FreeBSD NIS klient på Debian NIS server
Fra : Søren Dam

Dato : 19-11-07 22:33

Halløj

Jeg har stærkt brug for lidt hjælp her..

Jeg har haft en nogle Linux servere samt en FreeBSD koblet på en Solaris
NIS server. Jeg har nu flyttet NIS serveren til en Debian Linux, samt de
fleste klienter til den nye NIS server, men FreeBSD boksen vil ikke. Et
eller andet er gået galt, da jeg heller ikke kan flytte den tilbage til
Solaris serveren længere. Jeg kan køre en ypwhich og ypwhich -x og ypcat
passwd, men ikke ypwhich -m.

ypwhich -m giver # ypwhich: can't find the master of `���`�: reason: No
such map in server's domain

ssh til maskine giver # error: PAM: authentication error for user from
maskine

Jeg kan lave en su fra root til NIS bruger, men ikke tilbage igen. SÃ¥
NIS brugeren genkendes, men kan autoriseres..

Nogle bud?

mvh Søren Dam

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 20-11-07 06:30

On Mon, 19 Nov 2007 22:33:07 +0100
Søren Dam <post@damschott.dk> wrote:

--SNIP--
> [...]
> NIS server. Jeg har nu flyttet NIS serveren til en Debian Linux, samt de
> fleste klienter til den nye NIS server, men FreeBSD boksen vil ikke. Et

hvad står der i din yp.conf fil (eller hvad nu den korresponderende fil hedder på FreeBSD) ?
hvad siger den, når du genstarter ypbind (eller hvad nu yp klient servicen hedder på FreeBSD) ?

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Søren Dam

Dato : 20-11-07 07:26

Jacob Gaarde skrev:
> [...]
> hvad siger den, når du genstarter ypbind (eller hvad nu yp klient servicen hedder på FreeBSD) ?

Der er vist ikke en decideret yp.conf.
Der er 3 linier i rc.conf: nisdomainname="mitnisdomæne"
nis_client_enable="YES"
nis_client_flags="-S nisserver"

Den binder sig til serveren helt uden at brokke sig, de normale tests
virker, men login virker ikke.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 20-11-07 12:11

On Tue, 20 Nov 2007 07:25:51 +0100

> [...]
> nis_client_enable="YES"
> nis_client_flags="-S nisserver"
>
> Den binder sig til serveren helt uden at brokke sig, de normale tests

hvad siger nsswitch.conf om password-validering ?
har du en nscd kørende, som skal genstartes ?

Fra : soerendam@gmail.com

Dato : 20-11-07 06:25

On 20 Nov., 12:10, Jacob Gaarde <-d...@dev.null.invalid> wrote:

> hvad siger nsswitch.conf om password-validering ?
> har du en nscd kørende, som skal genstartes ?

Her er min nsswitch.conf:

passwd: nis files
passwd_compat: nis files
group: nis files
group_compat: nis files
hosts: files dns nis
shells: files nis
rpc: files nis
aliases: files nis
services: files nis
networks: files nis
automount: nis files
bootparams: files nis

Der er vist ingen nscd .. Men det virker imidlertid som om at der er
noget der er cachet et sted alligevel..
Jeg kender bare ikke FreeBSD godt nok til at kunne gennmskue hvor og
hvordan.