Thunderbird
Fra : Hans Houmøller

Dato : 16-12-07 23:58

Jeg har på det seneste haft så mange problemer med min ubuntu, at jeg
overvejer at opgradere eller geninstallere, MEN jeg vil meget nødigt
miste indholdet at mit mailprogram, Thunderbird.
Derfor: hvordan gemmer jeg det, så jeg kan lægge indholdet over på en
renoveret ubuntu?
Hans

Fra : Frank Damgaard

Dato : 17-12-07 02:16

Hans Houmøller skrev:
> [...]
> miste indholdet at mit mailprogram, Thunderbird.
> Derfor: hvordan gemmer jeg det, så jeg kan lægge indholdet over på en

gem hele ~/.mozilla-thunderbird/ mappen (dvs. /home/BRUGERNAVN/.mozilla-thunderbird/)
for alle relevante brugere.

Generelt kan man hele gemme /home/ (husk at få alle rettigheder med!)
og så reetablere efter nyinstallation. Så får man også indstillinger
til mange andre programmer, og evt. sine egne data i dokumenter osv.

brug f.eks. "tar" til opgaven med at lave en backup af filerne.

Sørg også for at oprette brugeren/brugerne med samme user-nummer og gruppe-nummer
som i den gamle installation (gem/udskriv /etc/passwd og /etc/group )

PS.
Jeg plejer ofte at oprette /home/ som selvstændig partition,
så behøver jeg ikke at slette den ved installation af en anden linux dist.

Fra : lejf jessen

Dato : 17-12-07 10:20

Frank Damgaard skrev:
PS.
> Jeg plejer ofte at oprette /home/ som selvstændig partition,
> så behøver jeg ikke at slette den ved installation af en anden linux dist.

Hej Frank!

Ku'du ikke lige skrive til ubuntu og forklare dem, hvordan du gør
Den mulighed har jeg savnet, siden jeg brugte Suse. Inden i ubuntu har
jeg aldrig kunnet finde ud af at lave dette :( Når man har den
partition. home, så behøver man jo ikke backup før man tror harddisken
er lige ved at stå af
--
Mvh. lejf
ubuntu 7.10 gutsy.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-12-07 19:43

lejf jessen wrote:

> [...]
> jeg aldrig kunnet finde ud af at lave dette :( Når man har den
> partition. home, så behøver man jo ikke backup før man tror harddisken

Jævnlig backup af nøglefiler, til en anden disk (extern) er altid en god
ide

--

Live long and prosper...

Fra : Peter Jespersen

Dato : 17-12-07 07:12

Hans Houmøller wrote:

> [...]
> miste indholdet at mit mailprogram, Thunderbird.
> Derfor: hvordan gemmer jeg det, så jeg kan lægge indholdet over på en

Hvis du ikke allerede har gjort det så brug følgende opdeling :

Rod-partition - monter som '/' - 1/3 eller 1/4 af pladsen, det afhænger af
hvor meget der er at rutte med.

Hjemme partition - monter som "/home" - resten

Swap partition - monter som "swap" - meget gerne samme størrelse som
maskinens hukommelse.

Jeg har selv 1-3.

Når du så installerer nøjes du bare med at montere hjemme-partitionen og
systemet fortsætter bare med alle indstillinger. Når den spørger om du vil
oprette en brugerkonto svarer du bare ja og indtaster det samme konto-navn,
herefter spørger den om du vil bruge den eksisterende, så svarer du ja.

Rod og swap partitionen skal du bare lade den formatere.

Thunderbird ligger sine ting i "/.thunderbird" eller "/.mozilla/thunderbird"
under din hjemmefolder, det er bare at kopiere den.

Hvis du ikke benytter nogen form for synkroniseringsplugin så husk lige at
tage en sikkerhedskopi af dine bookmarks (Og dokumenter hvis du har dem
liggende lokalt) også

--

Live long and prosper...

Fra : Hans Houmøller

Dato : 17-12-07 20:49

Tak til alle for god vejledning her. Jeg kom igennem med sagen uden at
miste noget!
Hans

Fra : Carsten

Dato : 17-12-07 14:29

Hej Jeg vil lige komme med en lille kommentar !

MEGET VIGTIGT. MEGET VIGTIGT. MEGET VIGTIGT.

Når man laver en ny installation hvor man kun ominstallere systemet
og beholder de oprindelige /home/directories
må man IKKE vælge de gamle navne da det vil resultere i at de
oprindelige
/home/directories vil blive overskrevet, og denne skade er
uoprettelig
så enten vælger man andre navne eller man ændre directory navn
enden man begynder at installere
/Carsten

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 17-12-07 23:28

Carsten wrote:
> [...]
> uoprettelig
> så enten vælger man andre navne eller man ændre directory navn

Frank Damgaard og Peter Jespersen beskriver hvordan den gamle /home
kan bevares, hvis det vel at mærke er en selvstændig partition. Men
man bør selvfølgelig tage en backup før man begynder.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-12-07 19:42

Jørgen Heesche wrote:

> Frank Damgaard og Peter Jespersen beskriver hvordan den gamle /home
> kan bevares, hvis det vel at mærke er en selvstændig partition. Men
> man bør selvfølgelig tage en backup før man begynder.

Naturligvis - man får dog sandsynligvis ikke brug for det før den dag hvor
man lige springer det over, for der sker jo alligevel ikke noget

--

Live long and prosper...

Fra : Hans Houmøller

Dato : 18-12-07 23:30

Jeg er nu efter opgradering som jeg lavede før advarslen her løbet ind
i, at jeg ikke kan mounte min WinXP-disk (som er delt i 2: 1 til selve
styresystemet, og 1 hvor jeg gemmer alle mine dokumenter).
Kan det skyldes noget med "forkerte navne"/overskrivninger?

Min fstab ser således ud:

#
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/hdc6
UUID=5419412c-7891-4930-8bca-7db677be8e53 / ext3
defaults,errors=remount-ro 0 1
# /dev/hda1
# /dev/hdc1
UUID=e12de54e-1993-474b-83ec-564ea74c88b1 /media/hdc1 ext3
defaults 0 2
# /dev/hdc5
UUID=a7dd4327-23b1-44eb-b88f-d04302d9eeb7 none swap sw
0 0
/dev/cdrom /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0
/dev/ /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0 0
/dev/hda1   /media/hda1   auto   user,auto   0   0
/dev/hda5   /media/hda5   vfat   user,auto   0   0
# Generated by Automatix
/dev/hda1 /media/hda1 vfat user,auto 0 0
/dev/hda5 /media/hda5 vfat user,auto 0 0
## End of Automatix mounted partitions

Men navnene på WinXP's to partitioner passer ikke med det der står, når
jeg kigger i "mnt" på mit linuxdrev; der hedder de "win_c" og "win_d".

under alle omstændigheder er jeg ikke endnu lykkedes med at mounte drevene.
HJÆLP?!
:-/ Hans

Fra : Frank Damgaard

Dato : 19-12-07 09:00

Hans Houmøller skrev:

> [...]
> styresystemet, og 1 hvor jeg gemmer alle mine dokumenter).
> Kan det skyldes noget med "forkerte navne"/overskrivninger?

hvad har du ellers gjort ved opgradering?
(installeret automatix?, ændret partitioner,....)

> [...]
>

> Men navnene på WinXP's to partitioner passer ikke med det der står, når
> jeg kigger i "mnt" på mit linuxdrev; der hedder de "win_c" og "win_d".

Du har /dev/hda1 og /dev/hda2 med 2 gange i ovenstående, det er ikke godt.
Slet det mellem Automatix kommentarerne. (godt jeg ikke har Automatix :)

Dine drev kommer til at hedde /media/hda1 og /media/hda5 som vist i
ovenstående fstab.

Der står "auto" ved hda1, hvis du ved det er vfat, så ændrer evt. til vfat.
Hvis hda1 er ntfs, så skal det ændres i fstab til dette.

> under alle omstændigheder er jeg ikke endnu lykkedes med at mounte drevene.
> HJÆLP?!

kommer der en fejl når du prøver?
evt. fra kommandoline/konsol med "mount /media/hda1" ?

PS.

Fra : lejf jessen

Dato : 19-12-07 11:52

Frank Damgaard skrev:

> hvad har du ellers gjort ved opgradering?
> (installeret automatix?, ændret partitioner,....)

er det opgradering eller ny installation?

> Du har /dev/hda1 og /dev/hda2 med 2 gange i ovenstående, det er ikke godt.
> Slet det mellem Automatix kommentarerne. (godt jeg ikke har Automatix :)

Det må være en gammel Automatix, min laver ikke sådan noget

Min fstab ser sådan ud, hvad mine 4 windows partitioner angår:

/dev/hda1 /media/windowsC ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0
/dev/hda5 /media/windows ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0

ovenstående er drev _C og drev_D

/dev/hda6 /media/windows1 vfat
umask=0222,dmask=0000,uid=0002,gid=users 0$

/dev/hda7 /media/windows2 ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0

Har du media/hda1 og /media/hda5 i /media/ ?

--
Mvh. lejf
ubuntu 7.10 gutsy.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 19-12-07 14:39

Jeg har opgraderet og ikke ændret på partitioner. Har slettet Automatix.
Når jeg i en terminal skriver "mount", kommer dette:

mount: specialenhed /dev/hda5 eksisterer ikke
hans@hans$ mount
/dev/sdb6 on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
/sys on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
procbususb on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
devshm on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
lrm on /lib/modules/2.6.20-16-generic/volatile type tmpfs (rw)
/dev/sdb1 on /media/hdc1 type ext3 (rw)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw)

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 19-12-07 15:35

Hans Houmøller wrote:
> Jeg har opgraderet og ikke ændret på partitioner. Har slettet Automatix.
> Når jeg i en terminal skriver "mount", kommer dette:
>
> mount: specialenhed /dev/hda5 eksisterer ikke

Det er fint at du har slettet Automatix, den laver vist ulykker:
http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=12156
Citat:

Er Automatix vejen til nedbrud.
Det kunne se ud til at Automatix ikke er helt problemfrit at bruge.
Det foresager nedbrud på bla Ubuntu.
Citat fra hovedartikel.
Automatix. It seems to be breaking systems all over the world. I’ve
compiled some of the problems that quite a few users are experiencing.

Citat slut.

Men har du rettet fstab?. I den fstab, du har vist tidligere, har
Automatix lavet dubletter.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Hans Houmøller

Dato : 19-12-07 15:45

> Men har du rettet fstab?. I den fstab, du har vist tidligere, har
> Automatix lavet dubletter.

Nu ser den sådan ud:

#
[...]
/dev/hda1   /media/hda1   ntfs   user,auto   0   0
/dev/hda5   /media/hda5   vfat   user,auto   0   0

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 19-12-07 15:55

Hans Houmøller wrote:

> [...]
> /dev/ /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0 0
> /dev/hda1 /media/hda1 ntfs user,auto 0 0
> /dev/hda5 /media/hda5 vfat user,auto 0 0

Hvis du stadig har problemet:
mount: specialenhed /dev/hda5 eksisterer ikke
kan du med 'fdisk -l' se hvilke partitions faktisk har.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Hans Houmøller

Dato : 19-12-07 16:12

Jeg har nu fået adgang til de to diske, der havde gemt sig. Foreløbig
ser det ud til at virke, så indtil næste gang: mange tak for stor og
tålmodig hjælpsomhed i dette forum til en 'ældre herre', der gerne ser
at tingene virker!
God jul til dem, der skal det!
Hans

Fra : lejf jessen

Dato : 19-12-07 16:17

Hans Houmøller skrev:
> Jeg har nu fået adgang til de to diske, der havde gemt sig.
> God jul til dem, der skal det!
> Hans

Hej Hans!

Det kunne være hjælpsomt, hvis du fortalte, hvad du har gjort !
--
Mvh. lejf
ubuntu 7.10 gutsy.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 19-12-07 17:00

lejf jessen skrev:

> Hej Hans!
>
> Det kunne være hjælpsomt, hvis du fortalte, hvad du har gjort !

Ja, selvfølgelig:
jeg troede lige jeg havde løst sagen, men da jeg genstartede maskinen,
var de to Win-diske igen væk. Jeg kan finde dem frem via
tekstredigering, hvor jeg åbner diskene. De heder så "disk" og "disk-1";
de forbliver på mit skrivebord indtil jeg genstarter maskinen!
Jeg kan ikke finde ud af, hvad det er der sker.
Hans

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 20-12-07 11:57

Hans Houmøller wrote:

> [...]
> de forbliver på mit skrivebord indtil jeg genstarter maskinen!
> Jeg kan ikke finde ud af, hvad det er der sker.
Hvilken tekstredigering?.
Diske har ikke navne, men partitions har devicenames, f.eks. /dev/hda5
I din fstab har du
/dev/hda5 /media/hda5 vfat user,auto 0 0
Dvs. device /dev/hda5 mountes på mountpoint /media/hda5
Hvis mounten lykkes er disken ikke væk, selvom om der "mangler" et
device-ikon på skrivebordet.
I KDE kan visning af device-ikoner slås til og fra i KDE Control
Center, og vist nok på samme måde i Gnome.
Control-center --> Desktop --> Behaviour --> Device Icons
Et hak ved 'Show Device Icons' enabler visningen.
Samtidig vises en lang liste: 'Device Types to Display'. Alle kan
enables eller disables.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Hans Houmøller

Dato : 21-12-07 19:20

Grunden til at jeg ikke har svaret i lidt tid er, at jeg måtte gå den
hårde vej for at forsøge at løse problemet. Jeg ny-/geninstallerede, og
nu kan jeg atter se min WinXP-disk. Jeg gætte på, at opgraderingen jeg
lavede, må have gjort et eller andet ved mit styresystem, for nu kører
det bare igen!
Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 22-12-07 02:13

.... og ikke kun Thunderbird, men osse mit skrivebord! Jeg har ingen
forklaringer andre end at jeg geninstallerede ubuntu!
Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 22-12-07 02:19

..... og tør man opgradere via nette en anden gang? Jeg er mildt sagt
usikker!
Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 22-12-07 09:57

Den Sat, 22 Dec 2007 02:18:58 +0100 skrev =?windows-1252?Q?Hans_Houm=F8ller?=:
> .... og tør man opgradere via nette en anden gang? Jeg er mildt sagt
> usikker!

Det burde give samme resultat næste gang. Så medmindre du har lyst til
at bruge tiden på at finde ud af hvad problemet er, vil jeg ikke
anbefale forsøget.

Mvh
Kent

Fra : Hans Houmøller

Dato : 22-12-07 15:02

Jeg synes det lyder klogt, så jeg holder mig i skindet indtil videre ...
Hans

Fra : N/A

Dato : 17-12-07 23:28