|
| Inertimomentets betydning for køreenskaber~ Fra : Jannik.rl@gmail.com |
Dato : 05-12-07 13:08 |
|
Jeg vil gerne i forbindelse med en opgave diskutere, hvorledes
cyklings køreegenskaber påvirkes af inertimomentet for cykelhjulene.
Umiddelbart påvirker det jo cyklistens evne til at accelerer op i fart
såvel som ned, men derudover ser jeg selv ikke flere intelligente
vinkler på dette problem.
Håber nogen har nogle interessante svar i denne sammenhæng.
| |
Max (05-12-2007)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 05-12-07 21:33 |
|
Hej
> såvel som ned, men derudover ser jeg selv ikke flere intelligente
> vinkler på dette problem.
>
> Håber nogen har nogle interessante svar i denne sammenhæng.
Jeg kunne forestille mig at det også har betydning for hurtige
retningsskift. Hurtige retningsskift er af stor betydning for
sprinternes evne til at accelerere.
--
Mvh Max
| |
Ivar (05-12-2007)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 05-12-07 22:12 |
|
Jannik.rl@gmail.com skrev:
> men derudover ser jeg selv ikke flere intelligente
> vinkler på dette problem.
Den vigtiske indfyldelse opdager du, hvis du forsøger at holde
stille på cyklen!
Ivar Magnusson
--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.
http://LexInfo.dk/MesNews/
| |
John Larsson (06-12-2007)
| Kommentar Fra : John Larsson |
Dato : 06-12-07 06:59 |
|
Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> writes:
>Den vigtiske indfyldelse opdager du, hvis du forsøger at holde
>stille på cyklen!
Ja, de store hjul har alt andet lige størst betydning ved lave
hastigheder, men de praktiske forhold, vejbanens beskaffenhed og
trædefladens størrelse, gør det jo ikke særlig tiltrækkende at køre stærkt
med en cykel med rulleskøjtehjul!
John
| |
Bertel Lund Hansen (05-12-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 05-12-07 22:30 |
|
Jannik.rl@gmail.com skrev:
> Jeg vil gerne i forbindelse med en opgave diskutere, hvorledes
> cyklings køreegenskaber påvirkes af inertimomentet for cykelhjulene.
> Umiddelbart påvirker det jo cyklistens evne til at accelerer op i fart
> såvel som ned, men derudover ser jeg selv ikke flere intelligente
> vinkler på dette problem.
Det er afgørende for stabiliteten. Det er derfor motorcykler har
større hjul end scootere som ikke kan køre nær så hurtigt. Prøv
at cykle uden hænder på en cykel med små hjul. Det er svært.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Max (05-12-2007)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 05-12-07 22:34 |
|
Hej Bertel
> Det er afgørende for stabiliteten. Det er derfor motorcykler har
> større hjul end scootere som ikke kan køre nær så hurtigt. Prøv
Der er ikke rigtig logik i den sammenligning, jo hurtigere man
kan køre jo mindre hjul har man vel brug for ?
--
Mvh Max
| |
Ivar (05-12-2007)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 05-12-07 22:34 |
|
Max skrev:
> Der er ikke rigtig logik i den sammenligning, jo hurtigere man
> kan køre jo mindre hjul har man vel brug for ?
Nej, jo hurtiger man kører, jo mere stabilitet har man brug for.
Ivar Magnusson
--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
| |
Max (05-12-2007)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 05-12-07 22:47 |
|
Hej Ivar
> Nej, jo hurtiger man kører, jo mere stabilitet har man brug for.
Ja, men jo hurtigere hjulet køre jo større stabilitet giver det jo.
--
Mvh Max
| |
Bertel Lund Hansen (05-12-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 05-12-07 23:04 |
|
Max skrev:
> > Nej, jo hurtiger man kører, jo mere stabilitet har man brug for.
> Ja, men jo hurtigere hjulet køre jo større stabilitet giver det jo.
Ja, men hvis et større hjul kører lige så hutigt, er stabiliteten
endnu større - helt bortset fra at det bliver mindre påvirket af
ujævnheder i vejbanen.
Men slut med al den teori. Bor en scooter så den kan køre 200 og
så lav en praktisk prøve på hvor stabil den er ved den fart. Husk
styrthjelm.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Max (06-12-2007)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 06-12-07 13:18 |
|
Hej Bertel
> Ja, men hvis et større hjul kører lige så hutigt, er stabiliteten
> endnu større - helt bortset fra at det bliver mindre påvirket af
> ujævnheder i vejbanen.
Men stabiliteten er jo ikke altid ønsket, TT racere har små hjul
da man vil have mulighed for at kaste dem rundt i skarpe
kurver, men engang imellem må kørene jo også betale med
hudafskrabninger for den manglende stabilitet.
--
Mvh Max
| |
Bertel Lund Hansen (06-12-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 06-12-07 14:01 |
|
Max skrev:
> Men stabiliteten er jo ikke altid ønsket
Det er den nu nok, men selvfølgelig kan man ikke kaste en
væltepeter lige så hurtigt rundt i et sving som en almindelig
cykel. Jeg tror imidlertid ikke at det er et spørgsmål om
stabilitet, men om styregeometri. Et lille hjul svinger hurtigere
skarpt end et stort, og det er ikke fordi det er ustabilt.
> TT racere har små hjul da man vil have mulighed for at kaste dem rundt i skarpe
> kurver, men engang imellem må kørene jo også betale med
> hudafskrabninger for den manglende stabilitet.
Det er heller ikke manglende stabilitet der er problemet der. Når
man lægger en racer ned til det punkt hvor den kun lige kan bide
sig fast i vejbanen, så vil et lille bump vippe den over det
kritiske punkt. Det er manglende friktion der er problemet.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Jannik.rl@gmail.com (06-12-2007)
| Kommentar Fra : Jannik.rl@gmail.com |
Dato : 06-12-07 01:05 |
|
Super - tak.
Mht. til det første svar fra max, mener jeg at jeg har hørt noget i
samme retning. Hjul i rotation som vil forsøge at tilte om en vandret
akse, selvom man prøver, som når man drejer, at vende det om en
lodret. Andre der mener at have hørt noget i samme retning ? I så fald
må det jo have en indflydelse på cykelistens køreegenskaber, men om
det har noget med hjulets inertimoment at gøre, skal jeg ikke kunne
sige.
| |
Bertel Lund Hansen (06-12-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 06-12-07 12:25 |
|
Jannik.rl@gmail.com skrev:
> samme retning. Hjul i rotation som vil forsøge at tilte om en vandret
> akse, selvom man prøver, som når man drejer, at vende det om en
> lodret. Andre der mener at have hørt noget i samme retning ?
Hørt? Jeg har både hørt og det det mange gange. Næste gang du
tager et hjul af din cykel, så hold det fast i akselen og kør det
hen ad gulvet. Så kan du tydeligt mærke gyrokræfterne som er et
velkendt fænomen. Søg evt på ordet, så får du sikkert millioner
af sider om det.
> I så fald må det jo have en indflydelse på cykelistens
> køreegenskaber, men om det har noget med hjulets inertimoment at
> gøre, skal jeg ikke kunne sige.
Det har det.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
|
|