Linux og regionskoder
Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-12-07 06:30

Jeg kan se at man kan installere Linux på en PS3 og at det skulle være
lige ud af landevejen. Findes der blu-ray afspillere under linux og
mere interessant, kan blu-ray og DVD regions koden omgås ved at
afspille under linux?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Leif Neland

Dato : 12-12-07 20:33

Lars Hoffmann wrote:
> [...]
> lige ud af landevejen. Findes der blu-ray afspillere under linux og
> mere interessant, kan blu-ray og DVD regions koden omgås ved at

Måske lidt ot, men visse DVD-drev har regionsbeskyttelsen indbygget i
hardwaren, og der kan kun skiftes region en håndfuld gange.

Jeg har også hørt at det er dumt at bruge en PS2 (Ja, jeg ved du skrev PS3,
men det er måske endnu mere relevant her) som DVD-spiller, fordi drevet ikke
er beregnet til at køre kontinuerligt, og derfor bliver slidt for hurtigt.
Men måske er det ammestuesnak...

Men når aldi har en DVD-afspiller for kr 249,- så kan det vist bedre betale
sig at købe to, en til region 1 og en til region 2 (Der er vist ikke mange,
der bruger de andre regioner i dk...) og på den måde omgå regionskoderne.

Dog varer det måske lidt, før blu-ray kommer derned i pris...

Leif

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-12-07 13:25

On Dec 12, 8:32 pm, "Leif Neland" <l...@neland.dk> wrote:
> Lars Hoffmann wrote:
> Måske lidt ot, men visse DVD-drev har regionsbeskyttelsen indbygget i
> hardwaren, og der kan kun skiftes region en håndfuld gange.

Med software kan det omgås. Til windows findes AnyDVD. Og jeg leder
efter noget lignende til Linux

> [...]
> er beregnet til at køre kontinuerligt, og derfor bliver slidt for hurtigt.

Det er vist blot ammestuesnak. Under alle omstændigheder er min PS3
mere blu-ray afspiller end spillemaskine så den er

> [...]
> sig at købe to, en til region 1 og en til region 2 (Der er vist ikke mange,

Jeg har film fra mindst 4 regioner og kvaliteten på en Aldi DVD til
249 Dkr er som regel ikke noget at råbe hurra for. Jeg har en
regionsfri pioneer, som er nogenlunde i kvalitet, men kan dog på ingen
måde sammenlignes med hvad en PS3 kan lever ved opskalering til min
projectors 720p opløsning.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lasse Jensen

Dato : 13-12-07 22:09

Lars Hoffmann wrote:

> Med software kan det omgås. Til windows findes AnyDVD. Og jeg leder
> efter noget lignende til Linux

Jeg er slet ikke sikker på at de afspillere der findes til Linux bekymrer
sig om den slags. NÃ¥r krypteringen alligevel skal brydes med libdvdcss
kunne jeg forestille mig at den omgår regionskoden i samme omgang.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : N/A

Dato : 14-12-07 13:12

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 13-12-07 14:32

On Dec 13, 10:08 pm, Lasse Jensen <faf...@gmail.com> wrote:

> Jeg er slet ikke sikker på at de afspillere der findes til Linux bekymrer
> sig om den slags.

Det gør de. både mplayer og VLC nægter at afspille alt andet end
region 2 DVDere fra min labtop.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 14-12-07 13:12

Lars Hoffmann skrev:

> Det gør de. både mplayer og VLC nægter at afspille alt andet end
> region 2 DVDere fra min labtop.
> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann

Og du har installeret libdvdcss? Personligt har jeg aldrig haft
problemer angående regionskoder under linux (når libdvdcss anvendes),
men dette kan naturligvis være hardware-afhængigt, hvor jeg kun har
prøvet med 15-20 forskellige DVD-drev.

Ifølge wikipedia <http://en.wikipedia.org/wiki/Libdvdcss> vil libdvdcss
tilsidesætte regionskoderne, men wikipedia er ikke altid den mest
pålidelige kilde, og jeg tager muligvis fejl angående dette spørgsmål.

Meget få linux distributioner leverer libdvdcss i standardopsætningen,
da pakken ikke er lovlig i alle lande. Men i Danmark er det lovligt
<http://www.folketinget.dk/Samling/20021/spor_sv/S485.htm>, og her kan
du jo eventuelt selv kompilere den, hvis du ikke kan finde en
færdiglavet pakke til din distribution:
http://www.videolan.org/developers/libdvdcss.html

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental

Fra : Anders Pedersen

Dato : 14-12-07 20:29

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
> problemer angående regionskoder under linux (når libdvdcss anvendes),
> men dette kan naturligvis være hardware-afhængigt, hvor jeg kun har

På mange drev kan man bruge en firmware der gør det regionsfrit
og dermed er man fri for software

En anden mulighed er at have 5 drev, et til hver region

Fra : N/A

Dato : 14-12-07 22:05

Fra : N/A

Dato : 14-12-07 13:12

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-12-07 05:46

On Dec 14, 1:12 pm, Jacob Tranholm <jacob_tranh...@hotmail.com> wrote:

> Og du har installeret libdvdcss?

I min totale naivitet troede jeg at det var installeret på alle linux
distroer. Jeg vil prøve at få fat i libdvdcss og se hvad der sker.

Så mangler jeg blot at finde en regionfree blu-ray løsning og så er
jeg en lykkelig mand!

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-12-07 13:43

On Dec 14, 1:12 pm, Jacob Tranholm <jacob_tranh...@hotmail.com> wrote:

> Og du har installeret libdvdcss?

Nu har jeg så installeret libdvdcss, hvordan bruger jeg den så? Jeg
har ledt rundt omkring på nettet, men kan ikke rigtig finde noget.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 14-12-07 22:05

Lars Hoffmann skrev:

> Nu har jeg så installeret libdvdcss, hvordan bruger jeg den så? Jeg
> har ledt rundt omkring på nettet, men kan ikke rigtig finde noget.
>
> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann

DVD afspillingsprogrammerne anvender det selv, hvor fx. mplayer og xine
automatisk søger efter det når du forsøger at afspille krypterede DVD'er.

Denne indstilling er i hvert fald sat som standard i mine versioner af
af disse programmer, hvor du bare skal sørge for at installere pakken.