gas og fugt
Fra : Lauritsen

Dato : 01-12-07 21:35

Hej gruppe, jeg har hørt at hvis man bruger en gas ovn bliver der udvindt
fugt i lokalet hvor ovnen står, op til 2 gange den gas der bruges. altså 22
liter vand for en 11 kg. gas flaske. er der noget om det??? kan det undgåes
??? hvad med en zipo kamin udvinder den fugt ?? mvh.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-12-07 22:06

"Lauritsen" <lauritsen@webspeed.dk> skrev
> [...]
22
> liter vand for en 11 kg. gas flaske. er der noget om det???

Ja, det er sådan.

>... kan det undgåes

Nej, gas er uegnet til husopvarmning, med mindre ovnen har skorsten.

> ??? hvad med en zipo kamin udvinder den fugt ??

Det er ca. det samme problem, men nu kommer der vrede breve fra hundrede
lykkelige petroleumovnsejere....

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 02-12-07 02:17

> [...]
>
> Nej, gas er uegnet til husopvarmning, med mindre ovnen har skorsten.

> Det er ca. det samme problem, men nu kommer der vrede breve fra hundrede

Preben, jeg har hverken gas eller petroleumsovn, men du må god lige forklare
for mig, hvorfra vandet kommer?

Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-12-07 04:05

Martin Bak wrote:

> Preben, jeg har hverken gas eller petroleumsovn, men du må god lige
> forklare for mig, hvorfra vandet kommer?

Både petroleum og gas består af kulbrinter. Når brint brænder, bliver der
vand som slutprodukt. Vand er brint og ilt i forholdet 2:1

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Lauritsen

Dato : 02-12-07 11:43

kan man så opsamle fugten med en af de fugtposer man kan købe i matas ??
eller er der en anden smarter måde ?.
Jeg har en kolonihave hus og gas eller petrolium er den enste måde at
opvarme den på tror jeg nok. eller hvad med kanske anmindlige sterrinlys
indeholder de også kulbrinte?. mvh Jørgen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-12-07 12:07

"Lauritsen" <lauritsen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> kan man så opsamle fugten med en af de fugtposer man kan købe i matas ??
> eller er der en anden smarter måde ?

Det hjælper beskedent, men kan bruges når man forlader huset. Mens man er
der må man varme så rigeligt op, at der er til en udluftning af og til.

> Jeg har en kolonihave hus og gas eller petrolium er den enste måde at
> opvarme den på tror jeg nok. eller hvad med kanske anmindlige sterrinlys
> indeholder de også kulbrinte

Det er omtrent ligegyldigt hvad man brænder af indendørs, det afgiver vand.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen