Etablering af VPN
Fra : Soren Pedersen

Dato : 27-12-07 14:27

Jeg skal have lavet en VPN forbindelse, så 5-6 maskiner kan komme ind på et
mindre netværk.
Hvilken VPN koncentrator, som er prisfornuftig, har billige/gratis klienter
og som er nem at konfigurere kan anbefales ?

Mvh
Søren

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-12-07 15:15

On Thu, 27 Dec 2007 14:27:11 +0100
"Soren Pedersen" <soeren.munch@gmail.com> wrote:

> Hvilken VPN koncentrator, som er prisfornuftig, har billige/gratis
> klienter og som er nem at konfigurere kan anbefales ?
Tænker du i hardware?
For software er openvpn en mulighed: http://openvpn.net/

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Soren Pedersen

Dato : 27-12-07 15:23

Den ser da spændende ud, men det var nu mest hardware baseret jeg tænkte på.
Har du prøvet den, og hvis, er den bøvlet at konfigurere ?

Mvh
Søren

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-12-07 15:29

On Thu, 27 Dec 2007 15:22:43 +0100
"Soren Pedersen" <soeren.munch@gmail.com> wrote:

> Den ser da spændende ud, men det var nu mest hardware baseret jeg
> tænkte på. Har du prøvet den, og hvis, er den bøvlet at konfigurere ?

Den er relativt enkelt at få op at køre, og så virker det problemfrit
med stort set hvad som helst OS, der skal tilgå det.

Med hardware er der en billig mulighed: ipcop med openvpn addon.
http://thinkhole.org/wp/2006/03/28/ipcop-openvpn-howto/

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 27-12-07 17:49

On Thu, 2007-12-27 at 14:27 +0100, Soren Pedersen wrote:
> Jeg skal have lavet en VPN forbindelse, s 5-6 maskiner kan komme ind p et
> mindre netvrk.

Hvilket operativsystem køre maskinerne?

> Hvilken VPN koncentrator, som er prisfornuftig, har billige/gratis klienter
> og som er nem at konfigurere kan anbefales ?

Hvilket pris interval?

Har du evt. noget hardware der kan bruges?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-12-07 18:05

On Thu, 27 Dec 2007 14:27:11 +0100, "Soren Pedersen"
<soeren.munch@gmail.com> wrote:

> Hvilken VPN koncentrator, som er prisfornuftig, har billige/gratis klienter
> og som er nem at konfigurere kan anbefales ?

Cisco ASA5505. Se www.cisco.com/go/asa

-A

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-12-07 20:30

"Soren Pedersen" <soeren.munch@gmail.com> crashed Echelon writing

> Hvilken VPN koncentrator, som er prisfornuftig, har billige/gratis
> klienter og som er nem at konfigurere kan anbefales ?

Det kommer an på hvad du forventer. Du kan købe koncentrator/VPN Server fra
500-??????.

Hvad angår klient software findes der en bunke gratis samt det der allerede
er indbygget i OSet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Soren Pedersen

Dato : 27-12-07 23:01

Takker for jeres svar. :)
Jeg kan læse ud af dem at jeg er ved at træde dybe vande, til trods for
mange års arbejde med EDB. Jeg har nemlig aldrig rodet med den
sikkerhedsmæssige side af sagen.
Øvelsen går ud på at få lavet en nogenlunde sikker adgang til en mail server
samt lidt data i en lille virksomhed. Datamængderne er ikke voldsomme
Jeg har kigget på denneher:
Mon ikke den vil kunne klare opgaven ? Som sagt skal den være forholdsvis
simpel at konfigurere.

Mvh
Søren

Fra : Svend

Dato : 29-12-07 08:41

Soren Pedersen wrote:
> [...]
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=149893
> Mon ikke den vil kunne klare opgaven ? Som sagt skal den være forholdsvis

Jeg har prøvet den, jeg synes ikke den var nem.

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 29-12-07 08:45

Soren Pedersen wrote:
> [...]
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=149893
> Mon ikke den vil kunne klare opgaven ? Som sagt skal den være forholdsvis

kig på en FVX538 den har de nødvendige software licenser. Alternativ et
zyxel produkt eller en asa 5505. Den sidste har også software licenser.

--
Svend

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 28-12-07 00:13

On Thu, 2007-12-27 at 23:00 +0100, Soren Pedersen wrote:
> Jeg kan læse ud af dem at jeg er ved at træde dybe vande, til trods for
> mange års arbejde med EDB. Jeg har nemlig aldrig rodet med den
> sikkerhedsmæssige side af sagen.

Hvis jeg var i din situation, ville jeg nok lede efter en der havde
erfaringer med den type opgaver.

Fra : Soren Pedersen

Dato : 28-12-07 22:36

Jeg har fuld forståelse for dit sysnspunkt. Og hvis der var en indenfor
området der havde brug for en Notes konsulent i et par timer, kunne vi gerne
bytte ;)
Men som det ser ud nu er opgaven min, og den skal såmænd nok blive løst
forsvarligt. Jeg satser blot på at jeg med hjælp herfra kan spare lidt timer
:)

Mvh
Søren

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 28-12-07 23:05

On Fri, 2007-12-28 at 22:35 +0100, Soren Pedersen wrote:
> Men som det ser ud nu er opgaven min, og den skal såmænd nok blive løst
> forsvarligt. Jeg satser blot på at jeg med hjælp herfra kan spare lidt timer

Du får det til at lyde nemt!

Husk det måske også skal virke bag diverse router/NAT enhder, hoteller,
hotspots ... nogle med mindre MTU en andre. Forskellige interfaces og
opkoblings typer.

Hvad er forskellen på L2TP, PPTP og IPsec? Hvilken protokol er bedst for
kunden?

Vælger man L2TP, hvilken autiserings protokol skal vælges, PAP, CHAP
eller MSCHAP?

Personligt ville jeg vælge IPsec.

Vælger man IPsec, hvilken DH gruppe skal benyttes, 1, 2, 5 eller ingen..
Hvilken encapsulerings protocol skal benyttes ESP eller AH?

manual.ovislinkcorp.com/IP-8000VPN-Manual.pdf peger ikke rigtigt i
retning af klienter ... så skal du til at rode med det der måske er
indbygget i OS'et (alt efter hvilke OS'er brugerne køre)

PS: Husk at Asbjørn anbefalder Cisco udfra han er certificeret i
produktet.

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 12-01-08 11:22

Soren Pedersen wrote:
> [...]
> Hvilken VPN koncentrator, som er prisfornuftig, har billige/gratis klienter
> og som er nem at konfigurere kan anbefales ?

En Nokia IP45 til 6000-7000 DKK ?

Mvh
Martin