Postfix vil ikke sende post efter server f~
Fra : Hans

Dato : 01-12-07 17:18

Jeg fatter ikke helt dette problem men efter jeg har flyttet min server hen
til en anden lokation, med en anden IP adresse og ISP, så har jeg fået
problemer med posten.

Problemet opleves således:

1) Serveren rebootes
2) Den sender posten fint afsted - ingen problemer
3) Der går "noget tid" (aner ikke hvor mange timer) hvorefter alt posten
kommer til at stå i kø
4) Selv om jeg tager en requeue, sender den ikke posten:

17:02:01 srv postfix/postsuper[29158]: C7505858405: requeued
17:02:01 srv postfix/postsuper[29158]: Requeued: 1 message
17:02:23 srv postfix/pickup[26722]: D4799858475: uid=89 from=<apache@srv>
orig_id=C7505858405
17:02:23 srv postfix/cleanup[29207]: D4799858475:
message-id=<16558939da4fd@domain.dk>

Når jeg tager en mailq og ser ovenstående email der står i kø, så har den
ingen fejl - man kan ikke se hvorfor den står i kø... den er der bare!?

Jeg køre selv nameserver på serveren og resolver til localhost men jeg har
ingen problemer med DNS'en - kan dig'ge og pinge uden problemer.
Serveren køre også som sekundær MX på nogle af mine domæner (ikke som primær
for nogen).

Dette er Postfix' config:

[root@srv ~]# postconf -n
alias_database = hash:/etc/aliases
alias_maps = hash:/etc/aliases
command_directory = /usr/sbin
config_directory = /etc/postfix
daemon_directory = /usr/libexec/postfix
debug_peer_level = 2
html_directory = no
inet_interfaces = all
mail_owner = postfix
mailq_path = /usr/bin/mailq.postfix
manpage_directory = /usr/share/man
myhostname = srv
newaliases_path = /usr/bin/newaliases.postfix
queue_directory = /var/spool/postfix
readme_directory = /usr/share/doc/postfix-2.3.3/README_FILES
relay_domains = hash:/etc/postfix/relay_domains
sample_directory = /usr/share/doc/postfix-2.3.3/samples
sendmail_path = /usr/sbin/sendmail.postfix
setgid_group = postdrop
smtpd_sender_restrictions = reject_unknown_sender_domain
soft_bounce = no
unknown_local_recipient_reject_code = 550
virtual_alias_maps = hash:/etc/postfix/virtual

Hvad kan være problemet? Hvis det kan være interessant, køre det på en RHEL5
og jeg har ikke haft problemer med det tidligere på den gamle forbindelse.
Jeg kan dog heller ikke forestille mig, at det er forbindelsen den er gal
med, da vi har andre servere stående på den som fint sender post, så det ér
et lokalt problem på lige min servere.

Lige nu står der 715 mails i kø, hvoraf der ikke burde stå én eneste :-/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-12-07 21:43

On Sat, 2007-12-01 at 17:18 +0100, Hans wrote:
> Jeg fatter ikke helt dette problem men efter jeg har flyttet min server hen

Det ser også mærkeligt ud.

> [...]
> orig_id=C7505858405
> 17:02:23 srv postfix/cleanup[29207]: D4799858475:

FÃ¥r du virkelig ikke nogen fejl i denne logfil?

Kan du køre en "grep -ri postfix /var/log" for at se om der står noget
interessant i nogle andre logfiler?

En lokal firewall regel, eller dør en dhcp lease?
Virker "telnet 193.88.44.22 25"

Fra : Hans

Dato : 01-12-07 23:21

> Får du virkelig ikke nogen fejl i denne logfil?

Nej, der er kun dette.

> Kan du køre en "grep -ri postfix /var/log" for at se om der står noget
> interessant i nogle andre logfiler?

Det gør der ikke.

> En lokal firewall regel, eller dør en dhcp lease?

Køre ikke DHCP - fast offentlig IP.

> Virker "telnet 193.88.44.22 25"

SMTP til udbyder fungere glimrende.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-12-07 21:56

Hans skrev:

> [...]
> alt posten kommer til at stå i kø
> 4) Selv om jeg tager en requeue, sender den ikke posten:

Jeg kan nok ikke hjælpe dig, kun fortælle at jeg havde samme problem
for et års tid siden. Det hjalp at nedgradere til den foregående
version. Indtil da måtte jeg med jævne mellemrum genstarte postfix,
hvilket selvsagt ikke var brugbart i det lange løb.

Men det lyder ganske vist besynderligt hvis det er samme opsætning
og version hos dig der opfører forskelligt alt efter placeringen!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-12-07 22:28

Hans wrote:

> Jeg kan dog heller ikke forestille mig, at det er forbindelsen den er gal
> med, da vi har andre servere stående på den som fint sender post, så det
> ér et lokalt problem på lige min servere.

Kan du sende en mail med telnet [din-udbyders-smtpserver] 25

Det vil udelukke med 100% sikkerhed, at det er din forbindelse den er gal
med.

Ivar

Fra : Hans

Dato : 01-12-07 23:21

> Kan du sende en mail med telnet [din-udbyders-smtpserver] 25

Ja.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-12-07 23:42
Fra : Hans

Dato : 02-12-07 00:03

> http://www.postfix.org/DEBUG_README.html

Tak for hintet - nogle gange skal man lige tænke sig om to gange og
sørgeligt nok havde jeg slet ikke overvejet dette.
Jeg har nu sat debug til, så må vi se hvad den siger, når den en gang igen
fejler.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 02-12-07 02:04

On Sun, 2007-12-02 at 00:03 +0100, Hans wrote:

> Tak for hintet - nogle gange skal man lige tnke sig om to gange og
> srgeligt nok havde jeg slet ikke overvejet dette.
> Jeg har nu sat debug til, s m vi se hvad den siger, nr den en gang igen
> fejler.

tcpdump er også interessant når du flusher cachen, for evt. at udelukke
evt. netværks problemer.

Du kan tjekke om du bruger tcpdump rigtigt ved at køre en "telnet
193.88.44.22 25" som derefter bør kunne ses.