Find Windows bibliotek!
Fra : Ebbe

Dato : 14-07-01 02:06

Hvordan finder jeg windows biblioteket, for nogle kalder det WinME osv.
Helst med Visual Basic 5.0

Tak...

--
Ebbe fra http://www.Skummer.com
Dit sted med øl...

Fra : Niels

Dato : 14-07-01 11:08

Prøv med følgende:

Private Declare Function GetSystemDirectory _
Lib "kernel32" Alias "GetSystemDirectoryA" _
(ByVal lpBuffer As String, ByVal nSize As Long) As Long

Public Function GetSystemDir() As String
Dim n As String * 1024
Dim l As Long

l = GetSystemDirectory(n, 1024)

GetSystemDir = Left$(n, l)

End Function

- Niels G

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 15-07-01 22:14

Niels skrev:
> Private Declare Function GetSystemDirectory _
> Lib "kernel32" Alias "GetSystemDirectoryA" _
> (ByVal lpBuffer As String, ByVal nSize As Long) As Long

Dette API returnerer SYSTEM biblioteket.
For at få fat i WINDOWS biblioteket, bruger man:

Declare Function GetWindowsDirectory _
Lib "kernel32" Alias "GetWindowsDirectoryA" _
(ByVal lpBuffer As String, ByVal nSize As Long) As Long

-------
Tomas

Fra : Niels

Dato : 17-07-01 01:48

Jeg beklager, du har fuldkommen ret. Jeg havde lidt for
meget fart på, da jeg svarede, at jeg ikke fik checket resultat.
Thats life

- Niels G.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 17-07-01 08:38

Niels skrev:
> Jeg beklager, du har fuldkommen ret. Jeg havde lidt for
> meget fart på, da jeg svarede, at jeg ikke fik checket resultat.
> Thats life

Jo, men Jans løsning med Environ("windir") dog alligevel den enkleste.
Så er spørgsmålet blot om dette bliver supporteret i fremtidige versioner af W*ndows.

-------
Tomas

Fra : Jan

Dato : 17-07-01 09:33

Tja, jeg ihvertifald testet t.o.m. Win 2000 og der virker den endnu.

Jan

Fra : Niels

Dato : 18-07-01 00:18

Det er rigtigt at det er det enkleste at bruge. Den eneste grundt til
jeg ikke umiddelbart vil bruge den, er den faktisk kan ændres.
Ok det er ikke ret sandsynligt, men det er en mulighed.
Og til det med om Windows vil supportere det i fremtiden, det
er der to ting man skal tænke på. Det ene er om man forsætter med at
understøtte
enviromentvariabler. Da windows ikke er det eneste operativsystem der bruge
dette, og der er mange cross platform systemer der bruger
enviromentvariabler
så er der ikke stor sandsynlighed for det bliver fjernet. Det andet er om
variablen
"windir" bliver fjernet, dette kan man kun gætte på, men jeg tror
sandsynligheden
er meget ringe.
Og bare for at bevise at jeg går fuldstændigt op i petitesser , så husk
at
brug Environ$("windir") da denne returnere en streng og ikke en variant
indeholdende en streng.

- Niels

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 18-07-01 07:13

Niels skrev:
> Det er rigtigt at det er det enkleste at bruge. Den eneste grundt til
> jeg ikke umiddelbart vil bruge den, er den faktisk kan ændres.

Det havde jeg faktisk ikke tænkt på, og det kan i nogen sammenhænge ligefrem ses som værende en FORDEL - og, jeg medgiver, i nogen
sammenhænge en ulempe.

I et udviklingsmiljø kan det være nok så smart at kunne angive et andet bibliotek end det, som Windows selv bruger - f.eks. ét, som
er en tro kopi af det "ægte" windows bibliotek. Så er det langt lettere at teste.

I et produktionsmiljø er det nok bedst, at man ikke kan "snyde" programmet - med eller uden vilje.

> Det andet er om variablen "windir" bliver fjernet, dette kan man kun
> gætte på, men jeg tror sandsynligheden er meget ringe.

Helt enig.

> Og bare for at bevise at jeg går fuldstændigt op i petitesser , så husk
> at brug Environ$("windir") da denne returnere en streng og ikke en variant
> indeholdende en streng.

Nemligså, og det er den måde MS gør tingene på idag (man kan så mene om det hvad man vil), og det at bruge $-suffikset er noget
underligt halv-udokumenteret og ikke-helt-igennem-supporteret noget, som jeg til hver en tid vil fraråde. Kun hvor det er absolut
nødvendig a.h.t. hastigheden bør man begive sig ud i den slags.

Og når man går over til VB.NET, er (forhåbentlig AL) den slags udryddet for bestandigt.
Men så kommer der naturligvis noget andet...

-------
Tomas

Fra : Niels

Dato : 19-07-01 12:41

> [...]
jeg til hver en tid vil fraråde. Kun hvor det er absolut
> nødvendig a.h.t. hastigheden bør man begive sig ud i den slags.

Jeg vil ikke give dig helt ret. Det er fuldt dokumenteret og det følger den
orginale standard for BASIC.
Det eneste sted jeg vil fraråde brugen af suffiks er ved egne variabler og
egne funktioner, men
jeg vil til hver en tid anbefale at bruge de indbyggede funktioner med
$-suffikset. - Og jo jeg ved
god det ikke ser kønt ud.

> Og når man går over til VB.NET, er (forhåbentlig AL) den slags udryddet
for bestandigt.

Du kan godt slette parantesen.

> Men så kommer der naturligvis noget andet...

Det eneste jeg kan sige er at det bliver ikke det samme at programmere i
VB.NET som VB6.

- Niels G