Digital Signatur vejledning
Fra : carsten

Dato : 23-11-07 14:25

Hej ...
Der hersker den del forvirring omkring, hvordan man får installeret digital
signatur på en Linux maskine,
jeg havde selv mine bekymringer, og det lykkedes da heller ikke uden
sværdslag, men det kom til at virke.

Jeg køre en Kubuntu 7.10 jeg var overbevist om at jeg havde installeret
Java, men efter en lille test på denne side
http://www.java.com/en/download/help/testvm.xml
kunde jeg konstaterer at det ikke virkede,
under Adept-installatør kunde jeg se at Java 1.4 Plugin for Mozilla/Firefox
var installeret, jeg valgte at slette denne og
derefter installerede jeg, Java 1.4 Plugin for Mozilla/Firefox, Java Web
start1.4, Sun Java 5.0 Plugin,Sun Java 5.0 Runtime
og så faldt testen på http://www.java.com/en/download/help/testvm.xml
heldigt ud, Det er formåls løst at forsøge at installere
DS. før man har denne lille test i orden P.S. husk at genstarte Firefox
efter installation af Java

Når man bestilder DS. får man straks en e-mail med en link f.eks.
https://ds.tdc.dk/p/f/123453343// den skal man bruge når
man skal have installeret DS, og det er her JAVA problemet opstår hvis det
ikke er installeret korrekt,
P.S. man kan ikke installere DS. før man har modtaget en installations kode
med posten., og husk at det skal være Firefox er skal bruges
og ikke Konqueror
Efter vellykkede installation, installation er måske så meget sagt, da man
kun har fået en HTML file,
som man efterfølgende skal åbne, igen med Firefox, man skal inden da have
oprettet hovedadgangskode i Firefox
>Rediger< >Præferencer< >Sikkerhed< >Adgangskoder< og det skal være på min 8
karakter indeholde store og små karakterer samt tal
man får nu installerede DS som et certifikat og det er muligt at se dette
certifikat i >Rediger< >Præferencer< >Avanceret< >vis certifikater<

så kommer vi til at teste om DS nu også virker, prøv
https://demo.certifikat.dk/cgi-test/clientcert.pl

i første omgang havde jeg problemer med Pension Danmark som ville have en
*.p12 file, og der er ingen muligheder for at få lavet en sådan, jeg fandt
dog følgende Perl script på nettet

#!/usr/bin/perl
use MIME::Base64;
while (<>) {
if ( $_ =~ /^pkcs12="(.*)";/ ) {
print decode_base64($1);
exit;
}
}

så der blev lavet en fil med dette indeholde den blev døbt DSPS og filen
blev lavet kørbar
og så kom det store øjeblik ville det virke
../DSPS <digital signatur file.html > ds.p12

denne ds.p12 file var det herefter muligt at vælge, da jeg efter følgende
logge ind på Pension Danmark

Jeg håber at denne lille beskrivelse kan være til hjælp
VMH Carsten

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-11-07 18:06

Den Fri, 23 Nov 2007 14:24:31 +0100 skrev carsten:

> Jeg håber at denne lille beskrivelse kan være til hjælp VMH Carsten

Glimerend vejledning - tak.
Jeg havde faktisk opgivet at få min DS til at fungere i FF, men takket
være din vejl. + plus lidt snilde, funker den nu.
Hvem f..... kunne vide, at den skal laves til .p12 fil? Det skal den for
øvrigt også for at bestå TDC testen - og tilføjes "Egne certifikater"
manuelt - klik knappen som fremkommer når man åbner den gemte .html fil,
virker nemlig ikke i FF.
Kan nu også komme ind på Told/Skat tastselv

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com - www.ranunkelvej.com/sai/

Fra : Michael Hjorth

Dato : 01-12-07 00:52

On Fri, 23 Nov 2007 14:24:31 +0100, carsten wrote:

> [...]
> file.html > ds.p12
>
> denne ds.p12 file var det herefter muligt at vælge, da jeg efter

Du kan danne p12 filen ved at lave en backup af certifikatet fra
browseren, det er noget nemmere

Michael.

Fra : carsten

Dato : 03-12-07 10:46

Michael Hjorth wrote:

> Du kan danne p12 filen ved at lave en backup af certifikatet fra
> browseren, det er noget nemmere
>

> Michael.

Ja det var også en mulighed, kan jeg se nu du siger det,
det havde nu været rart at TDC havde lidt mere styr på deres support side
/Carsten