Optændingsblokke
Fra : NI

Dato : 14-12-07 15:49

Hvilke gode optændingsblokke kan folk herinde anbefale? Jeg er først for
nylig begyndt at bruge disse kontra avispapir, og må sige at det gør livet
lidt nemmere. Jeg har købt nogle i Netto (QuickStart CO2-neutrale, 64 stk.
pr. pakke) som er super gode, men de har ikke flere og jeg har ikke kunne
finde dem andre steder. De er længere end de andre jeg har set. Har også
prøvet mærket Samba, men foretrækker klart dem fra Netto.

Mvh Niels

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-12-07 16:00

"NI" <mail@niiib.dk> writes:

> Hvilke gode optændingsblokke kan folk herinde anbefale? Jeg er først for
> nylig begyndt at bruge disse kontra avispapir, og må sige at det gør livet
> lidt nemmere.

Vi bruger "FireUp", som er lavet af sammenpressede fyrretræsspåner og
parafin. Vi købte en del i Metro på et tidspunkt, men jeg har også set
dem i andre butikker. Naturligvis kan jeg ikke huske hvilke. :)
http://fire-up.nl/en/1/4/5/

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : SB

Dato : 16-12-07 23:36

> [...]
> parafin. Vi købte en del i Metro på et tidspunkt, men jeg har også set
> dem i andre butikker. Naturligvis kan jeg ikke huske hvilke. :)

Samme bruger vi, synes heller ikke de luger så slemt som de andre

Søren

Fra : JOB

Dato : 14-12-07 20:28

"NI" <mail@niiib.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> finde dem andre steder. De er længere end de andre jeg har set. Har også
> prøvet mærket Samba, men foretrækker klart dem fra Netto.

Hej...
Jeg bruger ikke andet end 'de brune' - mærket synes jeg er mindre betydende,
men normalt er de hundedyre - de skal helst købes til tilbudspris, hvor man
så bare skal huske at købe stort ind...mvh JOB

Fra : Jeanette & Ivan

Dato : 14-12-07 22:19

Man kan også tage et brugt rødkålsglas og en gammel spiseske. Man tager og
fylder glasset næsten op med aske fra brændeovnen, heri hældes noget
optændingsvæske og så har man "sine egne optændingsblokke" en skefuld af
dette gennemvædet aske er rigeligt til at tænde op med.

Mvh
Ivan

Fra : Max

Dato : 14-12-07 22:43

Hej Niels

> gør livet lidt nemmere. Jeg har købt nogle i Netto (QuickStart

Hvad er nemmere og billigere end 3-4 hårdt sammenkrøllede
sider fra en "gratis" tilbudsavis ?

--
Mvh Max

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 15-12-07 09:46

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Niels

> Hvad er nemmere og billigere end 3-4 hårdt sammenkrøllede
> sider fra en "gratis" tilbudsavis ?
>
> --
> Mvh Max

Aviser og reklamer, har intet at gøre i en brandeovn, den forurener, og er
iøvrit ulovlig at brande af i en brandeovn.

JJ

Fra : Kasper

Dato : 15-12-07 23:10

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Niels

> Hvad er nemmere og billigere end 3-4 hårdt sammenkrøllede
> sider fra en "gratis" tilbudsavis ?

Giver aske...

Til grillen plejer jeg at købe nogle i tyskland, der for jeg 5 pakker for
20kr.
Det er no-name af de hvide optænding...

Kasper

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 16-12-07 11:53

Aviser og reklamer giver en masse aske, og forurener.

Selv er jeg rigtig glad for nogle der er pakket ind i en lille plastpose,
man får ikke petroleumslugt på fingrene.

Jeg fik dem gratis da jeg købte et læs brænde (luk øjnene her kommer en
reklame hos Gørslev Skovindustri www.gorslev.dk

Flemming.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-12-07 13:21

On Sun, 16 Dec 2007 11:53:16 +0100, "Flemming Svendsen"
<zeus2@SLETMIGmail.dk> wrote:

>Aviser og reklamer giver en masse aske, og forurener.

Langt størstedelen af den aske jeg hver dag piller ud af min brændeovn
kommer nu ikke fra den halve avis jeg bruger til at tænde op med.

Mht. forurening, så er papir baseret på træ og blækket som aviser
trykkes med er svjv baseret på olie. Det forurener næppe mere end en
optændingsblok baseret på petroleum (eller hvad de nu er lavet af).

Farvestrålende reklmaetryksager brænder skidt, så de ryger til genbrug.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 16-12-07 13:40

Det har du sikkert ret i, men det er utroligt nemt med de jeg omtalte. Jeg
aner ikke hvilken kemi der er i mine optændingsblokke,
Næver majn: "Enhver kan tage fejl" sagde pindsvinet da den steg ned fra
skurebørsten"
Flemming

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-12-07 22:19

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> Mht. forurening, så er papir baseret på træ og blækket som aviser
> trykkes med er svjv baseret på olie. Det forurener næppe mere end en
> optændingsblok baseret på petroleum (eller hvad de nu er lavet af).

Jeg synes nu det er meget nemmere med blokkene end med papir. Og de
blokke jeg bruger er lavet af fyrretræsspåner og parafin. Så
forureningen er nok begrænset. Der går vel 10 blokke på hvad der
svarer til et fyrfadslys.

Mvh Trine

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-12-07 08:00

On Sun, 16 Dec 2007 22:19:02 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>blokke jeg bruger er lavet af fyrretræsspåner og parafin. Så
>forureningen er nok begrænset. Der går vel 10 blokke på hvad der

Jeg må tilstå jeg aldrig har forsøgt med blokkene. Jeg kender mig selv
godt nok til at vide, at jeg ofte ville have glemt at købe dem ......
Aviserne kommer i store stakke lige ind ad døren hver eneste uge og de
skal jo også bortskaffes.

Jeg blev bare lidt træt af at høre argumentet at det forurener når man
fyrer op med aviser. Det er ca. en halv ugeavis pr. dag jeg bruger og
det forurener også at jeg skal køre den til genbrug.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 17-12-07 09:44

> det forurener også at jeg skal køre den til genbrug.
> Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nej, hvis du kører det på genbrug er det til genbrug.
Papiret genindvindes og bliver til nyt papir. Eneste forurening er benzin på
dytten, og jeg kører jo derover alligevel.

Her holder vi ikke aviser, og vi har sagt nej til reklamer, de forurener min
postkasse, og bliver alligevel aldrig læst!

Een gang ugentlig kommer et lokalblad på 4 sider, og den bruger jeg til
underlag når jeg pudser kones lysestager

Derfor optændingsblok lagt i en halv æggebakke, så futter det.

Stort set alt hvad vi foretager os forurener, men man kan forsøge at
forurene så lidt som muligt, vi skal jo være her.

Et tip: Hvis jeg var Mads ville jeg sløre min e-postadresse.
Der er kun få chancer for at den ikke bliver høstet af ondsindede, når du
har den på vid gab som her!
Flemming.

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 17-12-07 09:57

"Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, hvis du kører det på genbrug er det til genbrug.
> Papiret genindvindes og bliver til nyt papir. Eneste forurening er benzin
> på dytten, og jeg kører jo derover alligevel.

HOST

Er du klar over hvor meget det forurener at genbruge papir ?

Det er en skrøne at det er godt for miljøet, rent faktisk er det bedre at
lave nyt papir

MVH Niels

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 17-12-07 15:24

> [...]
>
> Er du klar over hvor meget det forurener at genbruge papir ?
>
> Det er en skrøne at det er godt for miljøet, rent faktisk er det bedre at

hej Niels.
Nej men det ved du?
Hvis - - så spyt ud. Vi kan alle blive klogere.
Flemming

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-12-07 15:44

"Niels Rasmussen" <the.hunter@get2net.dk> writes:

> Er du klar over hvor meget det forurener at genbruge papir ?
>
> Det er en skrøne at det er godt for miljøet, rent faktisk er det bedre at
> lave nyt papir

http://www.trae.dk/index.asp?page=/dokumenter/dokument.asp%3FDokumentID%3D309

Det er noget man stadig diskuterer.

Mvh Trine

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-12-07 18:23

On Mon, 17 Dec 2007 09:43:42 +0100, "Flemming Svendsen"
<zeus2@SLETMIGmail.dk> wrote:

>Nej, hvis du kører det på genbrug er det til genbrug.
>Papiret genindvindes og bliver til nyt papir. Eneste forurening er benzin på
>dytten, og jeg kører jo derover alligevel.

Nu skal det jo også med at jeg bor så tilpas langt ude på landet at jeg
har _langt_ til genbrugeren.

>Her holder vi ikke aviser, og vi har sagt nej til reklamer, de forurener min
>postkasse, og bliver alligevel aldrig læst!

Jeg kan godt li' at læse reklamer - hvordan skulle jeg ellers vide hvem
som lige nu sælger kaffe og rugbrød til halv pris (det sparer mig for
mange penge).
Men enig, der kommer alt, alt for mange trykte reklamer.

>Een gang ugentlig kommer et lokalblad på 4 sider, og den bruger jeg til
>underlag når jeg pudser kones lysestager

Jeg har hund, det kræver også nogle aviser ind i mellem

>Stort set alt hvad vi foretager os forurener, men man kan forsøge at
>forurene så lidt som muligt, vi skal jo være her.

Det var egentlig også bare det jeg ville hen til - det er ligegyldigt
hvad man foretager sig, så forurener det et eller andet sted. Nogle
gange får man bare skudt i skoene at lige præcis en bestemt lille ting
forurener og det må's man ikke. Som nu det med avisen. Jeg tror, helt
ærligt, ikke at det forurener mere at jeg bruger en smule avispapir til
at fyre op med, end det ville gøre hvis jeg kørte papiret de mange km
til genbrug. Selve processen med at få papiret lavet til nyt papir
foruener også.

>Et tip: Hvis jeg var Mads ville jeg sløre min e-postadresse.
>Der er kun få chancer for at den ikke bliver høstet af ondsindede, når du
>har den på vid gab som her!

Efter 10 år med samme adresse er det nok lidt sent at gøre noget ved
Jeg har et godt filter på min mailserver, jeg ser kun ganske få af de
hundredevis af spammails som kommer til min adresse dagligt.

Jeg har også lidt den holdning at jeg ikke vil ligge under for andres
misbrug - jeg vil kunne bruge min mailadresse, uden at skulle lave alle
mulige krumspring. På samme måde som jeg ikke vil finde mig i at skulle
være bange for at tage med fly, selv om et par terrorister har brugt
nogle ganske få som bomber.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 17-12-07 20:07

> [...]
> fyrer op med aviser. Det er ca. en halv ugeavis pr. dag jeg bruger og
> det forurener også at jeg skal køre den til genbrug.

En anden grund til ikke at bruge Avispapir til optænding er, at avispapir
soder, og det øger risikoen for skorstensbrand

JJ

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-12-07 21:41

On Mon, 17 Dec 2007 20:06:45 +0100, "Johannes Jørgensen" <jo@mil.dk>
wrote:

>En anden grund til ikke at bruge Avispapir til optænding er, at avispapir
>soder, og det øger risikoen for skorstensbrand

Er vi ikke også der ude i ubetydelige småting? Hvis jeg får
skorstensbrand, er det vil ikke pga. soden fra den halve avis der bruges
til optænding een gang om dagen?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 18-12-07 19:01

> Er vi ikke også der ude i ubetydelige småting? Hvis jeg får
> skorstensbrand, er det vil ikke pga. soden fra den halve avis der bruges
> til optænding een gang om dagen?

http://www.dr.dk/DR1/Aftenshowet/Projekter/Artikler/20071120161936.htm

JJ

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-12-07 21:12

On Tue, 18 Dec 2007 19:00:42 +0100, "Johannes Jørgensen" <jo@mil.dk>
wrote:

>http://www.dr.dk/DR1/Aftenshowet/Projekter/Artikler/20071120161936.htm

Fin lille artikel - den er bare alt for generel.
Hvorfor skulle der være noget i vejen med at brænde gamle planker, så
længe de ikke er trykimprægnerede. Må man f.eks godt brænde nye planker?
Og selvfølgelig fyrer man ikke affald af, men hvad er så definitionen på
affald?

Jeg fyrer f.eks en del med palletræ - træ som er ubehandlet, men har
været brugt til at transportere nogle andre varer på. Hvorfor skulle den
slags træ forurene mere end de elmetræer jeg har fældet?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 19-12-07 16:41

> [...]
> været brugt til at transportere nogle andre varer på. Hvorfor skulle den
> slags træ forurene mere end de elmetræer jeg har fældet?

Ja, for de har under brug som paller, suget en masse skit til sig, og det
kan være atl fra spilolie, til andre forurenene ting,
som men ikke kan se.

JJ

Fra : Per H

Dato : 15-12-07 23:57

On Fri, 14 Dec 2007 15:49:04 +0100, "NI" <mail@niiib.dk> skrev:

>Hvilke gode optændingsblokke kan folk herinde anbefale?

Jeg bruger de hvide i de runde bøtter. der er hver enkelt
optænningsblok pakket ind i tynd plast, som man sætter ild til.
Og så er det helt lugtfri, og du slipper for den petroliumslugt, der
er i mange optændingsblokke.

De er bedre end de brune firkantede, man også kan få i runde bøtter.
Vh Per
skype

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 16-12-07 08:59

"Per H" <tramanden@gmail.com> wrote in message

> [...]
> er i mange optændingsblokke.
>

> De er bedre end de brune firkantede, man også kan få i runde bøtter.

Der er jeg uenig med dig, jeg har prøvet både de hvide som du omtaler, og
diverse brune firkantede, jeg min mening er at de brune er best.

JJ

Fra : JOB

Dato : 18-12-07 20:34

> [...]
> finde dem andre steder. De er længere end de andre jeg har set. Har også
> prøvet mærket Samba, men foretrækker klart dem fra Netto.

Hej igen - Jeg har netop købt Quick Start i Super Best for 19.95 med 96 stk
i en papbøtte - Mvh JOB