hvad koster det at støbe et gulv
Fra : Monty\(7000\)

Dato : 05-12-07 23:14

Hejsa

Jeg skal have støbt et nyt gulv med gulvvarme. Jeg forventer det bliver ca
10 kvm og gulvvarmen(vand) bliver 12 mm slanger.

Hvad skal man forvente det vil koste at støbe på den gammeldags måde med
rionet og slanger contra at bruge fx liflex systemet hvor man ikke behøver
at lægge andet end en 13mm litex plade ovenpå når man er færdig og så
fliseklæber ovenpå?

Jeg kan se fordele ved liflex/litex. Det virker dyrer men højden vil kun
blive ca 50 mm og man kan lægge fliser på dagen efter hvorimod beton (rionet
eller svalehaleplader) skal bruge ca 1 måned på at hærde ordentlig igennem?

Er der nogen der har erfaringer de vil dele med mig?

Monty

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-07 07:12

> [...]
> rionet og slanger contra at bruge fx liflex systemet hvor man ikke behøver
> at lægge andet end en 13mm litex plade ovenpå når man er færdig og så

Hvis du selv støber, så koster betongulv meget tæt på 0kr

Jeg gav 100kr/m3 for støbegrus leveret med lastbil (brug portland.dk til at
beregne din mængde), alternativt 50kr/trailer hvis du selv henter.
25kg cement koster 30kr i dk, og 10kr i ex bauhaus flensborg. Dem skal du
ikke bruge ret mange af.
VVS-eksperten tager 6kr for Wavin gulvvarmeslange, og der skal vel ca 3m pr
kvm til. Et rionet koster omkring 100kr

Hertil kommer naturligvis isolering nedaf, som du absolut ikke skal være
nærig med. Mener at en 220mm stryolit ligger på omkring 130kr/m2.

Jeg kender ikke det andet produkt, men det er en fordel at få varmeslangerne
godt nedaf, så de bedre kan sprede varmen.

Fra : Bjarne K.

Dato : 06-12-07 11:27

<news.tele.dk> wrote in message

> Jeg kender ikke det andet produkt, men det er en fordel at få
> varmeslangerne godt nedaf, så de bedre kan sprede varmen.

Mener at have hørt, at man kan få nogle varmefordelings plader.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 06-12-07 11:44

"Monty(7000)" <diverse@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> igennem?
>
> Er der nogen der har erfaringer de vil dele med mig?

Skal ikke kunne sige om de laver noget specielt gulv materiale, men jeg
studsede over de kun 13mm. Tror altså kun du skal betragte de 13mm, som
vådrumsbeskyttelse og lidt ekstra isolering, og hvad vil du bruge som
underlag til Litex gulvet.

Mon ikke du stadig skal satse på at ligge 220 eller 400 mm styrolit under
beton, eller alternativt overvejer Styrolits isolerende gulvplader. Dem kan
du lægge direkte på jord (sand), og lægge gulvvarme slanger direkte ovenpå,
og derefter din gulvbelægning. (eventuelt med nogle varmefordelings plader
imellem)

Bjarne K.

Er absolut ikke fagmand på nogen måder, så det kan sagtens ske at jeg har
misforstået noget ved litex systemet.

Fra : Monty\(7000\)

Dato : 06-12-07 21:47

> [...]
> kan du lægge direkte på jord (sand), og lægge gulvvarme slanger direkte
> ovenpå, og derefter din gulvbelægning. (eventuelt med nogle

Det specielle ved Litex pladerne er at de er vådrumsbeskyttet og godkendt
som sådan.

Afhængig af hvordan ens gulv er så kan man lægge liflex systemet ovenpå et
eksisterende gulv uden at brække det op. Alternativt hvis det er skævt så
kan man brække det op og lægge en 13 mm krydsfinere plade og ovenpå det
lægger man liflex og slanger. Så lukker man med en 13 mm litex plade.
Pladerne skal lægges i forbandt og der skal vådrumssikres ved samlingerne og
det er det.

Det er dyrer men det jeg kan lide ved det er at man kan starte med at lægge
fliser dagen efter hvorimod man skal vente måske op til 1 måned før man kan
lægge fliser ovenpå betonet.

Monty

Fra : Bjarne K.

Dato : 07-12-07 10:10

> [...]
>
> Det er dyrer men det jeg kan lide ved det er at man kan starte med at
> lægge fliser dagen efter hvorimod man skal vente måske op til 1 måned før

OK, jeg troede at du _skulle_ have støbt nyt gulv

Bjarne K.

Fra : Monty\(7000\)

Dato : 08-12-07 09:51

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
> "Monty(7000)" <diverse@mail.tdcadsl.dk> wrote in message

> OK, jeg troede at du _skulle_ have støbt nyt gulv

Det var også planen. Det der er i det er at jeg ville grne høre hvad det
kostede at støbe et gulv for når du snakker med sælger for det ene produkt
så er det omkostnings neutral bla bla.

Jeg ved godt i det store spil så betyder 5000 ekstra til et gulv måske ikke
meget men alligevel.

Monty

Fra : Bjarne K.

Dato : 10-12-07 08:52

> [...]
> så er det omkostnings neutral bla bla.
>
> Jeg ved godt i det store spil så betyder 5000 ekstra til et gulv måske

Jeg gjorde det deltvis selv (med hjælp fra min svorger). Svorger gravede
ud, vi isolerede, og lagde rionet, og kattepoter. Derefter kom vvs og lagde
slanger (kunne jeg sikkert selv have gjort), og så kom mureren og støbte
klaplag, med os som arbejdsmænd, og dagen kom han igen og støbte selv
slidlag. Prisen pr m2 kan jeg desværre ikke huske.

Men hvis dit nuværende gulv har en tilstrækkelig isolering, tror jeg også
jeg ville springe på de der liflex plader.

Bjarne K.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 07-12-07 10:27

Monty(7000) wrote:
> Hejsa
>
> Jeg skal have støbt et nyt gulv med gulvvarme. Jeg forventer det
> bliver ca 10 kvm og gulvvarmen(vand) bliver 12 mm slanger.

hvorfor kun 12 mm slanger??

har du forhørt dig med en VVS'er om det??
jeg er ret sikker på at de fleste inkl. undertegnede vil sige 20 mm - min.
16 mm slanger...

Rasmus
Rasmus M. Jensen supports
the Danish Christmas Seal www.e-julemaerket.dk

Fra : Jacob Andersen

Dato : 10-12-07 21:10

> Jeg skal have støbt et nyt gulv med gulvvarme. Jeg forventer det bliver ca
> 10 kvm og gulvvarmen(vand) bliver 12 mm slanger.

Hvorfor 12 mm?

> blive ca 50 mm og man kan lægge fliser på dagen efter hvorimod beton
> (rionet eller svalehaleplader) skal bruge ca 1 måned på at hærde ordentlig
> igennem?

Hvis du bruger specielt hurtigthærdende cement, der opsuger fugten når den
hærder går der ikke mere end et døgns tid. Jeg har brugt Ardex, der er
super, man skal bare være lidt rap på fingerne for det hærder hurtigt. Men
det er dyrt, ca 300 for en pose. Men som andre skriver er det ikke cementen
man bruger mest af.

Mvh
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-08 15:15

> Er der nogen der har erfaringer de vil dele med mig?
>
> Monty

Jeg står lidt i samme situation, her er det "bare" tykkelsen og vægten af
gulvet, der gør at jeg ikke vil smide beton op på første sal.
Nogen erfaringer og Monty, hvad har du gjort?
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)