Kopiere ødelagte filer
Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 12-12-07 08:28

Hej

Jeg har en harddisk der er ved at stå af, og har nogle filer jeg gerne vil
have kopieret/reddet. Men jeg får input/output error når jeg prøver at
kopiere dem.

Finde der et program der kan kopiere filerne alligevel, ved bla. at springe
de ødelagte blokke over? Og vil det overhovedet give nogen mening at have
mpeg-filer med huller i?

Bjarne

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 12-12-07 11:31

On Wed, 12 Dec 2007 08:28:16 +0100
Bjarne Wichmann Petersen <nospam.nospam@mekanix.dk> wrote:

> Finde der et program der kan kopiere filerne alligevel, ved bla. at springe
> de ødelagte blokke over? Og vil det overhovedet give nogen mening at have
> mpeg-filer med huller i?

ddrescue eller dd-rescue eller dd_rescue afhængigt af distribution kan kopiere devicet (til en fil eller til et device)
så kan du køre fsck på output-(filen eller devicet), og mounte den/det
hvorvidt dine beskadigede filer kan bruges til noget er en anden sag, men det er en god måde at redde de endnu intakte filer ud på

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 12-12-07 13:07

Jacob Gaarde wrote:

> [...]
> output-(filen eller devicet), og mounte den/det hvorvidt dine beskadigede
> filer kan bruges til noget er en anden sag, men det er en god måde at

Det kunne være en mulighed. Problemet er bare at jeg ikke har en disk der er
stor nok til at lagre den halvdøde harddisk. dd-rescue på filniveau ville
være godt.

Ville det give mening at køre fsck på den halvdøde harddisk? Eller risikerer
jeg bare at skabe flere problemer?

Bjarne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-12-07 15:50

Bjarne Wichmann Petersen <nospam.nospam@mekanix.dk> writes:

> Det kunne være en mulighed. Problemet er bare at jeg ikke har en disk der er
> stor nok til at lagre den halvdøde harddisk. dd-rescue på filniveau ville
> være godt.

Det lyder som et oplagt tidspunkt at investere i sådan en.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 12-12-07 21:50

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det lyder som et oplagt tidspunkt at investere i sådan en.

Det kan du have ret i, jeg tror bare ikke jeg gør det i det her tilfælde.
Jeg kan genskabe filerne rimeligt nemt (hjemmevideoer overspillet til en
mythtv box, hvor harddisken så er ved at stå af).

Men det er så selvfølgelig et hint til at jeg skal se at få noget backup op
og køre for mine andre og mere vigtige computere.

Problemet er bare at jeg ikke synes at jeg har fundet et backup-system som
opfylder mine behov: nemt/gui og kræver ingen speciel software når uheldet
er ude (bare mounte backup disken og kopiere filerne over). Det er jo så
bare ris til egen røv at jeg ikke kan nøjes. Eller ikke har ledt længe nok?

Nåh, om ikke andet så må en ekstern HD og så en gang cp -a i ny og næ må
være bedre end ingenting.

Bjarne

Fra : Kent Friis

Dato : 12-12-07 22:19

Den Wed, 12 Dec 2007 21:50:07 +0100 skrev Bjarne Wichmann Petersen:

> [...]
> bare ris til egen røv at jeg ikke kan nøjes. Eller ikke har ledt længe nok?

Jeg bruger rsync til at kopiere alt over på min backup disk. Skulle
uheldet være ude, behøver jeg blot at bytte diskene om. Ingen software
krævet

GUI? Er det ikke det modsatte af nemt? cron er nemt, at huske hvilke
knapper man skal clicke på er ikke.

Mvh
Kent

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 13-12-07 11:51

Kent Friis wrote:

> Jeg bruger rsync til at kopiere alt over på min backup disk. Skulle
> uheldet være ude, behøver jeg blot at bytte diskene om. Ingen software
> krævet

Men kræver det ikke en del systemresourcer når man laver backup? Min
computer er i hvert fald ikke særlig responsiv når scanner hele filsystemet
og flytter mange filer.

> GUI? Er det ikke det modsatte af nemt? cron er nemt, at huske hvilke
> knapper man skal clicke på er ikke.

Sådan er vi jo så forskellige. Jeg *hader* kommandoer, for jeg kan aldrig
huske hvilke parameter jeg skal fodre den med, så man skal tæske sig
igennem alenlange sider hver gang man skal bruge dem. Med GUI er det
nemmere at finde rundt med det samme!

Faktisk kunne jeg godt bruge et terminalprogram med "autocompletion", så jeg
ikke behøver at huske hvad jeg gjorde sidst....

.... og jeg var jeg lige forbi google... og det kan man allerede. Arv hvor
smart.

<http://www.electrictoolbox.com/history-search-auto-completion-bash-shell-ubuntu/>

Bjarne

Fra : Kent Friis

Dato : 13-12-07 16:47

Den Thu, 13 Dec 2007 11:50:43 +0100 skrev Bjarne Wichmann Petersen:

> [...]
> huske hvilke parameter jeg skal fodre den med, så man skal tæske sig
> igennem alenlange sider hver gang man skal bruge dem. Med GUI er det

Cron er ikke en kommando, det er en daemon der står og klarer det selv
i baggrunden. Man skal netop ikke huske noget, ikke engang hvad
backup-programmet hedder.

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 13-12-07 22:42

Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> [...]
> ikke behøver at huske hvad jeg gjorde sidst....
>
> ... og jeg var jeg lige forbi google... og det kan man allerede. Arv hvor

Kender du kommandoen history?.
Ellers se her:
http://www.linux.com/articles/114148

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 14-12-07 11:01

Jørgen Heesche wrote:

> Kender du kommandoen history?.

Nice. Nej den kendte jeg ikke, men helt klart en jeg vil bruge fremover!

Bjarne

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 14-12-07 11:28

Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> Nice. Nej den kendte jeg ikke, men helt klart en jeg vil bruge fremover!

Fint.
Autocomplete er god til lange filnavne.
http://librenix.com/?inode=8826

Eks.:
Hvis jeg i mit homedir taster:
cd Dow<Tabulator>
får jeg udført kommandoen
cd Download/

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 14-12-07 11:48

Jørgen Heesche wrote:

> Fint.
> Autocomplete er god til lange filnavne.
> http://librenix.com/?inode=8826

Om Bash Prompt Escape Sequences, se her:
http://www.linux.com/base/ldp/howto/Bash-Prompt-HOWTO/bash-prompt-escape-sequences.html

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 14-12-07 15:51

> [...]

> Faktisk kunne jeg godt bruge et terminalprogram med "autocompletion", så jeg
> ikke behøver at huske hvad jeg gjorde sidst....

Til alle der 'hader kommandoer. Her er 10 små tricks, der letter
arbejdet med kommandoer.

Master the Linux bash command line with these 10 shortcuts
http://articles.techrepublic.com.com/5100-10877-5827311.html

Bemærk især nr. 2:
2. Use command aliases

Med alias kan man reducere hyppigt anvendte kommandoer med de options
man sædvanligvis bruger, til et enkelt kort ord.
Det gælder også sammensatte kommandoer.
En sådan alias kan indsættes i .bashrc, så er de der hver gang man
logger ind eller åbner en xterm.
Man får en hel del aliasser 'foræret' når en bruger oprettes.
Prøv at taste kommandoen alias, og se hvor mange der allerede findes.
I min .bashrc har jeg bla. disse 'private' aliasser:
# User specific aliases and functions
alias down='sudo shutdown -h now'
alias reboot='sudo shutdown -r now'
alias backup='mount /mnt/usbext3; cd /mnt/usbext3

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-12-07 23:00

Bjarne Wichmann Petersen <nospam.nospam@mekanix.dk> writes:

> Problemet er bare at jeg ikke synes at jeg har fundet et backup-system som
> opfylder mine behov: nemt/gui og kræver ingen speciel software når uheldet

Du skulle prøve at se de små film der viser hvordan Time Machine
virker i OS X 10.5. Det tror jeg opfylder dine krav.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 13-12-07 11:38

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du skulle prøve at se de små film der viser hvordan Time Machine
> virker i OS X 10.5. Det tror jeg opfylder dine krav.

Det lyder rigtigt meget som noget jeg kunne bruge. Ærgerligt at jeg så
bruger Linux.

En af tingene ved TimeMachine som jeg synes lyder rigtig godt, er muligheden
for at køre videre i det uendelige med en fuld backup-disk. Den sletter
blot den ældste slettede fil.

Den feature er jeg ikke stødt på i nogen af linux-løsningerne. Så der skal
man have en ny harddisk klar og starte forfra.

Plus at det er min oplevelse at div. backupløsninger generere så meget
diskaktivitet at computeren bliver sløv at bruge.

Men igen, en irriterende og belastende backup er selvfølgelig bedre end
ingen.

Bjarne

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 13-12-07 18:27

http://code.google.com/p/flyback/

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 13-12-07 18:28

Magnus Pedersen wrote:

> http://code.google.com/p/flyback/

Hov, den havde du allerede fået af Allan...

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 13-12-07 20:26

Magnus Pedersen wrote:

> http://code.google.com/p/flyback/

mja, mjo. Har set den, men det ser ikke umiddelbart ud til at den har en
løsning på fx fyldt backupmedie.

Bjarne

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 13-12-07 20:34

Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> mja, mjo. Har set den, men det ser ikke umiddelbart ud til at den har en
> løsning på fx fyldt backupmedie.

hmm... nu sidder jeg så og tester det, og det ser faktisk ud som om også har
den del med. Hvor godt det så virker, ved jeg ikke.

Bjarne

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 13-12-07 17:16

> [...]

> bare ris til egen røv at jeg ikke kan nøjes. Eller ikke har ledt længe nok?

Jeg ved ikke om du har set på FlyBack, det virker ud fra beskrivelsen
ret fornufigt. Jeg har ikke selv erfaring med det, det er endnu ikke
nået længere end listen over ting jeg skal se på.

http://code.google.com/p/flyback/

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"And I push her to the limit, to see if she will break" -Floyd

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 16-12-07 01:00

> [...]

> opfylder mine behov: nemt/gui og kræver ingen speciel software når uheldet
> er ude (bare mounte backup disken og kopiere filerne over).

se på g4u.

Mvh
Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 12-12-07 17:10

Den Wed, 12 Dec 2007 13:06:56 +0100 skrev Bjarne Wichmann Petersen:

> Det kunne være en mulighed. Problemet er bare at jeg ikke har en disk der er
> stor nok til at lagre den halvdøde harddisk. dd-rescue på filniveau ville
> være godt.

ddrescue *burde* også kunne læse filer.

Mvh
Kent

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 12-12-07 21:51

Kent Friis wrote:

> ddrescue *burde* også kunne læse filer.

Ok, det vil jeg så prøve, tak.

Bjarne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-12-07 19:32

Magnus Pedersen <bofhenator@gmail.com> writes:

> http://code.google.com/p/flyback/

Nydeligt, men med et tankevækkende lavt versionsnummer. Bruger du det?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-12-07 21:13

On Thu, 13 Dec 2007 11:37:38 +0100, Bjarne wrote:

> En af tingene ved TimeMachine som jeg synes lyder rigtig godt, er muligheden
> for at køre videre i det uendelige med en fuld backup-disk. Den sletter
> blot den ældste slettede fil.

Det lyder som en praktisk feature.

Jeg bruger rdiff-backup, og mit script kører bare en "rdiff-backup
--force --remove-older-than 12W $BACKUPDEST" efter hver backup - dvs.
jeg beholder kun de seneste 12 ugers backup.

Med lidt scripting burde man kunne variere tidshorisonten så
backup-disken ca. holdes fuld i stedet (jeg har ikke en dedikeret
backup-disk, så jeg beholder, lidt vilkårligt, de sidste 12 uger).

> Den feature er jeg ikke stødt på i nogen af linux-løsningerne. Så der skal
> man have en ny harddisk klar og starte forfra.

Ikke nødvendigvis.

> Plus at det er min oplevelse at div. backupløsninger generere så meget
> diskaktivitet at computeren bliver sløv at bruge.

Jeg kører mit backup-script fra en @reboot-indgang i min crontab, så når
jeg tænder computeren om morgenen tager den backup mens jeg laver andre
ting. Det tager 5-10 minutter (men jeg tager heller ikke backup af
billeder og video, kun resten af mit hjemme-dir).

Mvh.

Adam

--
"All you'll see Adam Sjøgren
Is a tightlipped smile asjo@koldfront.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-12-07 11:38

Bjarne Wichmann Petersen <nospam.nospam@mekanix.dk> writes:

> Nice. Nej den kendte jeg ikke, men helt klart en jeg vil bruge fremover!

Hvis du bruger bash, så prøv at taste Ctrl-R.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 14-12-07 11:46

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvis du bruger bash, så prøv at taste Ctrl-R.

Piltaster, op og ned er gode til søge tilbage til tidligere kommamsndoer.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-12-07 12:43

Jørgen Heesche wrote:

> Piltaster, op og ned er gode til søge tilbage til tidligere kommamsndoer.

Jo, men slet ikke i nærheden af Ctrl-R funktionen. Jeg bruger den tit
hvis jeg fx. ved at jeg har været logget på en maskine på dens IP men
jeg ikke kan huske hele IP'en, så er det bare Ctrl-R ssh 'start på ip'
og så Ctrl-R'e indtil jeg finder den rigtige... med pil op kan der været
*meget* langt op til den kommando.

Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 15-12-07 02:52

Den Fri, 14 Dec 2007 12:43:15 +0100 skrev Thomas Rasmussen:

> [...]
> jeg ikke kan huske hele IP'en, så er det bare Ctrl-R ssh 'start på ip'
> og så Ctrl-R'e indtil jeg finder den rigtige... med pil op kan der været

Jeg taster:

ssh <pageup>

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 15-12-07 11:26

Kent Friis wrote:

> Jeg taster:
>
> ssh <pageup>

Ja, og !ssh giver den seneste ssh kommando.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 18-12-07 16:55

Lidt opfølgning

dd_rescue virker findt på mpeg filer. Jeg har fået dem overført og det er
ikke lykkedes mig at finde nogen fejl på dem. Så jeg takker for tippet.

Og så må jeg ellers sige at det har været en tråd, hvor det er væltet ud med
guldkorn. *Jeg* har i hvert fald lært en masse nyt.

Bjarne