Erfaringer med lydkort?
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-11-07 18:27

Greetings!

Jeg overvejer at anskaffe mig et andet lydkort (med god lyd i højsædet).
Hvad skal man kigge efter når Creative ikke er en option?.

Jesper Poulsen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 19-11-07 21:11

Jesper Poulsen wrote:

> Greetings!
>
> Jeg overvejer at anskaffe mig et andet lydkort (med god lyd i højsædet).
> Hvad skal man kigge efter når Creative ikke er en option?.

Hvilken type Unix taler vi om? Og hvilken arkitektur? Hvis det er Linux på
PC har jeg rigtig gode erfaringer med SoundBlaster Live. Og brugt koster de
jo ingen penge. Men det er jo Creative der laver dem. Hvis de ikke kan
bruges er (eller var, ved sgu ikke om de findes mere) tyske Terratec er
godt bud.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-11-07 21:51

Lasse Jensen wrote:

> Hvilken type Unix taler vi om? Og hvilken arkitektur? Hvis det er Linux på

Det er Ubuntu 7.10 x86.

> PC har jeg rigtig gode erfaringer med SoundBlaster Live. Og brugt koster de
> jo ingen penge. Men det er jo Creative der laver dem. Hvis de ikke kan

Creative kan _ikke_ bruges. Lydmæssigt er det ikke interessant.

> bruges er (eller var, ved sgu ikke om de findes mere) tyske Terratec er
> godt bud.

Ok. Modeller?

Jeg har kigget på AudioTrak og meget andet, men hvilke modeller har god
support og hvilke har ikke?

Jesper Poulsen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 20-11-07 19:32

Lasse Jensen skrev:
> tyske Terratec er godt bud.

For et par år siden legede jeg en del med forskellige Terratec kort
(hovedsageligt baseret på VIA Envy24/Envy24HT kontrollere). Vha. disse
kort var det muligt at frembringe en HIFI-kvalitet lyd fra computeren.
For alle disse kort lykkedes det vha. ALSA's ice1712/ice1724 moduler (og
en hel del tweaking) at konstruere velfungerende lydsystemer.

Desværre har jeg ikke fulgt med i udviklingen på dette felt igennem de
sidste par år, og min anbefaling er dermed baseret på kort, hvor
teknologien er nogle år gammel. Men på dagens marked kan du fx. stadig
købe det næsten antikvariske "TerraTec Aureon 7.1 Universe" kort, der er
baseret på en VIA Envy24HT kontroller. Og dette kort kan fungere under
linux vha. ALSA's ice1724 modul (og en smule tweaking). - Dette er ikke
en anbefaling men i stedet blot en konstatering af, at en del af de
bedre lydkort er understøttet under linux. Angående Envy24HT
kontrolleren kan du læse mere på:
http://www.via.com.tw/en/products/audio/controllers/envy24ht/

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-11-07 21:18

Jesper Poulsen wrote:

> Jeg overvejer at anskaffe mig et andet lydkort (med god lyd i højsædet).

Jeg har kigget lidt på dette:

Jesper Poulsen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 20-11-07 22:11

Jesper Poulsen skrev:

> Jeg har kigget lidt på dette:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=178453

Jeg har ingen erfaring med dette kort, men ifølge
<http://www.hidiaudio.com/products/mystique.html> er kortet udstyret med
et C-Media CMI8768 chipset, der ifølge
<http://bugtrack.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Vendor-C-Media>
og
<http://bugtrack.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Module-cmipci>
bør være understøttet af ALSA's cmipci modul.
Så held og lykke med dette valg...