Rengøring af Amatyst
Fra : Hans

Dato : 29-11-07 17:43

Er der nogen der ved hvordan man bedst uden at skade noget, rengør en stor
Amatyst-sten, den med en masse "trekanter" inde i selve stenen

Kikker man godt efter f.eks, i solskin er der nogle små pletter (som
flueskidt)

Har tænkt mig brun sæbe eller ???

Mvh

Hans

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-11-07 19:39

"Hans" <evinklerfjern@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selve stenen
> Kikker man godt efter f.eks, i solskin er der nogle små pletter

Hej Hans.

Jeg har selv en pæn samling krystaller bl.a. en ametyst (Geode). Jeg
plejer at rense mine sten med lunkent vand og Ajax (den til
rengøring). Jeg tror at brun sæbe vil sætte en hinde, og det er ikke
så let at polere efter på sådan en sten.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 30-11-07 12:40

> [...]
> Er der nogen der ved hvordan man bedst uden at skade noget, rengør en stor
> Amatyst-sten, den med en masse "trekanter" inde i selve stenen
-----------------
Har du prøvet dette http://www.selvet.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8494 ??
Svendsen

Fra : Carsten Keller

Dato : 30-11-07 14:24

"Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> wrote in message

> "Hans" <evinklerfjern@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
> -----------------
> Har du prøvet dette http://www.selvet.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8494 ??
> Svendsen

Var lidt nysgerrig og skulle lige se hvordan man renser sådan en. Det
starter meget godt med vand og salt, men jeg kunne ikke rigtig tage det
seriøst da månelys blev foreslået

Hvis OP skal have snavs af en sten må han nok finde et andet link, men hvis
det er stenens sjæl der skal renses er der sikkert masser af gode ideer på
den side...

Keller

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-11-07 14:53

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis OP skal have snavs af en sten må han nok finde et andet
> link, men hvis det er stenens sjæl der skal renses er der sikkert

Det var netop lige det jeg ville foreslå. Det er jo ikke en åndelig
"rensning" som de alternative krystalhealere foreslår. Der er
forskel på rensning og rensning, hvis du forstår hvad jeg mener. Jeg
kan da godt finde på en gang imellem at "rense" mine krystaller i
månelyset, men det er jo noget helt andet.

Fra : Hans

Dato : 30-11-07 17:09

Nu har jeg prøvet med vand og Ajax, og det er ganske udmærket.

Jeg forstår heller ikke at ris og salt skulle kunne hjælpe........men ?

I mit tilfælde skulle der en del ris til da den vejer 46 Kg.

Mvh Hans..

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-11-07 18:05

> [...]
> hjælpe........men ?
> I mit tilfælde skulle der en del ris til da den vejer 46 Kg.

Uha, så er det sikkert et pragteksemplar du har. De er bare *så*
flotte. Jeg forelskede mig i en meget stor geode på en udstilling,
den lignede et tårn. Det blev så ved det, for da jeg så prisen blev
jeg klar over, at den havde jeg vist ikke lige råd til på det
tidspunkt. Men smuk var den.

Du er formentlig klar over at sådanne ametystgeoder er ret følsomme
over for stød og slag. Der skal ikke så meget til. Jeg havde et
temmelig stort rektangulært stykke af en geode, som jeg havde
stående i et stativ, men den røg ved et uheld på gulvtæppet fra ret
lav højde og knækkede midt over, så jeg ærgrede mig længe efter.

Fra : Hans

Dato : 30-11-07 19:56

> [...]
> rektangulært stykke af en geode, som jeg havde stående i et stativ, men
> den røg ved et uheld på gulvtæppet fra ret lav højde og knækkede midt

Jeg vidste ikke at de var SÅ skrøbelige, for den virker ret så bastant, men
jeg sætter den også forsigtigt.

Tak for dit tip også mht. rengøring

Venlig hilsen
Hansen

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-11-07 20:44

> Jeg vidste ikke at de var SÅ skrøbelige, for den virker ret så
> bastant, men jeg sætter den også forsigtigt.

Det troede jeg heller ikke de var, men blev klogere, så det er bedre
at være på den sikre side og værne godt om den. Den er ret kostbar
kan jeg regne ud med den vægt.

> Tak for dit tip også mht. rengøring

Velbekomme