Log in uden pasword
Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-12-07 10:13

Jeg har en gammel maskine, som jeg ikke kan huske hvad har af root pw, og
ikke hvad har af bruger, hvordan logger jeg på sådan en maskine?

Det er Debian der ligger på den.

Ivar

Fra : Sune Vuorela

Dato : 08-12-07 10:27

On 2007-12-08, Ivar Madsen <news.cybercity.dk@milli.dk> wrote:
> Jeg har en gammel maskine, som jeg ikke kan huske hvad har af root pw, og
> ikke hvad har af bruger, hvordan logger jeg på sådan en maskine?
>
> Det er Debian der ligger på den.

boot med init=/bin/sh

mount -o remount,rw /
passwd

så er du kørende.

/Sune

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-12-07 10:30

Sune Vuorela wrote:

> boot med init=/bin/sh
>
> mount -o remount,rw /
> passwd
>
> så er du kørende.

Det fandt jeg også på http://www.linuxbog.dk/admin/bog/glemt-passwd.html men
hvordan gør jeg det?
Jeg har prøvet n år grub kommer op, så indsætte den linie, men så fejler den
bare.

Ivar

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 08-12-07 11:17

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> hvordan gør jeg det?
> Jeg har prøvet n år grub kommer op, så indsætte den linie, men så fejler den

Metoden virker kun hvis du får et boot-prompt.
Men har grubmenuen ikke et punkt der hedder failsafe (eller lign)?.
Vælg det så er du i root og kan bruge passwd kommandoen direkte.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-12-07 11:30

<heesche@webspeed.dk> writes:

>Metoden virker kun hvis du får et boot-prompt.

Den virker også med grub:

Tryk "e" (edit) ud for det OS, du gerne vil boote. Vælg linjen
med "kernel" og tryk "e" (edit) igen. Her redigeres linjen -
i vores tilfælde: "init=/bin/bash". Tilføj det til slutningen af
linjen - det vil i langt de fleste tilfælde virke fint.

Tryk Return for at gemme linjen og "b" for at boote med den
ændrede linje. Du skal altså ikke tilbage til hovedmenuen før
du trykker "b".

>Men har grubmenuen ikke et punkt der hedder failsafe (eller lign)?.
>Vælg det så er du i root og kan bruge passwd kommandoen direkte.

Det duer ikke. Den vil skrive...

Give root password for maintenance
(or type Control-D to continue):

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 09-12-07 16:02

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
>
> Tryk Return for at gemme linjen og "b" for at boote med den
> ændrede linje. Du skal altså ikke tilbage til hovedmenuen før

Den metode er sådan set meget god.
Der er bare den ulempe at man ikke har dansk keymap i den tilstand, så
man skal vide hvor = og / findes på et US-keyboard.

> Det duer ikke. Den vil skrive...
>
> Give root password for maintenance
> (or type Control-D to continue):

Ikke altid.
Jeg har Mandriva-2006 og Mandriva-2007 i dualboot.
Det er kun Mdk-2007 der prompter for password i failsafe.

Den bedste måde til at redde situationen "glemt root-password" er nok
at bruge en rescue-cd, f.eks. Knoppix.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 08-12-07 11:27

Den Sat, 08 Dec 2007 10:29:45 +0100 skrev Ivar Madsen:

> [...]
> hvordan gør jeg det?
> Jeg har prøvet n år grub kommer op, så indsætte den linie, men så fejler den

Du skal bruge e (edit), og så tilføje det.

Mvh
Kent