Ny bærbar PC til Ubuntu..
Fra : Kenneth

Dato : 18-12-07 02:09

Skal ud og købe ny bærbar PC som jeg gerne vil sikre mig at ubuntu er
kompatibel og kan køre på uden problemer.
Hvad skal man gå efter? Nogle der sælger dem "Ubuntu godkendt" ?

Kenneth

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 18-12-07 11:25

Kenneth wrote:
> Skal ud og købe ny bærbar PC som jeg gerne vil sikre mig at ubuntu er
> kompatibel og kan køre på uden problemer.
> Hvad skal man gå efter? Nogle der sælger dem "Ubuntu godkendt" ?

Dell har bærbare med Ubuntu.
http://www.ubuntu.com/dell
Dell bærbar med ubuntu kan måske ikke købes i Danmark, men man kan vel
selv installere.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 18-12-07 12:16

kig på
http://efficientpc.co.uk/laptops/

Fra : J

Dato : 18-12-07 12:20

> [...]

>kompatibel og kan køre på uden problemer.
>Hvad skal man gå efter? Nogle der sælger dem "Ubuntu godkendt" ?

Zepto har mig bekendt testet deres bærbare med ubuntu. Men de sælger
dem højest uden styresystem.

Det du bør holde øje med er, om der er intel baseret wifi. Det kan
være tilvalg for et beskedent beløb.

mvh

John

Fra : Lasse Jensen

Dato : 18-12-07 18:34

J wrote:

> Zepto har mig bekendt testet deres bærbare med ubuntu. Men de sælger
> dem højest uden styresystem.
>
> Det du bør holde øje med er, om der er intel baseret wifi. Det kan
> være tilvalg for et beskedent beløb.

Har en Zepto 3415W med Debian og det kører rigtig godt. Kan kun forestille
mig den mindre nørdede Ubuntu kører endnu bedre.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 18-12-07 14:01

Den Tue, 18 Dec 2007 01:09:16 -0800 skrev Kenneth:

> Skal ud og købe ny bærbar PC som jeg gerne vil sikre mig at ubuntu er
> kompatibel og kan køre på uden problemer. Hvad skal man gå efter? Nogle
> der sælger dem "Ubuntu godkendt" ?
>
> Kenneth

Har 2 bærbare der kører med Ubuntu - de er godt nok et par år gamle.
1. Acer Travelmate, kan køre Kubuntu, ikke Ubuntu (skærm problemer).
2. Fujitsu/Siemens Lifebook, kan køre begge versioner, men nogle
programmer kører ikke godt, (GPSDrive duer ikke på Kubuntu og Gstreamer
codex fucker Ubuntu op). Derimod kører Xubuntu tilsyneladende perfekt.

Så hvilken bærbar er lidt af en tåget affære, men lad dig ikke afskrække,
problemer er til for at løses

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com/salg.html - Sat modtagere sælges

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-12-07 17:14

Kenneth wrote:
> Skal ud og købe ny bærbar PC som jeg gerne vil sikre mig at ubuntu er
> kompatibel og kan køre på uden problemer.
> Hvad skal man gå efter? Nogle der sælger dem "Ubuntu godkendt" ?

Jeg har haft stor succes med en "barebone" laptop (denne her oprindeligt
produceret af ASUS), som flere firmaer sælger uden Windows/RAM/HD/CPU
o.s.v.).
Så kan man selv konfigurere den og slipper for MS-skat.

Fra : Kasper Johansen

Dato : 21-12-07 00:43

Kenneth wrote:

> Skal ud og købe ny bærbar PC som jeg gerne vil sikre mig at ubuntu er
> kompatibel og kan køre på uden problemer.
> Hvad skal man gå efter? Nogle der sælger dem "Ubuntu godkendt" ?
>
> Kenneth

Jeg har haft meget dårlige erfaringer med to laptops fra Toshiba. Den ene
fryser fuld stændig, efter man har brugt touchpad i mere end 2 min (hvis
man bruger mus, så opstår denne fejl dog ikke).

Der har også været problemer med usplash, som det endte med jeg måtte
deaktivere, hvorefter den kørte fint igen.

Andre småproblemer har der også været.

Desuden så hold dig væk fra de der 200-series-grafikkort fra ATI - de er
ikke understøttet helt godt endnu. Jeg ville i det hele taget holde mig væk
fra ATI, indtil de er helt færdige med nogle gode og stabile drivere (fedt
nok de endelig har fået taget sig sammen til at få lavet nogle ordentlige
nogle dog).

Det er heller ikke helt sjovt at køre 64-bit systemer, da du kommer ud for
nogle problemer med firefox, netbank-java osv., som bare løses nemmere på
et 32 bit system (efter min mening) (du kan selvfølgelig også bare
installere 32-bit, men så sidder man jo bare og ævrer sig over, at det
altid kunne køre lidt bedre ).

Jeg synes specielt Acer har kørt rigtig godt (jeg sider og skriver fra en
nu).

En Acer med 32bit CPU og nVidia ville jeg anbefale til en ven (sidder
selv på en amd64-dist med nvidia, og jeg har en Intel med ATI også).

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-12-07 01:09

Kenneth <andersen.kenneth@gmail.com> writes:

> Skal ud og købe ny bærbar PC som jeg gerne vil sikre mig at ubuntu er
> kompatibel og kan køre på uden problemer.
> Hvad skal man gå efter? Nogle der sælger dem "Ubuntu godkendt" ?

Jeg skriver dette på en Dell Latitude D820 som virker godt under Ubuntu
7.10.

Eneste krølle jeg har set indtil nu og ikke har løst har været at
touchpaddens har været ret følsom og at dens hastighed ikke kan justeres
med det af mig forventede musehastighedsværktøj. Skærmens opløsning
faldt på plads med lidt fedten.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Claus Alboege

Dato : 21-12-07 03:36

Hej,

> [...]

> kompatibel og kan køre på uden problemer.
> Hvad skal man gå efter? Nogle der sælger dem "Ubuntu godkendt" ?

http://www.linux-laptop.net/ plejer at være et fint sted, når man
skal se hvordan en given laptop spiller med en given distribution.

/Claus A

Fra : Peter Mogensen

Dato : 22-12-07 11:58

Claus Alboege wrote:
> Hej,

> http://www.linux-laptop.net/ plejer at være et fint sted, når man
> skal se hvordan en given laptop spiller med en given distribution.

eller tuxmobil.org