Ændre rettighed på filer på FAT32 drev - U~
Fra : Kenneth

Dato : 18-12-07 00:27

Har en ekstern harddisk som er formatteret med FAT32. På den kan jeg
ikke få lov til at ændre rettigheder på filerne. De står alle med root
som ejer. Nogle der kan hjælpe?

Kenneth

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-12-07 08:35

On Mon, 17 Dec 2007 23:27:22 -0800 (PST), Kenneth
<andersen.kenneth@gmail.com> wrote:

>Har en ekstern harddisk som er formatteret med FAT32. På den kan jeg
>ikke få lov til at ændre rettigheder på filerne. De står alle med root
>som ejer. Nogle der kan hjælpe?

Nope. FAT-systemet understøtter ikke den slags narrestreger...

<mlr>

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-12-07 08:51

Kenneth <andersen.kenneth@gmail.com> writes:

> Har en ekstern harddisk som er formatteret med FAT32. På den kan jeg
> ikke få lov til at ændre rettigheder på filerne. De står alle med root
> som ejer. Nogle der kan hjælpe?

FAT32 understøtter hverken ejerskab eller brugerrettigheder som vi
kender det fra unix. Så derfor kan du hverken ændre på ejeren eller på
rettighederne. Men nå du mounter dit filsystem kan du vælge hvem der
skal eje alle filerne på filsystemet og hvad brugerrettighederne skal
være.

Du kan for eksempel mounte dit drev med:

# mount -o uid=1000,gid=1000,dmask=0027,fmask=0137 /dev/sdb1 /mnt/dos

hvilket vil sætte brugerne til ham med uid=1000 og gruppen til
gid=1000 samt rettighederne til u=rwx,g=rx,o= på kataloger og
u=rw,g=r,o= på filer.

Hvis dit drev er nævnt i /etc/fstab kan du også sætte options i det
fjerde felt. Hvordan du gør hvis du bruger et elelr andet fancyt
automount ved jeg ikke.

//Makholm

Fra : Kenneth

Dato : 18-12-07 00:51

Ingen muligheder med andet en linux filsystemer så ? - skal bruge
drevet under begge styresystemer...

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 18-12-07 16:43

Kenneth <andersen.kenneth@gmail.com> wrote:

> Ingen muligheder med andet en linux filsystemer så ? - skal bruge
> drevet under begge styresystemer...

Du kan bruge ext3 og så en ext3-driver til Windows.

Så vidt jeg husker virker bliver filer i Windows dog skrevet som root.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"Some men would just as soon kill me as look at me." - Medusa

Fra : Frank Damgaard

Dato : 19-12-07 09:11

Allan Willems Joergensen skrev:

> Du kan bruge ext3 og så en ext3-driver til Windows.

Med IFS/fs-driver til windows kan man læse og skrive filer fra windows
til linux ext2 og ext3 partitioner.
Det har fungeret rimeligt godt hos mig i et par år nu.

> Så vidt jeg husker virker bliver filer i Windows dog skrevet som root.

Ikke nødvendigvis. Ny filer og directories får samme rettgiheder og ejer
som i det directory de oprettes.
Se mere på f.eks. http://www.fs-driver.org

OBS.
se http://www.fs-driver.org/faq.html#acc_right_limit
Man bør nok ikke medtage den partition hvor /etc befinder sig på da alle i windows
kan læse alle filer. Jeg "nøjes" med at bruge driveren på diverse data-partitioner.

Ved windows-crash bør man huske at starte linux og checke partitionerne
inden man starter windows og mounter dem.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 18-12-07 10:55

Kenneth wrote:
> Har en ekstern harddisk som er formatteret med FAT32. På den kan jeg
> ikke få lov til at ændre rettigheder på filerne. De står alle med root
> som ejer. Nogle der kan hjælpe?

Ja, root kan ændre rettighederne på sædvanlig måde.
Jeg har en usbdisk med 2 partions:
/dev/sdb1 * 1 8196 65834338+ 83 Linux
/dev/sdb2 8197 9729 12313822+ 5 Extended
/dev/sdb5 8197 9729 12313791 b W95 FAT32

Disken er partitioneret fra linux og jeg mounter med:
/dev/usbext3 /mnt/usbext3 ext3 user,noauto 0 0
/dev/usbvfat /mnt/usbvfat vfat user,noauto 0 0

Devicenavnene /dev/usbext3 og /dev/usbvfat er genereret af udev.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk