digital signatur - lidt længere end før
Fra : Hans Houmøller

Dato : 19-11-07 01:20

Så er jeg kommet lidt længere end tidligere med at kunne bruge digital
signatur. Nu har jeg installeret Opera-browser og der virker det.
Da jeg helst vil bruger Firefox, kan jeg så gøre noget for at få den
(signaturen) til at køre der?
Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-11-07 08:01

Hans Houmøller wrote:

> [...]
> signatur. Nu har jeg installeret Opera-browser og der virker det.
> Da jeg helst vil bruger Firefox, kan jeg så gøre noget for at få den

Har du en PKCS12-fil liggende med din digitale signatur liggende i?

Jesper Poulsen

Fra : Hans Houmøller

Dato : 19-11-07 13:07

Jesper Poulsen skrev:

> Har du en PKCS12-fil liggende med din digitale signatur liggende i?

Jeg kan ikke finde den, dvs jeg kan ikke få præciseret min søgning godt
nok, tror jeg.
Er der hjælp at hente til det her?
Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-11-07 15:00

Hans Houmøller wrote:

> Jeg kan ikke finde den, dvs jeg kan ikke få præciseret min søgning godt
> nok, tror jeg.
> Er der hjælp at hente til det her?

Har du prøvet med updatedb efterfulgt af locate?

Den hedder pkcs12 til efternavn.

Jesper Poulsen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 19-11-07 23:05

Hans Houmøller skrev:

> Jeg kan ikke finde den, dvs jeg kan ikke få præciseret min søgning godt
> nok, tror jeg.
> Er der hjælp at hente til det her?

Har du stadig den html fil du gemte da du hentede den digitale signatur?
eller kan du eksportere signaturfilen den fra Opera?

jeg har altid brugt mozilla og siden firefox med den digitale signatur
på trods af TDC's noget kiksede vejledninger der ofte ikke var blevet
opdateret efter de havde lavet ændringer.

Du kan finde nogle guldkorn på sslug's digital signaturliste :
bla et schell script der kan konvertere den html fil med signaturen
man downloader:
http://www.sslug.dk/emailarkiv/signatur/2006_10/msg00016.html
scriptet bruger bla openssl til at lave en pkcs12 fil
ud fra den html fil man får.

Npgen gange virker TDC's javaløsning også med firefox, men sidst
jeg brugte det fik det importeret signaturen i firefox som
"andre folks certifikater" og ikke "dine certifikater".
Scriptet ovenfor har hidtil fungeret hver gang.....

Fra : Hans Houmøller

Dato : 20-11-07 01:01

Efter mange, gode forslag her lykkedes det for mig. Jeg installerede
Opera-browseren og hentede den digitale signatur til den. Efter mange
forskellige forsøg med flere af forslagene, lykkedes det mig at kopiere
signaturen fra Opera, oprette en mappe i Firefox som jeg kopierede over
i og vupti ... så kunne jeg endelig bruge den, signaturen.
Tak for gode ideer; nu mangler jeg såmænd bare at få nettv til at køre
(fra DR, som jeg som så mange andre betaler medielicens til uden at
kunne se det i min Firefox-browser når jeg kører linux!) --- grrrrr.
Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-11-07 09:53

Hans Houmøller wrote:

> Tak for gode ideer; nu mangler jeg såmænd bare at få nettv til at køre
> (fra DR, som jeg som så mange andre betaler medielicens til uden at

Det skulle virke med VLC.

Jesper Poulsen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 20-11-07 10:16

Jesper Poulsen skrev:

> Det skulle virke med VLC.

DR har faktisk en hjælpeside :
http://www.dr.dk/hjaelp/drdktv/20070207114139.htm

vlc og firefox med Mediaplayerconnectivity fungerer i Ubuntu,
og man behøver ikke automatix2, pakkerne findes i ubuntu
evt. hvis man åbner for arkiver/repositories universe+multiverse
i pakkemanageren.

Mediaplayerconnectivity er et plugin til firefox som hentes
via Funktioner->tilføjelser i firefox.

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-07 13:41

Undskyld jeg hijacker - men mit spørgsmål er relevant i denne
forbindelse. Jeg er også nået så langt at signaturen er blevet
importeret og virker (næsten for godt). For nu hopper den bare på, ikke
noget med "angiv adgangskode" eller lignende. Jeg har også læst alle de
steder jeg har googlet mig frem til at man selv skal sørge for password
beskyttelsen - men desværre er der ikke mange konkrete forslag til
hvordan dette gøres - så nu spørger jeg her - HVORDAN ???

Pft. Jon Mørch - ubuntu 7.10 FF 2.0.0.8

Fra : Peter Lind Damkjær

Dato : 20-11-07 19:34

Jon Mørch (5592) skrev:
> [...]
> beskyttelsen - men desværre er der ikke mange konkrete forslag til
> hvordan dette gøres - så nu spørger jeg her - HVORDAN ???

Prøv med 'hovedadgangskode' i 'Funktioner'->'Indstillinger'->'Sikkerhed'

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-07 20:47

Peter Lind Damkjær skrev:
> Prøv med 'hovedadgangskode' i 'Funktioner'->'Indstillinger'->'Sikkerhed'

Jo tak men når jeg importerer certifikatet i firefox kopierer den det
vel til en anden placering så det ligger ubeskyttet et eller andet sted
i mit home dir? Må indrømme jeg ikke aner noget om hvordan certifikater
gemmes når de er importeret i et program.

Jeg troede man kunne beskytte selve pcks filen - så den ikke kunne
anvendes uden et password, uanset om min browser blev overtaget eller en
eller anden fik tag på selve filen.

Men det kan være jeg er helt galt afmarcheret her?

Nu har jeg ihvertfald slået masterpassword til i FF og den spørger nu
efter kodeord. Det føles sikrere men spørgsmålet er om det så også er det?
PFT
/jon

Fra : Frank Damgaard

Dato : 20-11-07 22:09

Jon Mørch (5592) skrev:

> [...]
> eller anden fik tag på selve filen.
>
> Men det kan være jeg er helt galt afmarcheret her?

pcks filen skulle være beskyttet og kræve et password ved import i firefox.
men du skal selv huske at sætte "hovedadgangsnøgen" i firefox hvis du ikke
allerede har lavet en sådan.
Så beskyttes også alle dine gemte password med mere.

> Nu har jeg ihvertfald slået masterpassword til i FF og den spørger nu
> efter kodeord. Det føles sikrere men spørgsmålet er om det så også er det?

Hvis man installerer via TDC's java/javascript vil den også have at man
sættet et masterpassword i firefox.
Sørg for at vælge et passphrase af høj kvalitet, det gør det sværere at knække
ved brute-force attacks.

Nogen brugere har også ønsket at der var mulighed for flere masterpassword sådan
at der var et til certifikater, et til gemte passwords/formularer i firefox osv;
og at man efter en stykke tid skal gentage masterpassword.
Til sidstnævnte findes et addon:
https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/1275

Fra : Hans Houmøller

Dato : 20-11-07 20:48

Jon Mørch (5592) skrev:
> [...]
> beskyttelsen - men desværre er der ikke mange konkrete forslag til
> hvordan dette gøres - så nu spørger jeg her - HVORDAN ???

Du er måske kommet til at bede om, at gå på direkte UDEN at bede om
password først?
Hans