3 mobil modem og KDE
Fra : Kasper Johansen

Dato : 14-12-07 15:31

Hej gruppe.

Jeg har købt mig en Nokia 6120 classic med et tilhørende X-series abonnement
fra 3 til det formål at kunne arbejde ude med programmering og
konsulentation.

Det virker dog kun i nogle programmer. Konqueror f.eks. kan ikke oprette
forbindelse til noget som helst, og Kopete kan heller ikke oprette
forbindelse til MSN - det går dog fint med ICQ og Jabber.

Både Konqueror og Kopete virker 100% korrekt med en normal kablet eller
normal wireless forbindelse (ukrypteret, WEP og WPA 1+2).

Firefox og Pidgin opretter fint forbindelse til nettet uden problemer
overhovedet.

Jeg har forsøgt at debugge lidt, og en route -n viser kun den ene
forbindelse aktivt og min "/etc/resolv.conf" ser også fin ud. Jeg har
dobbeltchecket at det er de samme servere, som jeg får fra wvdial.

Jeg har også checket, at Konqueror opretter "direkte forbindelse til nettet"
og ikke igennem en proxy eller lignende.

Folk ude fra kan også fint finde min computer og min Apache-webserver gennem
min IP-addresse.

Er der nogle der har oplevet samme problem, eller kan give et tip til hvad
der kan være galt?

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-12-07 20:06

Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> writes:

> Det virker dog kun i nogle programmer. Konqueror f.eks. kan ikke oprette
> forbindelse til noget som helst, og Kopete kan heller ikke oprette
> forbindelse til MSN - det går dog fint med ICQ og Jabber.

Ud fra det du beskriver, er et bud at det er KDE der har en eller anden
opsætningsdims som KDE's programmer bruger, og at den ikke kan lide du
har flyttet dig (lyder usandsynligt, men det er da et bud).

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Morten Lund

Dato : 17-12-07 13:52

Kasper Johansen wrote:

> Er der nogle der har oplevet samme problem, eller kan give et tip til hvad
> der kan være galt?

Hej Kasper.

Jeg mener jeg har oplevet noget lignende. Min løsning var at afslutte
knetworkmanageren. Min knetworkmanager stod til at være disconnected, da
den ikke havde hverken wired eller WLAN-connection. Og det må være den der
har "fortalt" de andre programmer at jeg var disconnected, selvom jeg havde
modemforbindelse.

Skulle du være i tvivl er knetworkmanager en appliet i systray'en. Den viser
sandsynligvis et unplugged stik og en rød cirkel med et hvidt kryds i.

Venlig hilsen
Morten Lund

Fra : Kasper Johansen

Dato : 25-12-07 17:44

Morten Lund wrote:

> [...]
>
> Skulle du være i tvivl er knetworkmanager en appliet i systray'en. Den
> viser sandsynligvis et unplugged stik og en rød cirkel med et hvidt kryds

Efter jeg lukkede KNetworkManager, så virkede alt helt perfekt. Tusind tak
for svaret!

Det skal måske nævnes, at man kan blive nød til lige at åbne KNetworkManger
igen for at lukke det igen, og derefter oprette en modem-forbindelse, før
det virker 100% (spørg mig ikke hvorfor).