Fjernelse af gule rande på hvidt bomuldstø~
Fra : Steen Suder

Dato : 05-12-07 15:37

Familiens hvide bomuldssportstøj (kampsportsdragter i tungt og tykt bleget
hvidt bomuldsstof) får gule rande indvendigt på trods af typisk maks. fire
timers brug mellem hver vask (30-40°C).

1. Hvordan undgås dette?

2. Hvordan fjernes disse rande igen?

--
Steen Suder

Fra : BA

Dato : 05-12-07 16:22

> 1. Hvordan undgås dette?

Randene skyldes aluminiumkloriden i deodoranterne.
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Steen Suder

Dato : 05-12-07 17:53

BA wrote:

> Randene skyldes aluminiumkloriden i deodoranterne.

Så tillader jeg mig at antage, at fænomenet ville være værst under armene -
hvor deoen bliver brugt.
Det er dog ikke tilfældet. Gulfarvningen er værst hvor stoffet er lagt
dobbelt (eller mere), f.eks. ifm. sømme. Dvs. kraven og lige under kraven,
over skuldrene (på ryggen), langs rygraden til lænden og rundt langs livet.

--
Steen Suder

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-07 22:48

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen
> Familiens hvide bomuldssportstøj (kampsportsdragter i tungt og tykt bleget
> hvidt bomuldsstof) får gule rande indvendigt på trods af typisk maks. fire
> timers brug mellem hver vask (30-40°C).
>
> 1. Hvordan undgås dette?
>
> 2. Hvordan fjernes disse rande igen?
>
> --
> Steen Suder
> Prøv at forestille dig, at du er en anden, og læs så din artikel igennem
> inden du sender den. Alle har interesse i, at du staver og formulerer
> dig, så godt du kan. På den måde forstås det lettere, hvad du skriver.

Går ud fra at der er tale om en gi?
Jeg dyrkede meget kampsport som yngre netop i gi og der optrådte dette
fænomen.
Mener det var eddikesyre jeg vædede dragten i inden den blev vasket.

Men en gi er pænest når den er ny og hvid.... eneste "problem" er at man kan
se at den bliver brugt

--
/HB

Fra : Steen Suder

Dato : 06-12-07 00:31

"HB" <hbOOsnabela.dk> wrote:

> "Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen

> Går ud fra at der er tale om en gi?

Jo.

> Jeg dyrkede meget kampsport som yngre netop i gi og der optrådte dette
> fænomen.
> Mener det var eddikesyre jeg vædede dragten i inden den blev vasket.

Har du mulighed for at undersøge dette og evt. bekræfte?

> Men en gi er pænest når den er ny og hvid.... eneste "problem" er at man
> kan se at den bliver brugt

Enig

--
Steen Suder

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-07 13:18

> Jo.

Godt så.

> Har du mulighed for at undersøge dette og evt. bekræfte?

Det er snart 10 år siden og jeg mener at kunne huske at det var
eddikesyre..eller fortyndet eddike. Det mest naturlige er nok klorin men er
vist lidt hård ved dragten.
Brugte også farvefri sulfo.. det er sikkert!
Men prøv at Google - se her:

http://www.asko.dk/index.cfm/da/forbrugerhjealp/vaskeguide/

--
/HB

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-12-07 16:04

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tykt bleget hvidt bomuldsstof) får gule rande indvendigt på trods
> af typisk maks. fire timers brug mellem hver vask (30-40°C).

Jeg bruger selv Oxy Action når jeg vasker hvidt tøj, det er godt
til at fjerne gule skjolder. Der skal bare en god skefuld i
sæbeindtaget ved hver vask.

Kan en gi af hvidt bomuld kun tåle 30-40 grader ? Jeg mener at min
datter vaskede mine børnebørns dragter ved højere temperatur.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Steen Suder

Dato : 06-12-07 18:38

Tove Krieger wrote:

> [...]
>

> Jeg bruger selv Oxy Action når jeg vasker hvidt tøj, det er godt
> til at fjerne gule skjolder. Der skal bare en god skefuld i

Hverken Vanish eller lign. virker synligt.

> Kan en gi af hvidt bomuld kun tåle 30-40 grader ? Jeg mener at min
> datter vaskede mine børnebørns dragter ved højere temperatur.

Jeg har også prøvet både 60°C og kogevask, men det giver ikke nogen forskel
mht. de gule skjolder. Til gengæld bruger det væsentligt mere energi og
slider hårdere på bomulden.

--
Steen Suder