opgradere / ny installation?
Fra : Hans Houmøller

Dato : 05-12-07 00:59

Hvad er den store forskel på at opgradere og at lave en ny installation?
Jeg har ubuntu 6.0 og får jævnligt at vide, at der er ny distro (7.04)
tilgængelig; jeg spørges så om jeg vil opgradere.
Hans

Fra : Frank Damgaard

Dato : 05-12-07 08:29

Hans Houmøller skrev:
> [...]
> Jeg har ubuntu 6.0 og får jævnligt at vide, at der er ny distro (7.04)
> tilgængelig; jeg spørges så om jeg vil opgradere.

Min server blev installeret som Debian 0.9 mere end 10 år siden,
den er kun blevet opgraderet siden. (også hardware)

Det er normalt lettere at opgradere end nyinsatallere.
Har man via pakkemanager installaret en masse programmer
så bliver disse også opgraderet.

Ved nyinstallation skal man ind i pakkemanager igen og
geninstallere programmerne.
Og har man evt. nogle egne programmer i /usr/local eller lign.
så skal disse også geninstalleres, det samme gælder eventuelle
opsætninger af diverse programmer (apache, postfix,.....)

Har man blot en standardinstallation, og kun egne filer
under /home , så er er der nok ikke den store forskel,
men husk lige backup af /home eller husk at /home
placeres på egen partition så en nyinstallation
ikke sletter ens data i /home/ .

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-12-07 08:33

Hans Houmøller wrote:

> Hvad er den store forskel på at opgradere og at lave en ny installation?

Ved opgraderingen får du den nye version og alle dine indstillinger og
pakker er urørte. Ved nyinstallationen starter du helt forfra.

Jeg kunne ikke installere 7.04 på min maskine, så jeg måtte installere
en ældre version og opgradere mig til 7.04. Siden har jeg opgraderet til
7.10.

Opgradering er en utroligt smooth operation

Jesper Poulsen

Fra : Hans Houmøller

Dato : 05-12-07 16:54

Hvordan finder man dertil ud af, om man har brug for "det nye" i en
opgradering? - er en opgradering altid en fordel?
Hans

Fra : Frank Damgaard

Dato : 05-12-07 17:52

Hans Houmøller skrev:
> Hvordan finder man dertil ud af, om man har brug for "det nye" i en
> opgradering? - er en opgradering altid en fordel?
> Hans

Nej det er ikke altid en fordel.
f.eks. Ubuntu 7.10 har en del problemer med visse WIFI drivere
til trådløs internet. De virkede ok i 7.04
(Man kan dog i dette tilfælde nøjes med at beholde den gamle kerne
og bruge denne til 7.10, fremfor den nye kerne der medfølger.)

Du kan på distributionens hjemmeside se hvad der er nyt, desværre
ikke altid nye fejl der introduceres, her må man se i bug-systemet
eller bruger-forum (eller prøv google).

Fra : Hans Houmøller

Dato : 05-12-07 18:20

Foreløbig tak for jeres gode svar. Jeg kigger mig lidt mere omkring, før
jeg vover noget!
Hans