|
| Animation af placering/baner for sol, måne~ Fra : mhn |
Dato : 19-12-07 03:27 |
|
Hej.
Er der nogen der har været bedre til at google end jeg har, og har
fundet en side der kan vise en animation af jordens, månens og solens
placering/baner ift hinanden?
mvh
michael
| |
Max (19-12-2007)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 19-12-07 17:54 |
|
Hej Michael
> Er der nogen der har været bedre til at google end jeg har, og har
> fundet en side der kan vise en animation af jordens, månens og solens
> placering/baner ift hinanden?
Søg på planetarium software
--
Mvh Max
| |
N. Foldager (19-12-2007)
| Kommentar Fra : N. Foldager |
Dato : 19-12-07 23:10 |
|
>Er der nogen der har været bedre til at google end jeg har, og har
>fundet en side der kan vise en animation af jordens, månens og solens
>placering/baner ift hinanden?
>
>
>mvh
>michael
Det er et lidt vidt bergreb. Hvad nærmere skal det anvendes til?
Mvh
Niels Foldager
| |
mhn (20-12-2007)
| Kommentar Fra : mhn |
Dato : 20-12-07 05:32 |
|
On Dec 19, 11:09 pm, N. Foldager <nfoldager-takethisa...@yahoo.com>
wrote:
> >Er der nogen der har været bedre til at google end jeg har, og har
> >fundet en side der kan vise en animation af jordens, månens og solens
> >placering/baner ift hinanden?
>
> >mvh
> >michael
>
> Det er et lidt vidt bergreb. Hvad nærmere skal det anvendes til?
>
> Mvh
>
> Niels Foldager
det skal bruges til at forklare min døtre (6+9 år) hvordan elementerne
bevæger sig ift hinanden, mht sommer, vinter, måneformørkelse osv.
Ting der er meget svære at forklare dem kun med ord og/eller tegninger
på papir.
En decideret installation af software til simulering som Max så
venligt foreslår, er nok lidt i overkanten af hvad jeg håbede:en
hjemmeside med en simpel animation.
mvh
michael
| |
Bertel Lund Hansen (20-12-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 20-12-07 13:48 |
|
mhn skrev:
> det skal bruges til at forklare min døtre (6+9 år) hvordan elementerne
> bevæger sig ift hinanden, mht sommer, vinter, måneformørkelse osv.
> Ting der er meget svære at forklare dem kun med ord og/eller tegninger
> på papir.
Tag et par bolde og en cykellygte. Det er meget bedre end flade
modeller.
På min eksskole havde vi et apparatur med en lampe i midten og en
jord (bordtennisbold) og en måne (en marmorkugle). Jorden kunne
dreje rundt om lampen og sad på en akse med den rigtige hældning.
Månen var sat fast til jorden. Det var et genialt apparat til at
demonstrere sommer og vinter.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Herluf Holdt, 3140 (20-12-2007)
| Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 |
Dato : 20-12-07 14:02 |
| | |
Martin Larsen (20-12-2007)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 20-12-07 16:42 |
|
"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen
news:476a67c1$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> mhn skrev:
>
>> det skal bruges til at forklare min døtre (6+9 år) hvordan
>> elementerne bevæger sig ift hinanden, mht sommer, vinter,
>> måneformørkelse osv.
>
> Sådanne sider findes helt sikkert. Jeg kan ikke lige genfinde
> nogen, men her er en, der bl.a. illustrerer årstiderne og jordens
> aksehældning:
>
> <
> http://www.dmi.dk/dmi/index/nyheder/nyheder-2/soendag_gar_vi_ind_i_vinterhalvaret.htm
>>
>
>
Lidt trist at de ikke har styr på datoen for vintersolhverv (lørdag 22.
7:08), når nu de MÅ lave en hjemmeside om det.
Mvh
Martin
| |
Herluf Holdt, 3140 (20-12-2007)
| Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 |
Dato : 20-12-07 17:30 |
|
Martin Larsen skrev:
> "Herluf Holdt, 3140" skrev:
http://www.dmi.dk/dmi/index/nyheder/nyheder-2/soendag_gar_vi_ind_i_vinterhalvaret.htm
> Lidt trist at de ikke har styr på datoen for vintersolhverv
> (lørdag 22. 7:08), når nu de MÅ lave en hjemmeside om det.
Ja, yderst pinligt. Jeg kom i tvivl om om det var en ægte
side fra DMI (der står jo også noget med "eDag2").
Fx i 2005 faldt vintersolhverv, efter min kalender, onsdag
den 21. dec. kl. 19.35. Ellers er det vist også ofte den
22. december. Men kan det overhovedet nogensinde
forekomme den 23. december? - jeg tror det ikke.
--
Herluf :·)
| |
Martin Larsen (20-12-2007)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 20-12-07 17:37 |
|
"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen
news:476a987c$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Martin Larsen skrev:
>> "Herluf Holdt, 3140" skrev:
>
> http://www.dmi.dk/dmi/index/nyheder/nyheder-2/soendag_gar_vi_ind_i_vinterhalvaret.htm
>
>> Lidt trist at de ikke har styr på datoen for vintersolhverv
>> (lørdag 22. 7:08), når nu de MÅ lave en hjemmeside om det.
>
> Ja, yderst pinligt. Jeg kom i tvivl om om det var en ægte
> side fra DMI (der står jo også noget med "eDag2").
>
> Fx i 2005 faldt vintersolhverv, efter min kalender, onsdag
> den 21. dec. kl. 19.35. Ellers er det vist også ofte den
> 22. december. Men kan det overhovedet nogensinde
> forekomme den 23. december? - jeg tror det ikke.
>
>
Jo
http://en.wikipedia.org/wiki/Winter_solstice
Mvh
Martin
| |
Herluf Holdt, 3140 (20-12-2007)
| Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 |
Dato : 20-12-07 17:53 |
|
Herluf Holdt, 3140 skrev:
> Martin Larsen skrev:
>> Lidt trist at de ikke har styr på datoen for vintersolhverv
>> (lørdag 22. 7:08), når nu de MÅ lave en hjemmeside om det.
>
> Ja, yderst pinligt. Jeg kom i tvivl om om det var en ægte
> side fra DMI (der står jo også noget med "eDag2").
Øhhh. Måske er det os der ikke kan læse ordentligt. Den
dér DMI-hjemmeside nævner *efterårsjævndøgn*, som i
år faldt søndag den 23. *september* (kl. 11.51).
--
Herluf :·)
| |
Max (20-12-2007)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 20-12-07 14:23 |
|
Hej
> Ting der er meget svære at forklare dem kun med ord og/eller tegninger
> på papir.
I butikken i Steno museet i Århus og den i Planetariet i København kan
man sikkert finde legetøj der kan vise disse ting på en meget letforstålig
måde der er beregnet til børn.
--
Mvh Max
| |
ego (20-12-2007)
| Kommentar Fra : ego |
Dato : 20-12-07 15:24 |
|
"mhn" <baggenielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:543668e4-ed69-4544-9ff3-8895836355f0@b40g2000prf.googlegroups.com...
On Dec 19, 11:09 pm, N. Foldager <nfoldager-takethisa...@yahoo.com>
wrote:
> >Er der nogen der har været bedre til at google end jeg har, og har
> >fundet en side der kan vise en animation af jordens, månens og solens
> >placering/baner ift hinanden?
>
> >mvh
> >michael
det skal bruges til at forklare min døtre (6+9 år) hvordan elementerne
bevæger sig ift hinanden, mht sommer, vinter, måneformørkelse osv.
Ting der er meget svære at forklare dem kun med ord og/eller tegninger
på papir.
Kan disse links bruges:
http://www.cross-browser.com/ss/solar_system.html
http://kids.f9.net.uk/flash/planets/about_planets.html
| |
N. Foldager (23-12-2007)
| Kommentar Fra : N. Foldager |
Dato : 23-12-07 19:20 |
|
>det skal bruges til at forklare min døtre (6+9 år) hvordan elementerne
>bevæger sig ift hinanden, mht sommer, vinter, måneformørkelse osv.
Det er vanskeligt at finde animationer, der viser alle disse ting.
Derfor må man bruge simulationssoftware.
Eller *meget* udmærkede remedier såsom en globus og et stearinlys. En
fysisk demonstration er ofte bedre.
Mht. solformørkelse har jeg selv lavet en animation, som du kan få.
Ca 2 MB for to versioner.
Venlig hilsen
Niels Foldager
| |
Bertel Lund Hansen (20-12-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 20-12-07 15:36 |
| | |
Gert Krabsen (20-12-2007)
| Kommentar Fra : Gert Krabsen |
Dato : 20-12-07 17:14 |
| | |
Bertel Lund Hansen (20-12-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 20-12-07 23:28 |
| | |
Vidal (21-12-2007)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 21-12-07 11:06 |
| | |
Bertel Lund Hansen (21-12-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 21-12-07 13:56 |
|
Vidal skrev:
> Er størrelsesforholdene mellem planeterne ikke
> stærk fortegnede. F.eks ser Mars, ligegyldigt
> perspektiv, tydeligt større end jorden.
Ja, og Jupiter er ikke engang dobbelt så stor som Jorden. Jo, det
er forkert. Banerne ligger også for ensartet.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Herluf Holdt, 3140 (21-12-2007)
| Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 |
Dato : 21-12-07 14:28 |
|
Bertel Lund Hansen skrev:
> Vidal skrev:
>> Er størrelsesforholdene mellem planeterne ikke
>> stærk fortegnede. F.eks ser Mars, ligegyldigt
>> perspektiv, tydeligt større end jorden.
> Ja, og Jupiter er ikke engang dobbelt så stor som Jorden.
> Jo, det er forkert. Banerne ligger også for ensartet.
Det ville jo kræve en + hundrede gange så bred skærm, at vise
de rigtige proportioner i sådan et pædagogisk eksempel. Jeg
lagde også mærke til at jordskyggen under måneformørkelsen
var alt for lille ... osv.
--
Herluf :·)
| |
Bertel Lund Hansen (21-12-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 21-12-07 14:40 |
|
Herluf Holdt, 3140 skrev:
> Det ville jo kræve en + hundrede gange så bred skærm, at vise
> de rigtige proportioner i sådan et pædagogisk eksempel.
Jo, jeg er godt klar over at man skal have en monitor der når
herfra og ind til Torvet for at kunne se planeterne i indbyrdes
rigtige størrelser, men man kunne godt have gjort det lidt mindre
forkert.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
mhn (21-12-2007)
| Kommentar Fra : mhn |
Dato : 21-12-07 02:30 |
|
On Dec 20, 5:14 pm, Gert Krabsen <fjernkrab...@fjernkrabsenfjern.dk>
wrote:
> Hvad med den danske: www.rummet.dk(som er blevet rebuild for nyligt,
> hvis nogle tror, at det er den gamle statiske side..)
Tak for alle forslag.
Jeg har kigget på www.rummet.dk som er helt perfekt til mig!!
Så uanset om de andre (som jeg også vil kigge på) er bedre eller
dårligere har jeg fået det nødvendige.
Tak og god jul til jer alle
mvh
michael
| |
|
|