SOLVED: "Fejl som e2fsck ikke kan klare"
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 04-12-07 10:31

For lang tid siden meldte jeg følgende fejl:

<http://groups.google.com/group/dk.edb.system.unix/msg/e6dfbef6f26f7de7?
dmode=source>

Nu har jeg fundet forklaringen - den er et typisk skud i egen fod.

/var var symlinket til det syge filsystem på /dev/hdb1 ...

Da jeg bare ændrede symlinket til et fungerende filsystem, så kørte
filcheck uden problemer.

Mvh. NKJensen

Fra : Kent Friis

Dato : 04-12-07 16:54

Den 04 Dec 2007 09:30:45 GMT skrev Niels Kristian Jensen:
> [...]
>
> /var var symlinket til det syge filsystem på /dev/hdb1 ...
>
> Da jeg bare ændrede symlinket til et fungerende filsystem, så kørte

Det lyder usandsynligt at det har noget med sagen at gøre. Symlinks
er som sådan bare en fil hvori der står stien til en anden fil eller
directory. Hvor de peger hen er fsck fuldstændig ligeglad med (du
kan lave et symlink der peger på dit telefonnummer, fsck er
ligeglad). Og fsck følger da slet ikke symlinks over på en anden
device.

Mvh
Kent

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 05-12-07 10:37

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in news:47557800$0$90270
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
>
> Det lyder usandsynligt at det har noget med sagen at gøre. Symlinks
> er som sådan bare en fil hvori der står stien til en anden fil eller

Ja

> Hvor de peger hen er fsck fuldstændig ligeglad med (du
> kan lave et symlink der peger på dit telefonnummer, fsck er
> ligeglad). Og fsck følger da slet ikke symlinks over på en anden
> device.

Og så alligevel ikke

fsck ville gerne skrive i /var under kørsel, og så fulgte den "mit
telefonnummer" over til et dødt filsystem...

Mvh. NKJensen

Fra : Kent Friis

Dato : 05-12-07 16:41

Den 05 Dec 2007 09:36:49 GMT skrev Niels Kristian Jensen:
> [...]
>
> fsck ville gerne skrive i /var under kørsel, og så fulgte den "mit
> telefonnummer" over til et dødt filsystem...

Øh, fsck kører man typisk på et readonly filsystem, så den skulle
ikke gerne have brug for at skrive (udover til det filsystem den
er ved at reparere).

Medmindre man har en swap-fil liggende i /var, men så er det ikke
fsck der skriver til den. Den er dog ret glad for at bruge RAM, så
den kan sagtens være det eneste der rent faktisk får brug for at
swappe.

Mvh
Kent