Dimensionering og lægning af slanger til g~
Fra : Erik Andersen

Dato : 01-12-07 18:51

Jeg er ved at ombygge mit badeværelseog vil i den forbindelse bytte min
el-gulvvarme ud med noget til vand.
Jeg har i den forbindelse ledt efter noget vejledning. Der er masser til
el-varme, men jeg syntes det er uendelig lidt der er om "vand-gulvvarme".
Det er et badeværelse på 6 m2. (2x3 m) og jeg har tænkt mig at lave det
selv.
Hvilken dimension på slanger bør jeg bruge? Min blikkenslager siger at jeg
bør bruge 20 mm, da de tyndere har alt for stor modstand, men jeg syntes det
er alt for meget når de skal bukkes så skarpt i så lille et lokale.
Tilsvarende har jeg brug for en tegning af hvordan jeg lægger slangerne i
den dobbelt eller parallelformation så der ikke bliver kolde områder.
Nogle siger at der skal pumpe på! Blikkenslageren siger at det er bestemt
ikke nødvendigt og jeg bare skal have en termostat på returen nede ved
fyret. Jeg har brug for noget gør-det-selv vejledning. Hvor finder jeg det?

På forhånd tak!
Erik

Fra : Nielsen

Dato : 01-12-07 20:35

"Erik Andersen" <erik-andersen@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ikke nødvendigt og jeg bare skal have en termostat på returen nede ved
> fyret. Jeg har brug for noget gør-det-selv vejledning. Hvor finder jeg

Spørg en blikkenslager - de ved det. Hvis de giver råd, du ikke kan lide, så
er det svært at forestille sig, aat du vil lytte til råd her. Men du kan se
nogle vejledninger på www.wavin.dk

/Ths

Fra : Erik Andersen

Dato : 01-12-07 20:45

"Nielsen" <qq@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Spørg en blikkenslager - de ved det. Hvis de giver råd, du ikke kan lide,
> så er det svært at forestille sig, aat du vil lytte til råd her. Men du

Jeg har spurgt et par blikkenslagere, men det er helt tydeligt at de ikke
har den store erfaring i gulvvarme + de tilsyneladende kun har en type rør
de bruger - derfor min forvirring.
/Erik

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 02-12-07 00:48

Erik Andersen wrote:

> [...]
> ikke har den store erfaring i gulvvarme + de tilsyneladende kun har
> en type rør de bruger - derfor min forvirring.

blikkenslagere der ikke har erfaring i gulvvarme???
det har jeg svært ved at tro...

på et lille badeværelse har jeg været med til at lægge 20 mm slanger og en
thermostat på returslangen...
HUSK alle samlinger skal foregå over gulv - altså ingen skjulte...
det nemmeste er at lægge fremløbsslangen langs de koldeste vægge først...

det er rigtigt at man kan få små gulvvarme systemer beregnet til 1 rum, men
det er for det meste (efter hvad jeg kan læse mig til) hvis man har trægulv
i rummet... her er det nemlig vigtigt at gulvvarmetemperaturen ikke
overstiger 27 grader C...
eftersom det er i et badeværelse du skal have gulvvarme går jeg ud fra du
skal have klinker på og her kan fremløbstemperaturen uden problemer være
over 27 grader... omkring 30 grader er meget behageligt...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 02-12-07 08:48

<snip>
> [...]
> ikke nødvendigt og jeg bare skal have en termostat på returen nede ved
> fyret. Jeg har brug for noget gør-det-selv vejledning. Hvor finder jeg

Du skal bruge 20x2mm PEX slange (til varme(med iltspær)) lagt i 30cm
afstand.
Hvis du er bange for at knække slangen, kan du købe plastbuk til at styre
rundingen (du skal jo ikke bruge så mange).
Om du skal have pumpe på kommer an på den totale slange længde.

______________
___________ |
......_________) |
.....(_________ |
.....__________) |

Husk at holde 30cm til væg og steder hvor du skal bore i gulvet (feks vedr.
wc)
Slangen binder du bare fast med stribs til gitteret.

Husk at tegn og regn, for det går flere meter til end du regner med.
Ligeledes ville jeg isoler slangen imellem fyr og bad.

Under gulvet skal der være 250-300mm isolering og der skal være 7cm beton
over slangen, men det ved du vel.

Mvh
Leon