Soundblaster X-fi
Fra : John Vedsegaard

Dato : 17-11-07 12:56

Jeg har for nylig installeret Ubuntu på min computer.

Men nu har jeg problemer med at få lydkortet til at fungere.

Pakken er hentet, i den medfølgende readme-fil står alt det nedenstående.
Men hvordan finder jeg ud af hvilke pakker der egentlig skal hentes for
at det kan installeres, for at det i det hele taget kommer til at virke?
Men Synaptic kan jeg ikke se pakkerne noget sted, det ville ellers være
smart hvis det kunne udføres automatisk.

Hvordan ved jeg om alt under punkt 1, egentlig er til stede?

Sound Blaster X-Fi Linux x86_64 Beta Driver Readme File

September 2007

The purpose of this document is to describe how the X-Fi Linux device
driver is built, packaged, and released.

Quick install

=============

1) You must have the fully configured source for the Linux kernel and
ALSA which you
want to use for this device driver. Partial installed
kernels (e.g. From distribution makers) may be unusable for this
action.

2) Run one of the following commands as root in the terminal:

./installer

OR

./installer --with-alsainc=<ALSA_include_directory>

* ALSA Source Tree

On 2.6 kernels, the location of the ALSA source include directory

is parsed automatically from the running kernel.

If it is not in the standard place, specify the path via

--with-alsainc=<ALSA_include_directory>.

On 2.4 kernels, the location of the ALSA source include directory

must be specified via --with-alsainc=<ALSA_include_directory>.

* Note
If integrated ALSA is to be used to build, --with-alsainc option

must not be specified.

Uninstall

=========

In the terminal,

1) Change directory to /opt/Creative/XFiDrv_Linux_US-1.04

2) Run the following command as root

./configure

make uninstall

* Note

For GNOME users, You may need to close the Volume Control
applet before uninstalling. Right-click the Volume icon on the
GNOME panel and select "Remove From Panel"

3) Manually delete all files in /opt/Creative/XFiDrv_Linux_US-1.04

Copyright (c) 2007 Creative Technology Ltd. All rights reserved.

End of Readme File

Fra : John Vedsegaard

Dato : 17-11-07 14:50

Den Sat, 17 Nov 2007 11:55:42 +0000 skrev John Vedsegaard:

> [...]
> det ville ellers være smart hvis det kunne udføres automatisk.
>
> Hvordan ved jeg om alt under punkt 1, egentlig er til stede?

Jeg er kommer "lidt" videre, men nu får jeg meddelt:

This product only support 64-bit Operating Systems

Hvad skal jeg gøre ved det?

Jeg har en 3Ghz Pentium på et asrock MotherBoard.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-11-07 15:05

Den 17 Nov 2007 13:50:26 GMT skrev John Vedsegaard:

> Jeg er kommer "lidt" videre, men nu får jeg meddelt:
>
> This product only support 64-bit Operating Systems
>
> Hvad skal jeg gøre ved det?
>
> Jeg har en 3Ghz Pentium på et asrock MotherBoard.

Downloade en Pentium / i386 driver i stedet for "Sound Blaster X-Fi
Linux x86_64 Beta Driver"

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-11-07 17:37

John Vedsegaard <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> writes:

> This product only support 64-bit Operating Systems
>
> Hvad skal jeg gøre ved det?

Enten installere et 64-bit operativsystem (hvis din maskine
understøtter det) eller hente 32-bit udgaven af det du roder med.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : John V.

Dato : 18-11-07 00:49

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Enten installere et 64-bit operativsystem (hvis din maskine
> understøtter det) eller hente 32-bit udgaven af det du roder med.

> Thorbjørn Ravn Andersen

Der findes da vist ikke nogen 32 bits udgave, eller jeg kan ikke finde den..

Hvordan finder jeg ud af om min linux er 32 bit eller 64 bit?

John

Fra : John Vedsegaard

Dato : 18-11-07 01:02

Den Sun, 18 Nov 2007 00:48:34 +0100 skrev John V.:

> [...]
> den..
>
> Hvordan finder jeg ud af om min linux er 32 bit eller 64 bit?

Ok, nu har jeg kikket i min bios, systemets hardware understøtter 64 bit.
Men gør ubuntu det?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-11-07 01:26

On 18 Nov 2007 00:02:09 GMT
John Vedsegaard <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> wrote:

> Ok, nu har jeg kikket i min bios, systemets hardware understøtter 64
> bit. Men gør ubuntu det?

Ja, men det kræver, at du har installeret 64bit udgaven. Har du ikke
det, er det kun for virkelige kendere at opgradere en 32bit til 64bit,
så hvis ikke du har andet end standard installationen, vil jeg
anbefale, at du geninstallerer, og så med en 64bit denne gang.
http://ftp.belnet.be/mirror/ubuntu.com/releases/7.10/ubuntu-7.10-desktop-amd64.iso

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : John V.

Dato : 18-11-07 14:02

"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> skrev i en meddelelse
> [...]

så hvis ikke du har andet end standard installationen, vil jeg
anbefale, at du geninstallerer, og så med en 64bit denne gang.

Jeg har installeret "ubuntu-7.10-desktop-amd64.iso" det hjalp bare ikke, jeg
må nøjes med at bruge lyd på mit XP-system.
De samme fejlmeddelser kommer stadig, det er måske også dumt at bruge
ustabile betadrivere.

Årsagen til at jeg gerne ville anvende linux, er at programmet RoseGarden er
meget billigere end f.eks. Cubase.
Begge er programmer til musikproduktion.
Nu vil jeg så se på hvad der egentlig findes af programmer til at redigere
video, senere må jeg så lægge lyd på i et windowsprogram.

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-11-07 14:22

John V. wrote:

Kan vi overtale dig til at fjerne signaturen fra det indlæg du svarer
på, således at din tilføjelse ikke kommer til at ligge under en
signaturadskiller?

Jesper Poulsen

Fra : John V.

Dato : 18-11-07 14:38

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan vi overtale dig til at fjerne signaturen fra det indlæg du svarer
> på, således at din tilføjelse ikke kommer til at ligge under en

Ok, men jeg sender dette fra en windows maskine, der kan man vist ikke det.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 18-11-07 14:42

John V. skrev:

>Ok, men jeg sender dette fra en windows maskine, der kan man vist ikke det.

jo

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : John Vedsegaard

Dato : 18-11-07 04:20

Den Sat, 17 Nov 2007 14:05:06 +0000 skrev Kent Friis:

> Downloade en Pentium / i386 driver i stedet for "Sound Blaster X-Fi
> Linux x86_64 Beta Driver"
>
> Mvh
> Kent

Og hvor er det så lige man henter den?

Jeg har nu installeret 64bit udgaven af ubuntu, men den kommer med de
samme meddelser..

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-11-07 14:20

On Sun, 18 Nov 2007 14:02:07 +0100
"John V." <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> wrote:

> [...]
> Nu vil jeg så se på hvad der egentlig findes af programmer til at
> redigere video, senere må jeg så lægge lyd på i et windowsprogram.

Jeg har kun hørt godt om dette: http://www.kinodv.org/

Artikler mm:
http://www.lockergnome.com/it/2007/01/23/video-editing-for-ubuntu/
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-92934.html
http://www.robfisher.net/video/

Måske kunne denne distribution også have din interesse:
http://64studio.com/

Det er en komplet distribution for audio og video editering på 64bit
hardware.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-11-07 14:43

> [...]

> ikke, jeg må nøjes med at bruge lyd på mit XP-system.
> De samme fejlmeddelser kommer stadig, det er måske også dumt at bruge

Bliver du fanget af mulighederne i GNU/Linux, bør du nok anskaffe dig
et andet lydkort. Læs her hvilke der er understøttet:
http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Main

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen