GPSDrive og nøjagtighed
Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 09-12-07 22:36

Er der nogen her i gruppen der bruger GPSDrive på Linux?
Min laptop med tilsluttet gps-usb-mus, viser sjældent nøjagtigt - ofte
1,5 til 3 km. forkert. Er oftest for langt mod Vest og Syd. Hvad mon det
skyldes? Kan fejlen mon skyldes gpsd? Eller min mus? Fungerer ellers fint
med Festival talesyntese, men det er træls at stemmen bliver ved at
påstå, at der er 1 km. til mål, når jeg er der Når jeg kører i
Nørresundby, viser kortet at jeg kører i Aalborg - eller midt i
Limfjorden

Karl Erik Christensen

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-07 21:21

Den 09 Dec 2007 21:36:00 GMT skrev Karl Erik Christensen:
> [...]
> påstå, at der er 1 km. til mål, når jeg er der Når jeg kører i
> Nørresundby, viser kortet at jeg kører i Aalborg - eller midt i

Det burde ikke være GPS'en, så jeg vil skyde skylden på kortet - indtil
andet er bevist.

Hvad er resultatet hvis du tager de koordinater GPSDrive viser og
putter dem ind i Google Earth?

Mvh
Kent

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-12-07 23:48

Den Mon, 10 Dec 2007 20:21:23 +0000 skrev Kent Friis:

> [...]
> andet er bevist.
>
> Hvad er resultatet hvis du tager de koordinater GPSDrive viser og putter

Hej Kent.
Hvorfor har jeg dog ikke selv tænkt på det - det må jeg straks gøre som
det første i morgen - tak.
Der er bare det sjove ved det, at det ikke er altid jeg får fejl. Til
tider viser den meget nøjagtig, det kan jeg se når jeg passerer f.eks.
kryds og frakørsler, og somme tider står den på samme position et par
minutter, selvom jeg kører, hvor efter den pludselig hopper et par km.
eller 3.

Karl Erik Christensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-12-07 16:01

Den Mon, 10 Dec 2007 20:21:23 +0000 skrev Kent Friis:

> Hvad er resultatet hvis du tager de koordinater GPSDrive viser og putter
> [...]

Hej Kent.
Det viser sig ikke at være kortet. Så jeg må nok anskaffe en ny GPSmus,
af andet fabrikat, for at udelukke at den er årsagen. Måske kunne det
også skyldes driveren GPSD, men jeg forstår bare ikke, at problemet er
periodisk.

Karl Erik Christensen

Fra : Kent Friis

Dato : 11-12-07 17:23

Den 11 Dec 2007 15:00:36 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> af andet fabrikat, for at udelukke at den er årsagen. Måske kunne det
> også skyldes driveren GPSD, men jeg forstår bare ikke, at problemet er

Hvilken protokol bruger "musen"?

Hvis det er NMEA, skulle der ikke være noget at tage fejl af, det
er så vidt jeg er orienteret en tekst-baseret protokol (komma-
separeret eller lignende).

Hvis det derimod er en reverse-engineered lukket protokol, kunne det
måske være forklaringen...

Mvh
Kent

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-12-07 23:05

Den Tue, 11 Dec 2007 16:22:50 +0000 skrev Kent Friis:

> [...]
> lignende).
>
> Hvis det derimod er en reverse-engineered lukket protokol, kunne det

Hej Kent.
Den sender i NMEA format, så det burde være lige til. Men jeg tror jeg
har fat i noget: NMEA kan både være grader og decimalminutter eller
grader, minutter og sekunder. Måske GPSDrive "afrunder" sekunderne, det
er der noget der tyder på.

Karl Erik Christensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-12-07 12:26

Den Tue, 11 Dec 2007 22:05:06 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> har fat i noget: NMEA kan både være grader og decimalminutter eller
> grader, minutter og sekunder. Måske GPSDrive "afrunder" sekunderne, det

Det viste sig at være KDE (Kubuntu) der fucked GPSDrive up. Da jeg
skiftede til Gnome (Ubuntu), fungerede det perfekt.
Tak til alle der tog sig tid til at besvare mine spørgsmål.

Karl Erik Christensen

Fra : Kent Friis

Dato : 12-12-07 17:09

Den 12 Dec 2007 11:25:55 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> Det viste sig at være KDE (Kubuntu) der fucked GPSDrive up. Da jeg
> skiftede til Gnome (Ubuntu), fungerede det perfekt.
> Tak til alle der tog sig tid til at besvare mine spørgsmål.

Det har ikke noget med KDE vs Gnome at gøre. Men ok, Kubuntu kan
selvfølgelig godt have en defekt version af GPSDrive.

Mvh
Kent