nagios problem
Fra : Jacob

Dato : 21-11-07 14:02

Hejsa NG

Jeg har en kørende Nagios installation der overvåger en del windows servere
og netværks switche m.m

Jeg vil så forsøge at lave noget dependencies så jeg ikke får alerts for alt
udstyr hvis en lokations hovedswitch går ned...

Jeg har derfor lavet deps.cfg med indholdet:

define hostdependency{
host_name switch2,switch3,switch4,srv01
dependent_host_name switch1
notification_failure_criteria d,u
}

Men jeg får stadig alerts for switch2, 3 og 4 og serveren når switch1 er
nede, eller linien til lokationen er nede.

Hvad kan det skyldes?

Jeg kører en nagios -v nagios.cfg inden reload, og den melder ikke om nogle
fejl...

Håber der er nogen der kan hjælpe

det kører på en centos 5

Mvh Jacob

----------------------
# nagios -v ../nagios.cfg

Nagios 3.0b5
Copyright (c) 1999-2007 Ethan Galstad (http://www.nagios.org)
Last Modified: 10-08-2007
License: GPL

Reading configuration data...

Running pre-flight check on configuration data...

Checking services...
Checked 261 services.
Checking hosts...
Checked 53 hosts.
Checking host groups...
Checked 8 host groups.
Checking service groups...
Checked 0 service groups.
Checking contacts...
Checked 4 contacts.
Checking contact groups...
Checked 5 contact groups.
Checking service escalations...
Checked 0 service escalations.
Checking service dependencies...
Checked 0 service dependencies.
Checking host escalations...
Checked 0 host escalations.
Checking host dependencies...
Checked 13 host dependencies.
Checking commands...
Checked 26 commands.
Checking time periods...
Checked 5 time periods.
Checking for circular paths between hosts...
Checking for circular host and service dependencies...
Checking global event handlers...
Checking obsessive compulsive processor commands...
Checking misc settings...

Total Warnings: 0
Total Errors: 0

Things look okay - No serious problems were detected during the pre-flight
check

Fra : Per Jørgensen

Dato : 21-11-07 14:51

Hey Jakob.

Som jeg lige ser det - skal du (efter min opfattelse) stadig definere
indenfor den enkelte service check - at den er afhængig af dependency.
Om du har gjort dette - skal jeg ikke kunne suige, men hvis det var
ville jeg lave det som en standartservicecheck at den er afhængig af den
depoendency.
Selvom linien går ned - har du formentlig ikke noteret hver enkelt
service check at det skal være afhængig af dette !

/pbj

--

Med Venlig Hilsen

Per Jørgensen

Linuxbruger 393221
/\/o place like 127.0.0.1

Fra : Morten K. Lennon

Dato : 21-11-07 22:41

On 2007-11-21, Jacob <jacob@REMOVEbastard.dkd> wrote:
> Hejsa NG
>
> Jeg har en kørende Nagios installation der overvåger en del windows servere
> og netværks switche m.m

Du kunne også kigge på "parent" for at styre det, det gør jeg med stor
success.

--
Morten

Fra : Jacob

Dato : 22-11-07 18:57

"Morten K. Lennon" <mkne3r3424243243243@spam.gummiand.dk> skrev i en
meddelelse news:slrnfk99fj.fqb.mkne3r3424243243243@mail.corell.dk...

> Du kunne også kigge på "parent" for at styre det, det gør jeg med stor
> success.

Hejsa... det vil jeg da lige læse lidt på, det lyder noget nemmere at have
med at gøre.

Mvh Jacob