Fedora 8 og SSH ?
Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 11-12-07 22:19

Jeg har nu bøvlet lidt med at få adgang via SSH på min Fedora 8.
Mangler jeg noget at få installeret ?.
Flaget i min firewall i Fedora 8 er sat SSH.
Jeg har lukket op for port 22 i min router, jeg håber at det er port 22
man bruger i Fedora 8 ?.
Hvad tager fusen på mig her ?.
Hilsen fra
/KE.

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 11-12-07 22:33

tir, 11 12 2007 kl. 22:18 +0100, skrev KE Kofod / 7100:
> Jeg har lukket op for port 22 i min router, jeg håber at det er port 22
> man bruger i Fedora 8 ?.
> Hvad tager fusen på mig her ?.
Du skal også i routeren forwarde porten til din servers interne ip.

/A

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 11-12-07 22:42

Andreas Lorensen skrev:
> Du skal også i routeren forwarde porten til din servers interne ip.
>
> /A

Jeg lægger ikke skjul på jeg ved meget lidt om linux, men vil meget
gerne rode med den og lære linux at kende. Jeg forstår dig bare ikke
hele, fordi jag har kørt med andre linux systemer og har altid bare
kunne bruge min putty på port 22 og så var jeg inde, sidst virkede det
på min ubuntu 7.10 uden problemer, så hvorfor så ikke på min Fedora 8 ?.
Er der noget specielt omkring Fedora 8eren ?.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 11-12-07 23:04

KE Kofod / 7100 <dytbaat@hergaardetgodt.dk> writes:

> [...]
> ?.
> Er der noget specielt omkring Fedora 8eren ?.

Øh, næh....

[pd@titmouse2 ~]$ ssh 192.168.1.10
pd@192.168.1.10's password:
Last login: Tue Dec 11 16:06:36 2007 from viggo.kubism.ku.dk
[pd@janus ~]$ ssh 192.168.1.11
The authenticity of host '192.168.1.11 (192.168.1.11)' can't be
established.
RSA key fingerprint is
b5:f0:a2:57:1c:01:c2:a4:ed:a5:bb:9e:0d:58:c3:17.
Are you sure you want to continue connecting (yes/no)? yes
Warning: Permanently added '192.168.1.11' (RSA) to the list of known
hosts.
pd@192.168.1.11's password:
Last login: Mon Oct 15 21:41:19 2007 from localhost.localdomain
[pd@titmouse2 ~]$ cat /etc/issue
Fedora release 8 (Werewolf)
Kernel \r on an \m

dvs. det virker bare.

Kan du på maskinen lave en ssh tilbage til den selv? Altså som i

[pd@titmouse2 ~]$ ssh 192.168.1.11
pd@192.168.1.11's password:
Last login: Tue Dec 11 22:49:01 2007 from 192.168.1.10
[pd@titmouse2 ~]$

Hvis det virker, så må det være noget på dit lokale net, fx. routeren.
Hvis du vil have råd om det, så må du hoste op med en beskrivelse af
hvordan det ser ud.

Du HAR husket at installere openssh-server-4.7p1-4.fc8 ik'å'?

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 11-12-07 23:16

Peter Dalgaard skrev:

> [...]
> hvordan det ser ud.
>
> Du HAR husket at installere openssh-server-4.7p1-4.fc8 ik'å'?

Ja openssh er installeret. Mit system ser simpelt ud, jeg har min
windows xp-pro og min fedora 8 som hænger sammen via en switch. Jeg har
min putty på min windows så det er den jeg vil bruge til at styre min
fedora 8, jeg håber du forstår mig.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 11-12-07 23:45

> [...]
> windows xp-pro og min fedora 8 som hænger sammen via en switch. Jeg
> har min putty på min windows så det er den jeg vil bruge til at styre

Du bemærkede det med -server- ? (Beklager, men den slags skal checkes
før man roder sig ud i andre spekulationer)

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 12-12-07 00:12

Peter Dalgaard skrev:

> Du bemærkede det med -server- ? (Beklager, men den slags skal checkes
> før man roder sig ud i andre spekulationer)

Jooooo men det har virket på andre linux systemer bare ikke min nu fedora 8.
Begyder det ikke at se ud som et firewall problem i fedora 8 ?.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-12-07 00:16

KE Kofod / 7100 <dytbaat@hergaardetgodt.dk> writes:

> Jooooo men det har virket på andre linux systemer bare ikke min nu fedora 8.
> Begyder det ikke at se ud som et firewall problem i fedora 8 ?.

Fortæl os nu lige først hvad der sker hvis du skriver (som root)

service sshd status

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 12-12-07 00:32

Peter Dalgaard skrev:

> Fortæl os nu lige først hvad der sker hvis du skriver (som root)
>
> service sshd status

Hvis jeg skriver /service sshd status får jeg følgende bash: /service:
No such file or directory

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-12-07 00:48

> Hvis jeg skriver /service sshd status får jeg følgende bash: /service:
> No such file or directory

Hvorfor sætter du en "/" foran?

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 12-12-07 11:05

Peter Dalgaard skrev:

> Hvorfor sætter du en "/" foran?

Jeg har også prøvet uden.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-12-07 12:01

> Jeg har også prøvet uden.

Huskede du at skifte til root først?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 12-12-07 12:29

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Huskede du at skifte til root først?
Ja det gjorde jeg.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-12-07 17:07

Den Wed, 12 Dec 2007 12:28:31 +0100 skrev KE Kofod / 7100:
> [...]

IRC-nørd?

> Ja det gjorde jeg.

Og hvad svarede den så?

Mvh
Kent

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 11-12-07 22:57

tir, 11 12 2007 kl. 22:41 +0100, skrev KE Kofod / 7100:
> [...]
> på min ubuntu 7.10 uden problemer, så hvorfor så ikke på min Fedora 8 ?.
> Er der noget specielt omkring Fedora 8eren ?.

Måske jeg misforstod, men du talte om åbning af port 22 i din router og
derfor opfattede jeg det som at ssh virkede men blot ikke tilgængeligt
udefra. Men nu forstår jeg at ssh slet ikke svarer på din fedora -
heller ikke fra lokalnettet.

Jeg kender ikke fedora, så min hjælp er muligvis ikke brugbar. Men jeg
ville kigge om der er firewall regler på fedoraen der blokerer og om ssh
overhovedet kører og lytter på forbindelse.

kan du på fedoraen
ssh localhost
ssh 192.168.0.1 (eller hva ip den nu har)

hvis ssh localhost virker kører ssh (og lytter på loopback interfacet)
hvis ssh lanip ikke virker skyldes det så enten firewallregler eller at
ssh ikke er opsat til at lytte på det netværksinterface.

/andreas

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 11-12-07 23:44

KE Kofod / 7100 skrev:
> [...]
> Flaget i min firewall i Fedora 8 er sat SSH.
> Jeg har lukket op for port 22 i min router, jeg håber at det er port 22
Hvis jeg går i terminal og skriver 192.168.xx.xxx som fedoraen hedder
får jeg følgende svar: connection refused.
Sååååå, hvad gør jeg så ?.

Fra : Henning Wangerin

Dato : 11-12-07 23:46

On Tue, 11 Dec 2007 23:43:36 +0100, KE Kofod / 7100 wrote:

> Hvis jeg går i terminal og skriver 192.168.xx.xxx som fedoraen hedder får
> jeg følgende svar: connection refused. Sååååå, hvad gør jeg så ?.

Det kunne være et firewall-problem. Kan du lave en forbindelse fra
linuxboxen til sig selv (localhost)?

/Henning

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 12-12-07 00:07

Henning Wangerin skrev:

> Det kunne være et firewall-problem. Kan du lave en forbindelse fra
> linuxboxen til sig selv (localhost)?
>
> /Henning
Nej det kan jeg ikke : connection refused.

Fra : Henning Wangerin

Dato : 12-12-07 07:14

On Wed, 12 Dec 2007 00:06:47 +0100, KE Kofod / 7100 wrote:

> Nej det kan jeg ikke : connection refused.

Kører sshd i det hele taget?

Hvad siger denne kommando?
   ps aux | grep sshd

/Henning

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 12-12-07 11:18

Henning Wangerin skrev:

> Kører sshd i det hele taget?
>
> Hvad siger denne kommando?
>    ps aux | grep sshd
>
> /Henning
Så siger den:
root 2482 0.0 0.0 4844 708 pts/2 s+ 11:11 0:00 grep sshd

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 12-12-07 12:45

KE Kofod / 7100 skrev:

> Så siger den:
> root 2482 0.0 0.0 4844 708 pts/2 s+ 11:11 0:00 grep sshd

Bare for at gentage, hvad Peter Dalgaard allerede har sagt flere gange:

Er du helt sikker på, at du har installeret 'openssh-server' pakken. Når
du laver en 'rpm -qa | grep openssh' kommando, skulle du gerne finde
mindst 3 installerede pakker:

openssh
openssh-clients
openssh-server

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 12-12-07 13:10

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
>
> Er du helt sikker på, at du har installeret 'openssh-server' pakken. Når
> du laver en 'rpm -qa | grep openssh' kommando, skulle du gerne finde

Ja dem har jeg alle !.

Fra : peter volsted

Dato : 12-12-07 12:46

hi

----- snip
> Så siger den:
> root 2482 0.0 0.0 4844 708 pts/2 s+ 11:11 0:00 grep sshd

Min siger:
{581 root 0 ~} # ps aux | grep sshd
root 2014 0.0 0.0 56240 1208 ? Ss Dec10 0:00
/usr/sbin/sshd
root 15793 0.0 0.0 82240 764 pts/3 S+ 12:39 0:00 grep sshd
{582 root 0 ~} # chkconfig --list | grep ssh
sshd 0:off 1:off 2:on 3:on 4:on 5:on 6:off

Din sshd kører ikke.
"chkconfig --level345" vil ordne det.

--
good luck

peter

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 12-12-07 13:26

peter volsted skrev:
> [...]
> root 15793 0.0 0.0 82240 764 pts/3 S+ 12:39 0:00 grep sshd
> {582 root 0 ~} # chkconfig --list | grep ssh
> sshd 0:off 1:off 2:on 3:on 4:on 5:on 6:off

Hvis jeg kører "chkconfig --level345" fra root får jeg command not found

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-12-07 13:32

KE Kofod / 7100 wrote:
> Hvis jeg kører "chkconfig --level345" fra root får jeg command not found

Når du skifter til root skal du skrive:

su -

så får du path til /sbin, hvor chkconfig findes.

Prøv så:

chkconfig --list|fgrep sshd

Hvis der står off hele vejen igennem skal du:

chkconfig sshd on

og manuelt starte vha:

/etc/init.d/sshd start

så burde sshd køre:

ps -ef|fgrep sshd

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 12-12-07 13:55

Mogens Kjaer skrev:

> Når du skifter til root skal du skrive:
>
> su -
>
> så får du path til /sbin, hvor chkconfig findes.
>
> Prøv så:
>
> chkconfig --list|fgrep sshd
>
> Hvis der står off hele vejen igennem skal du:
>
> chkconfig sshd on
>
> og manuelt starte vha:
>
> /etc/init.d/sshd start
>
> så burde sshd køre:
>
> ps -ef|fgrep sshd
>
> Mogens
Hej Mogens. 1000 tak det var disse guldkorn jeg manglede nu kan jeg
komme ind via min ssh, jeg kan nu fint logge ind.
Også mange tak til alle jer andre der også er kommet med noget lærerigt
til mig.
Mvh. KE Kofod.

Fra : peter volsted

Dato : 12-12-07 14:40

hi

> KE Kofod / 7100 wrote:

> Hvis jeg kører "chkconfig --level345" fra root får jeg command not found

{1060 peter 0 ~} $ ll /sbin/chkc*
-rwxr-xr-x 1 root root 31280 2007-09-25 18:23 /sbin/chkconfig

Du har ikke /sbin i din root-path?

--
good luck

peter