skjulte utætte tagrender
Fra : Ralph

Dato : 19-12-07 23:46

Jeg har et par utætheder i mine tagrender, jeg havde flere og prøvede at
lodde dem, men mine evner rakte ikke helt til hensigten, så jeg har nu 2
steder hvor jeg ikke vil prøve igen (zinken er MEGET tynd, så det bliver
blot værre hvis jeg prøver igen).
Findes der noget spray-agtigt der - efter grundig saltsyreafrensning - kan
sprøjtes på for at lukkes lækagerne?

--
Tak
Ralph

Fra : Torben

Dato : 20-12-07 06:42

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> Findes der noget spray-agtigt der - efter grundig saltsyreafrensning - kan
> sprøjtes på for at lukkes lækagerne?

Da vi overtog vores hus(fra 1951) for et par år siden var der tæt på 20
lækager i zinktagrenden. Da pengene ikke var til udskiftning måtte de
lappes. Lige som dine var disse papirtynde omkring hullerne.

Jeg købte noget Borup tagtæt. Det forekommer som et mix af tjære/gumme og
glasfiber. Jeg savede så nogle 'lapper ud af en plasttagrende' der passede
til de pågældende huller. Herefter sleb jeg zinktagrende samt lap.
Zinktagrenden skulle slibes forsigtigt idet hullet hurtigt blev meget
større. Herefter smurte jeg Tagtæt på zinktagrenden, lagde lappen på, og kom
Tagtæt på igen. Både oven på lappen og på undersiden af zinktagrenden.

Det er selvfølgelig ikke lige så hurtigt som den løsning du efterlyser, men
der er ikke et eneste af hullerne der lækker mere. Jeg mener dog
efterfølgende at have set noget 'masse' som netop er lavet til at lappe
tagrendehuller med. Men sådan er det jo altid. Det er først efter man har
løst en opgave man konstaterer at der findes et materiale eller værktøj der
kunne have gjort det hele meget lettere.

God jul

Torben

Fra : will

Dato : 20-12-07 22:19

jeg har brugt tjærepap som man brænder på , skær en lap rens tagrende
forsigtigt , brænd pap på .Det holder bare ikke evigt , så du bør nok få
skiftet tagrenderne inden længe.

will

Fra : Armand

Dato : 20-12-07 23:08

Ralph skrev:
> [...]
> blot værre hvis jeg prøver igen).
> Findes der noget spray-agtigt der - efter grundig saltsyreafrensning - kan

Jeg kan ikke fri mig for at tænke på hvad du mon gør når din bil har
slidt dækkene ned (læs: Der findes sliddele og reperations-dele!) :-/

--
Armand.

Fra : Jørgen E.

Dato : 20-12-07 23:16

> Jeg kan ikke fri mig for at tænke på hvad du mon gør når din bil har slidt dækkene ned
> (læs: Der findes sliddele og reperations-dele!) :-/

Køber ny slidbane

Fra : Ralph

Dato : 21-12-07 00:04

> Jeg kan ikke fri mig for at tænke på hvad du mon gør når din bil har slidt
> dækkene ned (læs: Der findes sliddele og reperations-dele!) :-/

Jeg skifter dækkene, det er ikke livsfarligt at at have to utætheder i sin
tagrende.

--
Ralph

Fra : Ivar Holm

Dato : 20-12-07 23:19

Hallo Ralph.
Jeg har af den lokale bådebygger købt noget sort siliconeagtig kilster i en
patron. Det er fantastisk godt. Efter at have rengjort blyindfatningen
omkring min skorsten, så lappede jeg et par huller, der holdt i mange år. I
sommers lave jeg dog en permanent reperation.
Det finden i flere fabrikater (bådebyggeren bruger Berner), men husk det
skal indeholde "Polyuretan", ellers respekterer bådebyggeren det ikke

Ivar Holm

Fra : Jørgen E.

Dato : 20-12-07 23:20

> [...]
> Findes der noget spray-agtigt der - efter grundig saltsyreafrensning - kan sprøjtes på

Prøv denne tape, det vil du ikke fortryde. Den har været på markedet i årtier
og holder rigtig godt i mange år uden problemer.
Den har en metaloverflade til bestyttelse på ydersiden og klæber ved egen
hjælp og varme fast på rengjorte overflader.
Jeg kender flere der for et ukendt antal år siden har repareret tagrender
med det og det holder stadig.
For mange år siden kunne den også fås med blyoverflade, men den er udgået.
Fosroc og sikkert også andre laver et tilsvarende produkt.
http://www.primavvs.dk/shop/flashband-19452c1.html