grafisk webbrowser uden skrivebord...
Fra : Ukendt

Dato : 10-12-07 15:34

Hejsa.

Jeg har en server, med debian etch installeret.
Er der mulighed for at jeg kan få installeret en grafisk webbrowser,
uden at installere grafisk skrivebord?

Findes der evt en grafisk version af lynx?

Hilsen Jacob

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 10-12-07 16:32

Jacob Fich wrote:
> [...]
> uden at installere grafisk skrivebord?
>
> Findes der evt en grafisk version af lynx?

Umiddelbart finder jeg dine spørgsmål lidt ejendommelige.
Hvad er et 'grafisk skrivebord' ?.
Hvis du mener KDE eller Gnome, kan du 'nøjes' med en mindre kraftig
window manager, som f.eks. ICEWM.
Du skal under alle omstændigheder have en X-Server og en Window
Manager, hvis du vil have grafik på skærmen.
Grafisk version af lynx?. Næppe, lynx er jo netop tekstbaseret.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-07 16:44

Ja. Ved godt at det er et lidt "mærkeligt" spørgsmål, men tak for dit svar.
Nu har jeg lidt at gå efter. :D

/Jacob

Fra : fix

Dato : 10-12-07 17:01

> Umiddelbart finder jeg dine spørgsmål lidt ejendommelige.
> Hvad er et 'grafisk skrivebord' ?.

Jeg synes da ikke det er så "mærkeligt"

Der kunne da sagtens tænkes en browser [html fortolker] med egen
grafikmodul. - Det findes bl.a. i forskelligt udstyr.
Problemet er bare, at den bliver ret simpel, eller overmåde stor.

finn

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 10-12-07 17:06

On Mon, 2007-12-10 at 15:31 +0000, Jørgen Heesche wrote:
> Du skal under alle omstændigheder have en X-Server og en Window
> Manager, hvis du vil have grafik på skærmen.

X-serveren er jeg enig i...men hvorfor er det et krav man skal køre en
windows manager?

Login vinduet kan fx klare sig uden en windows manager.

Fra : Soren (News)

Dato : 10-12-07 17:17

"Christian E. Lysel" <christian@example.net> writes:

> X-serveren er jeg enig i...men hvorfor er det et krav man skal køre en
> windows manager?
>
> Login vinduet kan fx klare sig uden en windows manager.

F.eks. ved at lave en $HOME/.xinitrc indeholdende: "exec firefox" og
saa koere "startx"

Mvh,
Soren

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-07 19:09

sorend@rediffmail.com (Soren (News)) writes:

> F.eks. ved at lave en $HOME/.xinitrc indeholdende: "exec firefox" og
> saa koere "startx"

Og hvordan vil du så få vinduet justeret til den ønskede størrelse?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Sune Vuorela

Dato : 10-12-07 17:19

On 2007-12-10, Jacob Fich <jacob-du_ved_nok-brafi.dk> wrote:
> [...]
> uden at installere grafisk skrivebord?
>
> Findes der evt en grafisk version af lynx?

Links kan vist tricks - jeg kan ikke huske om den kan skrive til
framebuffer selv - eller bruger svgalibs

/Sune

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 10-12-07 17:33

Jacob Fich wrote :

> Er der mulighed for at jeg kan få installeret en grafisk webbrowser,
> uden at installere grafisk skrivebord?

Du kan da prøve med Arachne. Jeg har ikke prøvet den under Linux, men
det var en fin browser til DOS:
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 10-12-07 18:09

On Mon, 2007-12-10 at 17:16 +0100, Soren (News) wrote:
> F.eks. ved at lave en $HOME/.xinitrc indeholdende: "exec firefox" og
> saa koere "startx"

..xsession kan også bruges, eller et hvilket som helst andet script der
sætter X11 miljøet op.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-07 19:08

Jacob Fich <jacob-du_ved_nok-brafi.dk> writes:

> Jeg har en server, med debian etch installeret.
> Er der mulighed for at jeg kan få installeret en grafisk webbrowser,
> uden at installere grafisk skrivebord?

Du installerer en rå X-server og henter Opera manuelt. Det fås nok
ikke simplere end det.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-07 20:08

Det vil jeg prøve. Tak igen. :D

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-07 13:58

Jeg har installeret X-server og firefox som browser.
Men når den åbner et nyt vindue, så kan jeg ikke lukke det ned, eller
skifte mellem dem.

Har installeret med "apt-get install xorg firefox" og ikke andet.

Hvad vil du anbefale?

/Jacob

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 11-12-07 16:01

Jacob Fich wrote:
> [...]
> skifte mellem dem.
>
> Har installeret med "apt-get install xorg firefox" og ikke andet.

Du kan ikke manipulere vinduer uden at have en window-manager.
Det andet vindue du åbnede blev sikkert lagt præcis oven i det første,

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-07 16:14

Okay. Det er det manageren er til...

Hvordan ville du så installere sådanne en? (apt-get install xxx ?)

Fra : Kent Friis

Dato : 11-12-07 17:26

Den Tue, 11 Dec 2007 13:58:09 +0100 skrev Jacob Fich:
> [...]
> skifte mellem dem.
>
> Har installeret med "apt-get install xorg firefox" og ikke andet.

Du bør kunne lukke Firefox med File -> Quit, uanset at der ingen
window-manager er tilstede.

Og tabs er et godt alternativ til flere vinduer, der absolut også
bør virke uden window-manager. (Man kan sætte den op til altid at
åbne tabs i stedet for vinduer).

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-12-07 18:11

Jacob Fich <jacob-du_ved_nok-brafi.dk> writes:

> Jeg har installeret X-server og firefox som browser.
> Men når den åbner et nyt vindue, så kan jeg ikke lukke det ned, eller
> skifte mellem dem.

Det skrev du ikke noget om at du ville.

En god gammel Window manager er "twm".
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-12-07 19:11

On Mon, 10 Dec 2007 15:31:54 +0000, Jørgen wrote:

> Du skal under alle omstændigheder have en X-Server og en Window
> Manager, hvis du vil have grafik på skærmen.

Man kan sagtens køre en X-server uden at starte en window manager.
"Failsafe"-mode på en Ubuntu-æske starter f.eks. X med en enkelt xterm
og ikke andet.

Mvh.

--
"Jag tar en mandarin." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-12-07 19:15

On 10 Dec 2007 19:08:13 +0100
nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Du installerer en rå X-server og henter Opera manuelt. Det fås nok
> ikke simplere end det.
Den statisk linkede selvfølgelig

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-12-07 20:16

On 10 Dec 2007 19:09:16 +0100, Thorbjørn wrote:

> Og hvordan vil du så få vinduet justeret til den ønskede størrelse?

Med -height og -width?

Mvh.

--
"That's a mystery, but I don't intend to inquire into Adam Sjøgren
it further." asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-07 21:24

Den Mon, 10 Dec 2007 20:15:38 +0100 skrev Adam Sjøgren:

> Med -height og -width?

I Firefox?

Det er endnu ikke lykkedes mig at få Firefox til at starte op i en
foruddefineret størrelse. Den starter altid i den størrelse den bliver
lukket, men så skal man jo også kun bruge window-manager'en en gang.

Mvh
Kent

Fra : Soren (News)

Dato : 10-12-07 23:49

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

[snip]

> [...]
> foruddefineret størrelse. Den starter altid i den størrelse den bliver
> lukket, men så skal man jo også kun bruge window-manager'en en gang.

Hm, ja, jeg kan nu heller ikke lige faa det til at virke

"firefox -geometry 1600x1200+0+0" giver mig korrekt pos 0,0 og hoejden
er ogsaa 1200, men bredden passer ikke . Men, man kan jo trykke F11.

Mvh,
Soren

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-12-07 16:19

On Tue, 11 Dec 2007 16:13:30 +0100
Jacob Fich <jacob-du_ved_nok-brafi.dk> wrote:

> Okay. Det er det manageren er til...
>
> Hvordan ville du så installere sådanne en? (apt-get install xxx ?)

Hvis du skal have en minimal manager, der stort set ikke tilbyder andet
en kontrol med winduer: apt-get install ion

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-12-07 18:02

On Tue, 11 Dec 2007 16:26:08 +0100
Jacob Fich <jacob-du_ved_nok-brafi.dk> wrote:

> Super. men "it has no installation candidate"...

Læs om den her: http://www.linux.com/articles/55164
Du skal blot sørge for, at du har aktiveret multiverse under
repositories.
Se hvordan her:
http://www.ubuntux.org/how-to-add-universe-and-multiverse-repository

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-12-07 18:41

On Tue, 2007-12-11 at 15:01 +0000, Jørgen Heesche wrote:

> Du kan ikke manipulere vinduer uden at have en window-manager.
> Det andet vindue du åbnede blev sikkert lagt præcis oven i det første,

Kan man ikke bruge xrdb .... PÃ¥ DIKU skrev jeg en simpel applikation der
flyttede rundt på de andres vinduer.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-12-07 18:46

On Mon, 2007-12-10 at 19:09 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Og hvordan vil du så få vinduet justeret til den ønskede størrelse?

Brug "xrdb -load" på en fil, der indeholder noget ligende:

Netscape.Navigator.geometry: =960x730-0-0

Hiv evt. argumenterne fra X11 serveren, hvor du kan se skærm
opløsningen.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-12-07 20:22

On 10 Dec 2007 20:24:05 GMT, Kent wrote:

> I Firefox?

Den reklamerer hårdnakket med det hvis man giver den -help.

Men det ser ud til det ikke virker, og at bug #20573 fra 1999: "mozilla
ignores standard X command line options, like -geometry" er stadig åben.

The power of open source. Til lykke til jwz.

Mvh.