Printerinstallation i Open Suse 10.2
Fra : Preben Andersen

Dato : 16-11-07 14:44

Via en D-Link printserver skal jeg have installeret min Brother 5130
laserprinter, men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre. Jeg får mulighed for
at vælge CUPS, LPD, SMB eller IPX server, eller udskrive direkte til
netværksprinter, men hvad skal jeg? Printserveren er installeret på en
fast IP-adresse, men hvor kan jeg tilføje en ny port med den adresse?
Gerne en grundig forklaring, da jeg er novice i Linux.

--
Venlig hilsen
Preben

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-11-07 16:14

On Fri, 16 Nov 2007 14:44:07 +0100
"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

> [...]
> på en fast IP-adresse, men hvor kan jeg tilføje en ny port med den
> adresse? Gerne en grundig forklaring, da jeg er novice i Linux.

En specifik angivelse af din D-Link printserver er påkrævet, før du kan
få et udtømmende svar.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Preben Andersen

Dato : 16-11-07 16:34

"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> skrev i en meddelelse
On Fri, 16 Nov 2007 14:44:07 +0100

En specifik angivelse af din D-Link printserver er påkrævet, før du kan
få et udtømmende svar.

Den hedder DP-300U.
mvh/Preben

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-11-07 17:38

On Fri, 16 Nov 2007 16:33:54 +0100
"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

> Den hedder DP-300U.
Af produkt spec. fremgår det, at den bl.a. understøtter LPD i sin
nuværende form, hvorfor det er LPD, du skal anvende. Hvorom alting er,
skal du hente denne driver først:
http://openprinting.org/ppd-o-matic.cgi?driver=hl1250&printer=Brother-HL-5140&show=0
Den er godt nok anført som HL-5140, men det spiller ingen rolle, da det
er samme driver, der skal anvendes til de to modeller. Gem den f.eks
i /tmp. Nedenstående antager, at printer serveren har IP 192.168.0.1

Installation:
STEP 1.
Vælg UNIX Printer (LPD)
host: 192.168.0.1
Queue: LPT (Hvis du anvender parallel kablet. Stikket har samme bredde
som en pakke cigaretter)
STEP 2.
Vælg knappen, hvor der står Install Driver, og find den netop hentede
PPD fil.

Du kan også lave en firmware opgradering, og få
understøttelse for CUPS (IPP), hvilket jeg vil anbefale.
http://www.dlink.com/products/support.asp?pid=166&sec=0#quickInstallGuides

Installation:
STEP 1.
Vælg CUPS (IPP)
URI: ipp://192.168.0.1/

Fra : Preben Andersen

Dato : 18-11-07 11:22

On Fri, 16 Nov 2007 17:38:28 +0100, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

> [...]
> URI: ipp://192.168.0.1/
> STEP 2.
> Vælg knappen, hvor der står Install Driver, og find den netop hentede

Hurra!
Så lykkedes det endelig at få det til at virke. Først firmwareopgradering,
ikke via det medfølgende admin-program, men via browseren, og dernæst et
downloadet og installeret program fra Brother, som fik printeren til at
opføre sig rigtigt (CUPS).
SÃ¥ efter mange genvordigheder kan jeg nu bruge Linux rigtigt og skrotte XP

Tak til dig Michael for hjælp og inspiration.

mvh/Preben