Flytte 3 år gammelt æbletræ
Fra : HvB

Dato : 05-12-07 16:04

Hej, jeg skal flytte - og vil gerne have mit æbletræ med.

Nogle gode forslag til hvordan og hvorledes?

På forhånd tak.

HvB

Fra : F.hansen

Dato : 05-12-07 16:36

"HvB" <baldrian**@@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej, jeg skal flytte - og vil gerne have mit æbletræ med.
>
> Nogle gode forslag til hvordan og hvorledes?

Grav det op med en god klump og pak den ind i en sæk eller lign. sørg for at
rødderne ikke udtørrer.

Mvh Finn

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 06-12-07 14:12

Som F. Hansen meget rigtigt skriver, så meget klump som muligt, men bliver
du nødt til at 'beskære' rødderne, vil det være klogt at nappe nogle store
grene af også.
Et beskåret rodnet kan ikke skaffe kraft til for mange grene.

Endnu bedre:
Køb et nyt træ i potte. Kan plantes hele året, bare spaden kan komme i
jorden
Hilsen F. Svendsen

Fra : HvB

Dato : 06-12-07 18:51

> Endnu bedre:
> Køb et nyt træ i potte. Kan plantes hele året, bare spaden kan komme i
> jorden
> Hilsen F. Svendsen

Grunden til at jeg vil flytte træet er mine misteltener som er meget
langsomtvoksende og endelig er blevet flotte...
Så det er en lidt dum idé at købe et nyt. Der var derfor jeg spurgte..

Men tak til alle for råd!

HvB

Fra : V Hansen

Dato : 06-12-07 20:50

> [...]
> langsomtvoksende og endelig er blevet flotte...
> Så det er en lidt dum idé at købe et nyt. Der var derfor jeg spurgte..

Sørg for at der endelig ike får det for tørt til næste år,

grav en stor potte ned og fyld den med vand regelmæssigt gennem
vækstsæsonen.

Vibeke

Fra : Keld Nygaard

Dato : 07-12-07 10:03

> [...]
> Hej, jeg skal flytte - og vil gerne have mit æbletræ med.
>
> Nogle gode forslag til hvordan og hvorledes?

Hej

Jeg flyttede for nogle år siden nogle 4 m birketræer og et 2 m.
dværg-et-eller-andet æbletræ.
Jeg gravede en rende omkring dem, en lille m. fra stammen. Med en greb
gravede jeg så ind mod stammen, og ind under jordklumpen for at skåne
røderne. Jeg pakkede jordklumpen ind i nogle gamle sække, og fik (med lidt
hjælp) trukket dem op i nogle 100 l murebaljer. Så var de lige til at læsse
og køre hjem.
De blev gravet ned, og vandet regelmæssigt første 2 år, og har overlevet 3
år indtil nu.

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu