Ubuntu Live-CD 7.10 - vil ikke køre
Fra : Rado

Dato : 02-12-07 12:02

Jeg rodede lidt med Linux for nogle år siden og kunne godt tænke mig
at kigge lidt på det igenog se hvad det har udviklet sig til i tidens
løb.

Indtil videre vil jeg dog lige nøjes med en Live-CD da jeg p.t. ikke
rigtig har nogen ledige partitioner at installere på. Så jeg prøvede
med en Ubuntu Live-CD 7.10. Den vil bare ikke køre - den skriver
"Uncompressing Linux... Ok, booting the kernel.

og så sker der bare ikke mere. Samme problem på to næsten ens
maskiner:

Bundkort Intel DG965WH, onboard grafik og LAN (Gigabit), 2 GB RAM,
Intel Quad E6600

Den ene har herudover en Sil 0680 ATA controller, den anden en Promise
Ultra133 TX2 ATA controller.

Systemdisk den samme i begge (WD SATA), resten af diskene er
forskellige, primært PATA diske.

Har prøvet at sætte ATA til både Legacy og Native i BIOS, gør ingen
forskel.

Findes der Live-CD udgaver af andre Linux versioner der kunne tænkes
at køre bedre på dette bundkort? Jeg har checket hos Intel, de har så
vidt jeg kan se slet ingen Linux support for dette kort udover BIOSen,
så det er måske håbløst at prøve?

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Frank Damgaard

Dato : 02-12-07 12:31

Rado skrev:

> [...]
> "Uncompressing Linux... Ok, booting the kernel.
>
> og så sker der bare ikke mere. Samme problem på to næsten ens

HAr du checket med md5sum at det du har downloaded var ok,.
Har du checket din CD om den er ok uden fejl, ofte kan
fejl på CD være årsag til at det går galt.
Under windows kan man bruge Nero CD-DVd-speed fra
http://cdspeed2000.com/ til en kvalitetstest.
PIE/PIF virker dog ikke med alle DVD brændere.
Under Linux kan man bruge qpxtool.

Har du prøve ved boot-menu at vælge diverse options til kerne
ved opstart ? (og forskellige kerner i menuen)

prøv evt. med CD-RW skiver at teste diverse live-cd
som Knoppix, OpenSuSE,....
Se links fra http://en.wikipedia.org/wiki/LiveDistro
(nederst)

Evt kan du prøve på en CD-RW med system rescue CD,
http://www.sysresccd.org/Main_Page
den er ikke grafisk, men hvis den kan boot'e
er du måske et stykke nærmere at finde ud af
hvad der går galt.

Fra : Rado

Dato : 07-12-07 15:45

On Sun, 02 Dec 2007 12:30:58 +0100, Frank Damgaard
<frank_news@milpent.dk> wrote:

Sorry, har ikke haft tid til at kigge på det igen før nu...

>HAr du checket med md5sum at det du har downloaded var ok,.
>Har du checket din CD om den er ok uden fejl, ofte kan
>fejl på CD være årsag til at det går galt.

CD blev verified ved brænding, desuden er der en CD test option og den
meldte ikke om nogen fejl.

>Har du prøve ved boot-menu at vælge diverse options til kerne
>ved opstart ? (og forskellige kerner i menuen)

Har prøvet alle de muligheder min begrænsede viden tillader.

>prøv evt. med CD-RW skiver at teste diverse live-cd
>som Knoppix, OpenSuSE,....
>Se links fra http://en.wikipedia.org/wiki/LiveDistro
>(nederst)

Will do...

>Evt kan du prøve på en CD-RW med system rescue CD,
>http://www.sysresccd.org/Main_Page
>den er ikke grafisk, men hvis den kan boot'e
>er du måske et stykke nærmere at finde ud af
>hvad der går galt.

Den bootede fint nok - OK til alt, og jeg nåede frem til en root
prompt. Her prøvede jeg så "startx" (foretrækker grafisk brugerflade)
men så gik det galt - min skærm (19" fladskærm 1280x1024) meldte
"Unsupported mode". Så jeg kan ikke rigtig se om X starter op som den
skal eller hvad.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-12-07 17:41

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> writes:

> med en Ubuntu Live-CD 7.10. Den vil bare ikke køre - den skriver
> "Uncompressing Linux... Ok, booting the kernel.
>
> og så sker der bare ikke mere. Samme problem på to næsten ens
> maskiner:

Mindre morsomt - jeg kunne ikke lige finde noget der passer på sagen.

Jeg går ud fra at du har checket CD'en med det menupunkt der checker cd'en?

Er der ikke en "safe mode" eller tilsvarende i bootmenuen?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Rado

Dato : 07-12-07 15:47

On 02 Dec 2007 17:40:57 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Mindre morsomt - jeg kunne ikke lige finde noget der passer på sagen.
>
>Jeg går ud fra at du har checket CD'en med det menupunkt der checker cd'en?

Jep.

>Er der ikke en "safe mode" eller tilsvarende i bootmenuen?

Jo, men den løser ikke problemet.

Jeg har lige downloadet en "Kubuntu" CD, nu vil jeg se hvad den
siger...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-12-07 18:48

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> writes:

> Jeg har lige downloadet en "Kubuntu" CD, nu vil jeg se hvad den
> siger...

Nok det samme - der er samme motor i.

Det er formentlig et spørgsmål om det rigtige trylleord ved opstart.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Rado

Dato : 08-12-07 09:38

On 07 Dec 2007 18:48:06 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Nok det samme - der er samme motor i.

Ja, det fandt jeg ud af da jeg bootede den.

>Det er formentlig et spørgsmål om det rigtige trylleord ved opstart.

Det er så bare spørgsmålet hvad det er...

Fra : J

Dato : 07-12-07 20:33

On Fri, 07 Dec 2007 15:46:36 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Jep.

>Jo, men den løser ikke problemet.
>
>Jeg har lige downloadet en "Kubuntu" CD, nu vil jeg se hvad den
>siger...

Onboard grafik, som man ikke bruger, er FOR forvirrende for 7.10 til
at den kan finde ud af det.
Har du det ?

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-12-07 23:26

J wrote:

> Onboard grafik, som man ikke bruger, er FOR forvirrende for 7.10 til
> at den kan finde ud af det.

Kan man ikke blackliste sig ud af det?

Jesper Poulsen

Fra : J

Dato : 09-12-07 15:53

Hvordan blacklister man ?

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-12-07 18:24

J wrote:

> Hvordan blacklister man ?

/etc/modprobe.d/blacklist

Jeg har måttet blackliste mit onboardlyd for at slippe for det under
Linux (det kan ikke slås fra i BIOS).

Jesper Poulsen

Fra : Rado

Dato : 08-12-07 09:41

On Fri, 07 Dec 2007 20:33:06 +0100, J <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> wrote:

>Onboard grafik, som man ikke bruger, er FOR forvirrende for 7.10 til
>at den kan finde ud af det.
>Har du det ?

Nej, jeg bruger onboard grafikken.

Grafikken fungerer som beskrevet i anden post også med rescue cden.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-12-07 16:19

On Fri, 07 Dec 2007 15:45:23 +0100
> [...]

> men så gik det galt - min skærm (19" fladskærm 1280x1024) meldte
> "Unsupported mode". Så jeg kan ikke rigtig se om X starter op som den

Kunne indikere et problem med din bios/videokort forstået på den måde,
at de oplysninger de giver om video mode, måske ikke er korrekte. Prøv
derfor med en af disse to boot options:
debian-installer/framebuffer=false
vga=791 (VESA 1024x768x16 [prøv eventuelt 792 1024x768x24])

Ovenstående kan altid ændres senere, når du har fået systemet
installeret.

Dit problem er sandsynligvis, at din skærm fortæller, at den kan
1280×1024x24, hvorfor installeren initialiserer grafisk mode til dette.
Bemærk dog at det er i VESA mode, og mange grafikkort overholder ikke
specifikationen for større opløsninger end 1024x768.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Rado

Dato : 08-12-07 09:36

On Fri, 7 Dec 2007 16:19:27 +0100, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

> [...]
>derfor med en af disse to boot options:
>debian-installer/framebuffer=false
>vga=791 (VESA 1024x768x16 [prøv eventuelt 792 1024x768x24])

Så lykkedes det, med: rescuecd vga=xxx

1280x1024 virker også.

Men X starter ikke op. Her er et billede af skærmen:

http://zantra.dk/temp/resccd01.jpg

>Dit problem er sandsynligvis, at din skærm fortæller, at den kan
>1280×1024x24, hvorfor installeren initialiserer grafisk mode til dette.

Nu kører som det fremgår fint i den opløsning. Men med 63/60Hz. Ved de
lavere opløsninger er der andre frekvenser, men de er alle lavere. Ved
den mode der ikke var supported stod der 82/77 Hz. Så problemet er nok
at default frekvensen er for høj for skærmen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-12-07 01:50

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> writes:

> Men X starter ikke op. Her er et billede af skærmen:
>
> http://zantra.dk/temp/resccd01.jpg

Hvorfor skulle dne også det? Du har ikke konfigureret X.

> den mode der ikke var supported stod der 82/77 Hz. Så problemet er nok
> at default frekvensen er for høj for skærmen.

Lyder rimeligt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen