Opgradering (k)ubuntu 7.04 => 7.10 - ikke ~
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 20-12-07 15:09

Hej alle

Jeg har en Lenovo (IBM Thinkpad) z61p, som jeg opgraderede fra kubuntu 7.04
til 7.10 igår.

Dumt gjort. Mit grafik gik rimeligt meget i stykker.

Efter opgraderingen var jeg tilbage på en vesa driver - som ikke kan drive
den indbyggede 1902x1200 skærm. (Selvom flere skriver den kan på nettet -
så kan jeg ikke få det til virke på nogen måde).

Der var dog en "install restricted drivers", der angiveligt ville installere
fglrx, så det spillede. Det gjorde jeg så. Så fik jeg 1920x1200, men _vild_
langsom 2d grafik. Bemærkelsesværdigt nok, så testede jeg compiz, og det
spillede for lækkert! Men, OpenOffice og et par andre programmer havde det
meget skidt med compiz(?). Og, det duer jo ikke rigtigt. At køre med
almindelig kwin var stabilt, men viiildt langsomt. Flere sekunder om at
scrolle en side i en terminal. Helt umuligt at bruge. Og, vildt vildt
underligt - det plejer _ligesom_ at være det omvendte problem man har
(hurtig 2d, langsom 3d).

Men, hvis OpenOffice ikke duer, så går det altså ikke rigtigt - så, jeg så
mig om efter andre løsninger.

Det grafikkort der sidder i, er et FireGL V5200. Det understøttes (i
øjeblikket) ikke af de nyere fglrx drivere... Xorgs ati driver understøtter
heller ikke FireGL V5200.

De gamle fglrx drivere kan jeg ikke installere, fordi både kerne og X er for
ny.

Så, lige nu kører jeg en "radeonhd" driver, oversat fra xorgs git repo.
Opløsningen virker, men den er lidt langsommere end vesa(!) og der er en
del grafikfejl rundt omkring - men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg ellers
skal gøre?

Er der nogen der har nogle gode hints? Jeg overvejer at forsøge
at "nedgradere" kerne og X, så jeg kan køre med en af de ældre fglrx
drivere - men kan man nedgradere/hvordan gør man det, uden at ødelægge de
sidste rester af min kubuntu installation?

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

So the lesson of BBC is that if you're misleading about whether the
government misled you into war, management must resign. What about the
simpler case -- you're just misleading about going to war?

- Lawrence Lessig (30.01.2004) on BBC and the Iraqi war

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 20-12-07 15:25

Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> wrote:

> De gamle fglrx drivere kan jeg ikke installere, fordi både kerne og X er for
> ny.

Kan du ikke hente en ældre driver direkte fra ATI og installere den
manuelt?

Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"It is only the dead who do not return." -- Bertrand, Samedi

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 20-12-07 17:34

Allan Willems Joergensen wrote:

> Kan du ikke hente en ældre driver direkte fra ATI og installere den
> manuelt?

Nej, det er netop det jeg ikke kan. Kernens grænseflade har ændret sig, og
ati driveren checker selv for X versionen under installation, og fejler.

Jeg kunne _måske_ hacke ati driveren, for der et binært hack i omløb, men
jeg ville så under alle omstændigheder skulle nedgradere kernen. Og det der
hack er ikke helt clean i kanten, mht. licens, mv.

Jeg ville nu bare helst nedgradere begge dele, hvis det var, på
en "autoriseret" måde.

Hvis altså der ikke var en endnu bedre løsning.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

I find the whole business of religion profoundly interesting. But it
does mystify me that otherwise intelligent people take it seriously.
- Douglas Adams

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 21-12-07 05:32

Mads Bondo Dydensborg wrote:
> [...]
> drivere - men kan man nedgradere/hvordan gør man det, uden at ødelægge de
> sidste rester af min kubuntu installation?

Du burde have denne pakke:
xorg-driver-fglrx
Den understøtter følgende:
* FireGL: V7350, V7300, V7200, V7100, V5200, V5100, V5000, V3400,
V3300, V3200, V3100, X3-256, X3, X2-256, Z1-128, T2-128,
X1-128, X1-256p

Bagefter, så redigerer /etc/X11/xorg.conf
Find denne sektion (den der ligner det):
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1440x900@60" "1440x900@72"
EndSubSection

Og erstat Modes sektionen med:
Modes "1920x1200@60"
Det er altså "WxH@Refresh_rate"

Desuden har jeg denne sektion du måske kan tage lidt af:
Section "Device"
Identifier "Generic Video Card"
Driver "fglrx"
VendorName "ATI"
BoardName "ATI Radeon (fglrx)"
Option "Centermode" "off"
Option "PseudoColorVisuals" "off"
Option "OpenGLOverlay" "off"
Option "VideoOverlay" "off"
BusID "PCI:1:0:0"
Option "Capabilities" "0x00000800"
Option "KernelModuleParm" "locked-userpages=0"
Option "DynamicClocks" "on"
EndSection

Her henledes specielt til OpenGLOverlay og VideoOverlay.
Gem, og så genstart X serveren. Evt. log ud og så tryk ctrl+alt+backspace.

Tilføj desuden denne:
Section "Extensions"
Option "Composite" "0"
EndSection

Hvis du da ikke allerede har den.
fglrx er _IKKE_ glad for Composite extension.

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 03-01-08 08:44

Jesper Staun Hansen wrote:

> [...]
> * FireGL: V7350, V7300, V7200, V7100, V5200, V5100, V5000, V3400,
> V3300, V3200, V3100, X3-256, X3, X2-256, Z1-128, T2-128,

Jaeh. Problemet var bare at det ikke virkede - min 2d kørte af l...

Dette kan være specifikt for thinkpad z61p - andre har haft mærkværdige
problemer her også.

[snip]
> Hvis du da ikke allerede har den.
> fglrx er _IKKE_ glad for Composite extension.

Jeg fik løst mit problem, ved at fjerne XGL pakken - så har jeg ingen
compizz understøttelse, men til gengæld spiller min 2d grafik.

Og tro mig - der blev spillet xorg.conf til den store guldmedalje, med og
uden overlays, composite, osv. Men, det hjalp faktisk ikke. At fjerne XGL
pakken hjalp.

Ja, det er superunderligt. To dage efter kom ATI med en opdateret driver,
der understøtter FireGL V5200 - men nu er jeg på "if it ain't broke, don't
fix it".

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

United States Patent 6,368,227:
A method of swing on a swing is disclosed, in which a user positioned on a
standard swing suspended by two chains from a substantially horizontal tree
branch induces side to side motion by pulling alternately on one chain and
then the other.
-- This is not a joke - go look it up.