Rense børstet aluminium - Beomaster 1900 ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 01-12-07 21:51

Hej gruppe,

Jeg er ved at gå ombord i et projekt som går ud på at restaurere min ungdoms
Beomaster 1900 receiver, som har stået gemt væk de sidste 15 - 20 år i en
papkasse oppe på loftet.
Receiveren har en klap af noget matbørstet aluminium - denne er aldeles fri
for ridser, men der er desværre kommet nogle skjolder, hvor det ser ud til
at selve aluminiumsoverfladen er lysere end resten - men overfladen ser
fuldstændig intakt ud - ingen ridser eller korrosion. De sidste par år
reveiveren var i drift, var den udstationeret hos mine forældre, som var
storrygere, så der er også nikotinaflejringer
Jeg har indtil videre kun prøvet at vaske overfladen med en mild
sulfoopløsning, og det har da taget noget, men der er desværre et par
skjolder på aluminiumen.
Ved at google lidt rundt, har jeg fundet et link, hvor Flemming Leth har
renset en thermokande med Autosol, men jeg er jo lidt angst for bare at
kaste mig ud i noget, for jeg har jo kun den ene chance...
Er der nogen her som har en idé ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : .J.S...

Dato : 01-12-07 22:13

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> renset en thermokande med Autosol, men jeg er jo lidt angst for bare at
> kaste mig ud i noget, for jeg har jo kun den ene chance...

Jeg ville holde mig fra metal pudse midler, det er som du siger ikke
corroderet men blot fedtet.
Plejer at bruge "Ajax til vinduer" og godt med knofedt til den slags.

mvh/JS

Fra : Erling Jensen

Dato : 02-12-07 10:01

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> corroderet men blot fedtet.
> Plejer at bruge "Ajax til vinduer" og godt med knofedt til den slags.

Nu er aluminium et sjovt materiale, fordi overfladen på aluminium går i
forbindelse med ilten i luften og danner en hinde der tid efter anden ser
eroderet ud, hvis man så sliber denne hinde af, vil den genopstå igen
grundet luftens ilt påvirkning af aluminiumen, derfor er de fleste( stort
set alle) aluminiums genstande så som din beomaster, blevet
overfladebehandlet således at de er blevet afskærmet fra den oxidering der
ellers ville opstå,,,,,,, så langt så godt, nu skal du så finde ud af om det
er en "fedtplet" eller et "hul" i overfladebehandlingen, hvis det er en
fedtplet er j.s. råd godt nok, men hvis det er et " hul" i
overfladebehandlingen, d.v.s. at det du ser som en lysereplet, er det rene
aluminium, er der faktisk ikke meget at gøre, andet at sende den en tur til
metalsliberen og derefter til eloxering eller kromatering.
Jeg fik lige en ide og gik ind på en side der omhandler den slags ting og
sager, efter at jeg er stoppet som smed er der kommet noget nyt, læs om
kemisk polering her: http://www.stjernechrom.dk/101 det kunne være det var
noget der kunne hjælpe dig......

venligst
Erling

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 03-12-07 19:57

Erling Jensen wrote:

> [...]
> nyt, læs om kemisk polering her: http://www.stjernechrom.dk/101 det
> kunne være det var noget der kunne hjælpe dig......

B&O alu er ikke som sådan overfladebehandlet med en lak f.eks.
det er blevet anodiseret - derfor er overfladen sådan set "lukket" og burde
kunne gøres ren med rengøringsmidler - måske evt. noget isopropylalkohol...

Rasmus
Rasmus M. Jensen supports
the Danish Christmas Seal www.e-julemaerket.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 03-12-07 22:09

Tak for jeres svar.
Det er desværre stadigvæk et mysterium. Jeg har indtil nu prøvet med
sulfovand og noget isopropylholdigt rensevæske - og det har desværre ikke
hjulpet.
Overfladen er hel og pæn at se på, men der er desværre en større plet, som
nærmest er mælkehvid, og der er ingen synlig forskel i overfladen at se.....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Per H

Dato : 03-12-07 22:40

On Mon, 3 Dec 2007 22:08:56 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> skrev:

> [...]
>nærmest er mælkehvid, og der er ingen synlig forskel i overfladen at se.....

er det ikke fugt?

jeg har flere gl. radioer med alufront, hvor den ser beskidt ud, men
det er ikke til at fjerne umeddelbart. Det kan vaskes pænt, men ser
grimt ud igen når det tørre op.

prøv evt at kontakte B&o

Vh Per
skype

Fra : Erling Jensen

Dato : 04-12-07 17:18

> [...]
> Overfladen er hel og pæn at se på, men der er desværre en større plet, som
> nærmest er mælkehvid, og der er ingen synlig forskel i overfladen at

Ja jeg tror stadig at det er overfladen der på et sted er oxideret alså på
en eller anden måde er der måske kommet en åbning i overfladen således at
der er kommer ilt(luft) til og at det er årsagen til den plet, lad os det
høre hvis du finder ud af noget

mvh
Erling

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 06-12-07 21:44

"Er der nogen her som har en idé ?"

Jeg har før haft held med WD40. Det kan rense mange ting...

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.