/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Alektum / Homeenter
Fra : martin


Dato : 04-12-07 16:00

Hej

Jeg har haft en sag kørende med homeenter et stykke tid, hvor de har haft
opfattelsen at jeg skulle have tilmeldt mig deres filmklub (hvilket jeg ikke
har) og jeg har sendt deres film retur osv, forsøgt at afmelde mig, hvilket
selvfølgelig ikke er lykkedes.

Jeg er nu nået dertil at jeg har fået et brev fra Alektum inkasso, hvor de
skriver at jeg har tilmeldt mig fra IP xxxx kl xxx, og at de på grundlag af
dette kører sagen videre.

Men de kan da ikke seriøst mene at en IP-adr og et klokkeslet er "bevis" for
at jeg har bestilt noget?!?

Hvad bør jeg nu svare Alektum Inkasso?

--
Med venlig hilsen

Martin Kaltoft



 
 
Ole C (04-12-2007)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 04-12-07 16:28

martin skrev blandt andet:

> Jeg har haft en sag kørende med homeenter et stykke tid, hvor de har
> haft opfattelsen at jeg skulle have tilmeldt mig deres filmklub
> (hvilket jeg ikke har) og jeg har sendt deres film retur osv, forsøgt
> at afmelde mig, hvilket selvfølgelig ikke er lykkedes.

Du er vist desværre langt fra den første.

> Jeg er nu nået dertil at jeg har fået et brev fra Alektum inkasso,
> hvor de skriver at jeg har tilmeldt mig fra IP xxxx kl xxx, og at de
> på grundlag af dette kører sagen videre.
>
> Men de kan da ikke seriøst mene at en IP-adr og et klokkeslet er
> "bevis" for at jeg har bestilt noget?!?

Hvis de kan dokumentere, at din internet-udbyder på det pågældende
klokkeslet havde tildelt din computer den ip-adresse, så er det vist
bevis nok. Det er så vidt jeg ved den samme fremgangsmåde
Antipiratgruppen benytter

> Hvad bør jeg nu svare Alektum Inkasso?

Hvis du på den anden side er 100 pct. sikker på at hverken du selv,
nogen fra din husstand eller nogen der kan have benyttet et evt.
ubeskyttet trådløst netværk hos dig(?), har tilmeldt dig filmklubben, så
skal du selvfølgelig afvise kravet.

--
vh
Ole C


Bertel Lund Hansen (04-12-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 04-12-07 16:52

Ole C skrev:

> Hvis de kan dokumentere, at din internet-udbyder på det pågældende
> klokkeslet havde tildelt din computer den ip-adresse, så er det vist
> bevis nok.

Nej. Det viser ikke hvilken person der foretog bestillingen. Det
kunne være den femårige søn i huset eller naboens knægt der lige
smuttede ind og pillede ved computeren.

Nogle sexfirmaer har måttet give sig fordi de ikke kunne løfte
bevisbyrden for hvilken konkret person der havde ringet fra en
given telefon hvis nummer de havde logget. Det er ikke nok.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ole C (04-12-2007)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 04-12-07 17:26

Bertel Lund Hansen skrev blandt andet:

> Ole C skrev:
>
>> Hvis de kan dokumentere, at din internet-udbyder på det pågældende
>> klokkeslet havde tildelt din computer den ip-adresse, så er det vist
>> bevis nok.
>
> Nej. Det viser ikke hvilken person der foretog bestillingen. Det
> kunne være den femårige søn i huset eller naboens knægt der lige
> smuttede ind og pillede ved computeren.
>
> Nogle sexfirmaer har måttet give sig fordi de ikke kunne løfte
> bevisbyrden for hvilken konkret person der havde ringet fra en
> given telefon hvis nummer de havde logget. Det er ikke nok.


Fint!
Så blev jeg det klogere - og OP står altså endnu stærkere

--
vh
Ole C


Jonas Kofod (04-12-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 04-12-07 17:15

Ole C skrev:
> martin skrev blandt andet:
>
>> Jeg har haft en sag kørende med homeenter et stykke tid, hvor de har
>> haft opfattelsen at jeg skulle have tilmeldt mig deres filmklub
>> (hvilket jeg ikke har) og jeg har sendt deres film retur osv, forsøgt
>> at afmelde mig, hvilket selvfølgelig ikke er lykkedes.
>
> Du er vist desværre langt fra den første.
>
>> Jeg er nu nået dertil at jeg har fået et brev fra Alektum inkasso,
>> hvor de skriver at jeg har tilmeldt mig fra IP xxxx kl xxx, og at de
>> på grundlag af dette kører sagen videre.
>>
>> Men de kan da ikke seriøst mene at en IP-adr og et klokkeslet er
>> "bevis" for at jeg har bestilt noget?!?
>
> Hvis de kan dokumentere, at din internet-udbyder på det pågældende
> klokkeslet havde tildelt din computer den ip-adresse, så er det vist
> bevis nok. Det er så vidt jeg ved den samme fremgangsmåde
> Antipiratgruppen benytter

Jeg tror ikke Antipiratgruppens sager kan henføres til at ligge under
Aftaleloven og/eller Lov om visse forbrugeraftaler (fjernsalgsloven).

Bertel Lund Hansen (04-12-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 04-12-07 16:59

martin skrev:

> Jeg har haft en sag kørende med homeenter et stykke tid, hvor de har haft
> opfattelsen at jeg skulle have tilmeldt mig deres filmklub (hvilket jeg ikke
> har)

Så hæfter du heller ikke for de beløb de prøver at opkræve.

> Jeg er nu nået dertil at jeg har fået et brev fra Alektum inkasso, hvor de
> skriver at jeg har tilmeldt mig fra IP xxxx kl xxx, og at de på grundlag af
> dette kører sagen videre.

Du beder dem om et bevis for at du *personligt* har bestilt noget
som helst. Det er ikke nok at der evt. er foretaget en bestilling
fra din computer for det hæfter du ikke for.

I den sikre forvisning at de ikke kan fremskaffe den fornødne
dokumentation (siger du til dem), vil du herefter betragte sagen
som afsluttet.

> Men de kan da ikke seriøst mene at en IP-adr og et klokkeslet er "bevis" for
> at jeg har bestilt noget?!?

Det mener de åbenbart, men de tager fejl.

Selv om du kører med fast IP (gør du det?), beviser det højst at
der er foretaget en bestilling fra din pc på et givet tidspunkt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

martin (04-12-2007)
Kommentar
Fra : martin


Dato : 04-12-07 17:55

> Så hæfter du heller ikke for de beløb de prøver at opkræve.

Nej, det mener jeg heller ikke...

> Du beder dem om et bevis for at du *personligt* har bestilt noget
> som helst. Det er ikke nok at der evt. er foretaget en bestilling
> fra din computer for det hæfter du ikke for.
>
> I den sikre forvisning at de ikke kan fremskaffe den fornødne
> dokumentation (siger du til dem), vil du herefter betragte sagen
> som afsluttet.

Ok.

> Det mener de åbenbart, men de tager fejl.
>
> Selv om du kører med fast IP (gør du det?), beviser det højst at
> der er foretaget en bestilling fra din pc på et givet tidspunkt.

Nej, jeg har dynamisk IP, og den IP de har givet mig er ikke den jeg har
tildelt i øjeblikket... Men jeg VED at der ikke er foretaget nogen
bestilling fra IP'en.

Det der konkret er sket er at jeg har blevet modtaget en "tak for din
bestilling" e-mail (selvom intet er bestilt) og derefter modtager jeg en
film som jeg returnerer, og jeg får en e-mail om at efter returnering af
film vil medlemskabet blive lukket...

--
Med venlig hilsen

Martin Kaltoft



Bertel Lund Hansen (04-12-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 04-12-07 18:07

martin skrev:

> Nej, jeg har dynamisk IP, og den IP de har givet mig er ikke den jeg har
> tildelt i øjeblikket... Men jeg VED at der ikke er foretaget nogen
> bestilling fra IP'en.

Du hæfter ikke engang selv om der er, hvis ikke du selv har lavet
bestillingen.

> Det der konkret er sket er at jeg har blevet modtaget en "tak for din
> bestilling" e-mail (selvom intet er bestilt)

Fusk.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

MAndersen (04-12-2007)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 04-12-07 17:50


"martin" <kaltoft1231@-gmail-spam.com.invalid> skrev i en meddelelse
news:47556b7c$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har haft en sag kørende med homeenter et stykke tid, hvor de har haft
> opfattelsen at jeg skulle have tilmeldt mig deres filmklub (hvilket jeg
> ikke har) og jeg har sendt deres film retur osv, forsøgt at afmelde mig,
> hvilket selvfølgelig ikke er lykkedes.
>
> Jeg er nu nået dertil at jeg har fået et brev fra Alektum inkasso, hvor de
> skriver at jeg har tilmeldt mig fra IP xxxx kl xxx, og at de på grundlag
> af dette kører sagen videre.
>
> Men de kan da ikke seriøst mene at en IP-adr og et klokkeslet er "bevis"
> for at jeg har bestilt noget?!?
>
> Hvad bør jeg nu svare Alektum Inkasso?
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Martin Kaltoft
Jeg har haft en meget, meget lang korrespondance med såvel Home Enter som
Alektum gennem et års tid.

Det endte med at jeg sendte en brev til Home Enters Direktør, og beskrev
situationen.
3 dage efter, fik jeg et brev med at jeg ikke modtog flere krav, samt at
sagen var lukket.

De skrev også til mig, at den var tilmeldt via en IP adresse. Jeg skrev
bl.a. til dem, at det er under al kritik, at når man tilmelder sig (en anden
tilmelder) deres tilbud, at man ikke på mail eller brev får en bekræftelse,
som de seriøse firmaer gør.

Jeg kommer aldrig nogensinde til at handle med dem mere, deres metoder er så
suspekte, at jeg overhovedet ikke har tillid til dem.

MAndersen



martin (04-12-2007)
Kommentar
Fra : martin


Dato : 04-12-07 18:02

> Det endte med at jeg sendte en brev til Home Enters Direktør, og beskrev
> situationen.
> 3 dage efter, fik jeg et brev med at jeg ikke modtog flere krav, samt at
> sagen var lukket.

Ok, jeg kunne MEGET godt tænke mig at få navn + adresse til ham, så jeg kan
få afsluttet dette her.

--
Med venlig hilsen

Martin Kaltoft



Bertel Lund Hansen (04-12-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 04-12-07 18:09

martin skrev:

> Ok, jeg kunne MEGET godt tænke mig at få navn + adresse til ham, så jeg kan
> få afsluttet dette her.

Du kan 'afslutte' det ved kun at sende det ene svar efter de
retningslinjer jeg har angivet. Derefter kan du arkivere al post
fra den kant lodret.

Der er nogle der tror at de er forpligtet til at svare på hver
eneste henvendelse i sådan en situation. Det er man ikke. Man er
kun forpligtet til at meddele dem at de ligger under for en
vildfarelse. Hvis de så bliver ved, er det deres eget problem.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

martin (04-12-2007)
Kommentar
Fra : martin


Dato : 04-12-07 18:16

> Du kan 'afslutte' det ved kun at sende det ene svar efter de
> retningslinjer jeg har angivet. Derefter kan du arkivere al post
> fra den kant lodret.

Ja det er korrekt, men hvis jeg kunne få "the man" til at afslutte den, vil
korrespondancen også stoppe fra deres side, hvilket jeg hellere vil have,
end at skulle fortsætte med at modtage post fra dem.

MAndersen: du kan forresten sende mig navn + adresse på:
kaltoft snabel-a gmail.com, hvis du vil være så venlig...

--
Med venlig hilsen

Martin Kaltoft



MAndersen (05-12-2007)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 05-12-07 16:34


"martin" <kaltoft1231@-gmail-spam.com.invalid> skrev i en meddelelse
news:47558b43$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Du kan 'afslutte' det ved kun at sende det ene svar efter de
>> retningslinjer jeg har angivet. Derefter kan du arkivere al post
>> fra den kant lodret.
>
> Ja det er korrekt, men hvis jeg kunne få "the man" til at afslutte den,
> vil
> korrespondancen også stoppe fra deres side, hvilket jeg hellere vil have,
> end at skulle fortsætte med at modtage post fra dem.
>
> MAndersen: du kan forresten sende mig navn + adresse på:
> kaltoft snabel-a gmail.com, hvis du vil være så venlig...

Jeg sendte brevet til:
Homeenter Musicclub

Postboks 305

0910 København C

Att: Dir. Henrik Hjort


MAndersen



Martin Jørgensen (05-12-2007)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 05-12-07 18:52

>>>>> "MAndersen" == MAndersen <ups@post.uk> writes:

MAndersen> "martin" <kaltoft1231@-gmail-spam.com.invalid> skrev i
MAndersen> en meddelelse
MAndersen> news:47558b43$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Du kan 'afslutte' det ved kun at sende det ene svar efter de
>>> retningslinjer jeg har angivet. Derefter kan du arkivere al
>>> post fra den kant lodret.
>>
>> Ja det er korrekt, men hvis jeg kunne få "the man" til at
>> afslutte den, vil korrespondancen også stoppe fra deres side,
>> hvilket jeg hellere vil have, end at skulle fortsætte med at
>> modtage post fra dem.
>>
>> MAndersen: du kan forresten sende mig navn + adresse på:
>> kaltoft snabel-a gmail.com, hvis du vil være så venlig...

MAndersen> Jeg sendte brevet til: Homeenter Musicclub

MAndersen> Postboks 305

MAndersen> 0910 København C

MAndersen> Att: Dir. Henrik Hjort

hmm. Man kan også kontakte ham direkte her og tilføje ham til sit
netværk, så man kan se om man kan blive gode venner med ham:

http://www.linkedin.com/pub/5/80/3a


Best regards
Martin Jørgensen

martin (08-12-2007)
Kommentar
Fra : martin


Dato : 08-12-07 13:55

> hmm. Man kan også kontakte ham direkte her og tilføje ham til sit
> netværk, så man kan se om man kan blive gode venner med ham:
>
> http://www.linkedin.com/pub/5/80/3a

Nu blev jeg nysgerrig, og googlede ham lige...

Fvordan fanden kan direktøren for den fuskerbule være i bestyrelsen
af e-handelsfonden, samt næstformand for foreningen af danske internet
handlende (FDIH)

Det er jo helt forrykt...

Nå, men jeg fik sendt ham et brev, og nu må vi se hvad det ender med...

--
Med venlig hilsen

Martin Kaltoft



Claus E. Petersen (05-12-2007)
Kommentar
Fra : Claus E. Petersen


Dato : 05-12-07 06:20

martin skrev:
> Hej
>
> Jeg har haft en sag kørende med homeenter et stykke tid, hvor de har haft
> opfattelsen at jeg skulle have tilmeldt mig deres filmklub (hvilket jeg ikke
> har) og jeg har sendt deres film retur osv, forsøgt at afmelde mig, hvilket
> selvfølgelig ikke er lykkedes.
>
> Jeg er nu nået dertil at jeg har fået et brev fra Alektum inkasso, hvor de
> skriver at jeg har tilmeldt mig fra IP xxxx kl xxx, og at de på grundlag af
> dette kører sagen videre.
>
> Men de kan da ikke seriøst mene at en IP-adr og et klokkeslet er "bevis" for
> at jeg har bestilt noget?!?
>
> Hvad bør jeg nu svare Alektum Inkasso?
>

Godt spørgsmål..
For at undgå at sidde med en gæld på langt over 1000 kroner bør du sende
et anbefalet brev til inkasso firmaet hvor du forklarer at du
a) ikke vil betale, da du...
b) ikke har bestilt varene

En IP adresse kan i øvrigt kun identificere en opkobling mellem en
udbyder (f.eks. TDC) og en kunde (f.eks. Ringsted Bibliotek)..
Det kan være sig en privat kunde, et firma eller for den sags skyld et
bibliotek eller uddannelsessted med 100 PC'er som der er ukontrolleret
adgang til.
Afhængigt af udbyderen, kræves der en dommerkendelse for at få
oplysninger der kan bruges til at bestemme hvem kunden er.

- cep

nielsengers@gmail.co~ (03-01-2008)
Kommentar
Fra : nielsengers@gmail.co~


Dato : 03-01-08 11:01

Hej.

Min datter har fået indtil flere henvendelser fra Alectum.

Det er et fuldstændigt useriøst foretagende. De truer med hvad som
helst, men har ikke noget at have det i.
Vi betalte første gang (ca. 700 kr.), fordi hun ikke var helt sikker
på om hun havde sendt nogle dvd'er tilbage.
Derefter fandt de noget nyt at indkræve på. Det har stået på i et par
år med jævne mellemrum og hver gang med en frist på nogle uger
Nu har de fundet en tredie "gældspost", men vi hopper ikke på flere af
deres numre.

Smid roligt al korrespondence fra dem i papirkurven.

Venlig hilsen
Niels Pedersen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste