Ubuntu Live-CD og Stofanet
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-12-07 06:09

Greetings!

Her i juleferien vil jeg køre noget Linux-promovering for familien (jeg
har nævnt det for dem) og i den forbindelse vil jeg forberede mig lidt
på det.

De kører Stofanet på deres XP og de har et lille smart program til at
logge på med.

Kan det gøres lige så smart i Ubuntu og evt. hvordan?

Jesper Poulsen

Fra : Per Jørgensen

Dato : 03-12-07 08:05

Jesper Poulsen skrev:
> [...]
> logge på med.
>
> Kan det gøres lige så smart i Ubuntu og evt. hvordan?

Problemet er at stofanet vil gerne tvinge en maskine til at være den
deer styrer - problemet som så:
De beder brugeren om at registrere sig med Kode/passwd og MAC adresse.

Hvis du umiddelbart skal have dette til at fungere hos din familie -
ville jeg nok mene den nemmeste løsning må være:
Anskaf en router ( Eller bed dem om dette ?? )
Indtast diverse oplysninger i denne (brugernavn/passwd) og Stofanet'sw
adgang vil blive knyttet til Routeren ( Husk der kan gå op til 1time
indtil den kan få IP-adresse - pga deres release time ??

Derefter burde der være hul igennem. Men normalt er det nu bare et
website som du skal indtaste disse oplysninger på således at der kommer
hul igennem! Så muligheden er også at bede dem om ikke at have tændt den
PC i hjemmet nåpr nu du kommer med Linux.

Men hvis det er på den samme maskine de kører normalt på som du smider
LIVECD'en i - burde der være mulighed for at gå direkte på ved brug de
koder som de bruger til hverdag!

--

Med Venlig Hilsen

Per Jørgensen

Linuxbruger 393221
/\/o place like 127.0.0.1

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-12-07 11:19

Per Jørgensen wrote:

> Hvis du umiddelbart skal have dette til at fungere hos din familie -
> ville jeg nok mene den nemmeste løsning må være:
> Anskaf en router ( Eller bed dem om dette ?? )

Not an option.

> website som du skal indtaste disse oplysninger på således at der kommer

Og det er der det ville være fedt med en lille smart løsning som i Windows.

> hul igennem! Så muligheden er også at bede dem om ikke at have tændt den
> PC i hjemmet nåpr nu du kommer med Linux.

Der er kun den samme maskine.

> Men hvis det er på den samme maskine de kører normalt på som du smider
> LIVECD'en i - burde der være mulighed for at gå direkte på ved brug de
> koder som de bruger til hverdag!

Det er jeg nok klar over - det er bare den lille smarte løsning jeg
efterlyser.

Det er folk på 60-65 år der for 10 år siden ikke anede hvordan man
overhovedet brugte en PC. Det de kan nu er baseret på at sådan skal det
være. De ved ikke hvorfor man gør som man gør - de kender ikke til
teorien bag...

Jesper Poulsen

Fra : Per Jørgensen

Dato : 03-12-07 12:02

Jesper Poulsen skrev:

> [...]
> overhovedet brugte en PC. Det de kan nu er baseret på at sådan skal det
> være. De ved ikke hvorfor man gør som man gør - de kender ikke til

Så vidt jeg er orienteret fra mine ansatte der har stofanet i hjemmet.
Der er det en hjemmeside du logger ind på - som "cloner" mac adressen.

Og eftersom det er den samme maskine med samme netkort - burde det jo
ikke være det store - Så der burde nu kunne være direkte hul igennem
efter min viden. Så så længe du har de adgangskoder mm skulle du gerne
kunne komme på !

Eftersom det er det samme sigonID der skal bruges til den samme maskine

--

Med Venlig Hilsen

Per Jørgensen

Linuxbruger 393221
/\/o place like 127.0.0.1

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-12-07 12:26

Per Jørgensen wrote:

> Der er det en hjemmeside du logger ind på - som "cloner" mac adressen.

Der er en lille smart Windows-ting der logger på (ikke noget med
hjemmeside). Det er sådan en løsning jeg søger til Ubuntu... Det er
gamle mennesker der ikke kan håndtere at så væsentlige ting skal gøres
så forskelligt.

Deres oplevelse af Linux vil stå og falde på dette.

Jesper Poulsen

Fra : Anders Pedersen

Dato : 03-12-07 13:43

Jesper Poulsen skrev:

> [...]
> så forskelligt.
>
> Deres oplevelse af Linux vil stå og falde på dette.

Jeg bruger telnet til at logge af på med når jeg er i linux
har os stofanet

Dette kan måske laves en bat fil på en eller anden måde.
Ellmer man kan få det program de bruger i windows til at kører via wine
i Ubuntu

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-12-07 15:40

Anders Pedersen wrote:

> Ellmer man kan få det program de bruger i windows til at kører via wine
> i Ubuntu

Hmmm...

Kan man rette i en Live-CD så dette er muligt?

Jesper Poulsen

Fra : J

Dato : 03-12-07 16:12

On Mon, 03 Dec 2007 15:40:15 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Hmmm...
>
>Kan man rette i en Live-CD så dette er muligt?

Så er det måske at www.pendrivelinux.com er relevant, for der retter
de faktisk til, så compiz kommer til at køre. Men det er umiddelbart
bare ikke en liveCD. Men F11 og boot-menu gør det jo nemt at boote på
usb.

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-12-07 16:55

J wrote:

> bare ikke en liveCD. Men F11 og boot-menu gør det jo nemt at boote på

CD-R har jeg i stakkevis og det kan de finde ud af at bruge...

Der er 300km imellem os, så det skal være noget der ikke kræver
yderligere support.

Derfor en Live-CD (Ubuntu 7.10).

Jesper Poulsen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-12-07 19:04

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> [...]
> logge på med.
>
> Kan det gøres lige så smart i Ubuntu og evt. hvordan?

prøv dette link - det giver 4 forskellige muligheder:
http://www.thrysoee.dk/stofanet/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-12-07 20:37

Karsten Jensen wrote:

> prøv dette link - det giver 4 forskellige muligheder:
> http://www.thrysoee.dk/stofanet/

Tusind tak - det ser meget interessant ud

Jesper Poulsen