RHEL4 står og hænger i en up2date samba
Fra : Søren

Dato : 10-12-07 10:55

Når jeg køre denne kommando:

[root@~]# up2date samba
Fetching Obsoletes list for channel: rhel-i386-ws-4...
Fetching rpm headers...
########################################
Name Version Rel
samba 3.0.25b 1.el4_6.2
i386
Testing package set / solving RPM inter-dependencies...

... står den bare og hænger og kommer aldrig videre. Jeg har flere RHEL4
servere og de fleste køre fint igennem og opdatere men jeg har 3 servere der
bare står og hænger på denne måde og de har fået lov at stå over hele
weekenden. Jeg vil tro, at en reboot kan afhjælpe problemet men det kan jeg
ikke bare sådan gøre pga. noget så simpelt - og derudover burde man jo ikke
skulle genstarte med mindre det er kernen.

Jeg har prøvet at restarte rhnsd servicen (troede om den kunne spille ind)
men uden bedre resultat.

[root@~]# uname -a
Linux srv 2.6.9-42.0.10.ELsmp #1 SMP Fri Feb 16 17:17:21 EST 2007 i686 i686
i386 GNU/Linux

Nogen bud på hvad det kan være?

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-07 21:26

Den Mon, 10 Dec 2007 10:55:14 +0100 skrev Søren:

> [...]
> ikke bare sådan gøre pga. noget så simpelt - og derudover burde man jo ikke
> skulle genstarte med mindre det er kernen.

Genstarte? Har du overvejet ctrl-c, kill eller lignende?

Genstarte er noget man gør når elektrikeren har fået fat i den forkerte
ledning

Mvh
Kent

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 11-12-07 08:00

Søren wrote:
> Nogen bud på hvad det kan være?

Har du nogen NFS mounts som hænger?

Kan du køre df uden at den hænger?

Jeg har set at up2date eller yum hænger
hvis der er hængende NFS mounts, jeg ved
ikke om den prøver at lave df.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Søren

Dato : 11-12-07 10:12

> Har du nogen NFS mounts som hænger?

Ja, jeg fandt selv samme løsning i går. Efter en "up2date -vvv samba" lagde
jeg mærke til, at den skrev ét eller andet med at den ikke kunne stat et NFS
share. Den blev unmountet og så fungerede det perfekt og Samba blev
opdateret.

Nu kan jeg selvfølgelig have en ældre up2date (har i hvert fald set at der
ligger en nyere) men jeg synes der burde være en timeout og en
fejlmeddelelse - derudover forstår jeg ikke hvad den laver i /net mappen, da
det vel er NFS shares? Hvad kan der være dér set fra up2date?

> Kan du køre df uden at den hænger?

Det fik jeg ikke prøvet men jeg er overbevist om, at det kunne den, da jeg
ellers ville blive informeret ret hurtigt. Serveren der ikke længere kunne
mountes er blevet pillet af for et par uger siden og så længe kan der ikke
gå før jeg ville opdage at df hang.

> Jeg har set at up2date eller yum hænger
> hvis der er hængende NFS mounts, jeg ved
> ikke om den prøver at lave df.

Tak for svar - det var jo præcist løsningen.