

> Programmer - Systemværktøjer - Konsole.
> Ubuntu 7.10 Gnome desktop.

Ja, så må jeg melde pas. Sært.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-12-07 17:35

Den Wed, 26 Dec 2007 17:21:28 +0100 skrev Thorbjørn
Ravn Andersen:

> Ja, så må jeg melde pas. Sært.

Men pyt - når jeg har oprettet en genvej på skrivebordet, og i Genvej
skriver: gksudo /home/bruger/download/navigator/navigator, så bliver jeg
bare spurgt om koden når jeg klikker på den, og så starter Netscape. Men
lidt fjollet hvis nogen låner min pc.

Karl Erik Christensen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 26-12-07 17:38

> [...]

>skriver: gksudo /home/bruger/download/navigator/navigator, så bliver jeg
>bare spurgt om koden når jeg klikker på den, og så starter Netscape. Men

....og malware får meget bedre betingelser for at gøre grimme ting.

Mvh.
   Klaus.

Fra : N/A

Dato : 26-12-07 17:38

Fra : N/A

Dato : 26-12-07 17:38

Fra : N/A

Dato : 26-12-07 17:38

Fra : N/A

Dato : 26-12-07 17:38

Fra : N/A

Dato : 26-12-07 17:38

Fra : N/A

Dato : 26-12-07 17:38

Fra : N/A

Dato : 26-12-07 17:38

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-12-07 17:44

Den Wed, 26 Dec 2007 16:38:06 +0000 skrev Klaus Ellegaard:

> ...og malware får meget bedre betingelser for at gøre grimme ting.
>
> Mvh.
>    Klaus.

Du har fat i noget - ud med den igen. FireFox eller Opera er såmænd også
udmærket - skulle bare lige se, om der stadig var liv i gamle Netscape.

Karl Erik Christensen

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 26-12-07 18:47

Karl Erik Christensen wrote :

> Du har fat i noget - ud med den igen. FireFox eller Opera er såmænd også
> udmærket - skulle bare lige se, om der stadig var liv i gamle Netscape.

Du kan komme omkring problemet sådan her, hvilket også betyder at
Netscape bliver brugbar for andre brugere:
'cd /usr/local/lib'
'sudo tar -xvvzf /home/"User"/foobar/netscape-navigator-9.0.0.5.tar.gz'
Erstat /home/"User"/foobar med den rigtige sti til filen. Dernæst:
'sudo ln -s /usr/local/lib/navigator/navigator /usr/local/bin/netscape'

Nu kan du som almindelig bruger starte Netscape med kommandoen netscape
eller lave en genvej på desktoppen.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-12-07 19:30

Den Wed, 26 Dec 2007 18:47:28 +0100 skrev Thomas Overgaard:

> Nu kan du som almindelig bruger starte Netscape med kommandoen netscape
> eller lave en genvej på desktoppen.

Nope Thomas, den skal stadigvæk køres som sudo eller gksudo.

Karl Erik Christensen

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 26-12-07 20:09

Karl Erik Christensen wrote :

> Nope Thomas, den skal stadigvæk køres som sudo eller gksudo.

Besynderlig, hvad er resultatet af kommandoen:
'ls -l /usr/local/bin/netscape'

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-12-07 19:48

Thomas Overgaard <thover@post2.tele.dk> writes:

> Nu kan du som almindelig bruger starte Netscape med kommandoen netscape
> eller lave en genvej på desktoppen.

Har du en forklaring på hvorfor?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 26-12-07 20:07

Thorbjørn Ravn Andersen wrote :

> Har du en forklaring på hvorfor?

Ja, alle brugerne af systemet burde have ret til at eksekvere programmer
i /usr/local/bin

Fra : Jens Henrik Leonhard~

Dato : 27-12-07 01:28

Thomas Overgaard wrote:

> Ja, alle brugerne af systemet burde have ret til at eksekvere programmer
> i /usr/local/bin

Måske er det filer i dit home dir der er blevet ejet af root?
Prøv med

ls -ld ~/.netscape*

og se om der ikke noget der er ejet af root.

Hvis der er det, så kan du prøve at slette det.

/Jens Henri8k

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-12-07 19:59

Den Wed, 26 Dec 2007 19:47:30 +0100 skrev Thorbjørn
Ravn Andersen:

> Har du en forklaring på hvorfor?

karlerik@karlerik-ubuntu:/usr/local/bin$ netscape
karlerik@karlerik-ubuntu:/usr/local/bin$

der sker ikke en skid. Skriver jeg derimod sudo netscape, så starter den.

Karl Erik Christensen

Fra : Søren Dideriksen

Dato : 27-12-07 01:33

> [...]

> karlerik@karlerik-ubuntu:/usr/local/bin$
>
> der sker ikke en skid. Skriver jeg derimod sudo netscape, så starter den.

Hvad siger

# tail -f /var/log/syslog

og/eller

# tail -f /var/log/messages

i en terminal - inden - du forsøger at starte netscape som bruger?

--
Søren Dideriksen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-12-07 21:50

Den Wed, 26 Dec 2007 20:08:31 +0100 skrev Thomas Overgaard:

> Besynderlig, hvad er resultatet af kommandoen: 'ls -l
> /usr/local/bin/netscape'

Ser normalt ud:

lrwxrwxrwx 1 root root 34 2007-12-26 19:10 netscape -> /usr/

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 26-12-07 22:00

Karl Erik Christensen wrote :

> Ser normalt ud:

Fuldstændigt normalt. Er det så fordi /usr/local/bin af en eller anden
grund ikke er en del af din $PATH variabel? Prøv med 'echo $PATH' og
hvis /usr/local/bin ikke er med så kan du gøre et af to.

Enten kører du 'export PATH=$PATH:/usr/local/bin' før du starter
Netscape.

Eller også må du lægge symlinket et andet sted fx. /usr/bin:
'sudo ln -s /usr/local/lib/navigator/navigator /usr/bin/netscape'

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-12-07 23:19

Den Wed, 26 Dec 2007 22:00:23 +0100 skrev Thomas Overgaard:

> [...]
>
> Eller også må du lægge symlinket et andet sted fx. /usr/bin: 'sudo ln -s
> /usr/local/lib/navigator/navigator /usr/bin/netscape'

Den er med i PATH:
karlerik@karlerik-ubuntu$ echo $PATH
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/bin/
X11:/usr/games

Og alle har exe rettighed til navigator:
-rwxr-xr-x 1 root root 5276 2007-12-06 16:55 navigator

Jeg ved skisme snart ikke hvad det kan skyldes - er alle nisser ikke
rejst hjem nu?

Karl Erik Christensen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-12-07 07:26

Karl Erik Christensen wrote:

> Den er med i PATH:
> karlerik@karlerik-ubuntu$ echo $PATH
> /usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/bin/
> X11:/usr/games

Hvad med din libpath?
Jeg kan ikke huske hvad den hedder, men jeg havde en gang et besynderligt
problem, med at skype ikke kunne køre, og det var min libpath, som ikke
havde et dir, hvor der låg nogle lib filer, som skulle bruges af skype.

Ivar

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-12-07 23:22

Den Wed, 26 Dec 2007 21:05:04 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> Hvad med ls -l /usr/local/lib/navigator/navigator ?. Der er måske kun
> root-permissions?.

Hej Jørgen - alle har læse og exe rettighed:

-rwxr-xr-x 1 root root 5276 2007-12-06 16:55 navigator

Det driller godt nok - måske en forsinket nisse, der lige vil drille lidt
endnu

Karl Erik Christensen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 27-12-07 03:31

On Thu, 2007-12-27 at 01:33 +0100, Søren Dideriksen wrote:
> i en terminal - inden - du forsøger at starte netscape som bruger?

Tænker du på log fra selinux?

Ellers kan strace bruges til at spore system kald, prøv

strace -e trace=file -fF netscape