Ubuntu - skærmopløsning på loginskærm og d~
Fra : Kenneth

Dato : 16-11-07 01:49

Har følgende spørgsmål liggende ubesvaret i ubuntu gruppen. Håber
nogle her kan hjælpe.

Min skærm opløsning er forskellig på mit login skærmbillede og min
desktop. Hvordan ændrer jeg dette så de begge kører 1600x1200 ?

Kenneth

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 16-11-07 11:26

Kenneth wrote:
> [...]
>
> Min skærm opløsning er forskellig på mit login skærmbillede og min
> desktop. Hvordan ændrer jeg dette så de begge kører 1600x1200 ?

Jeg har ikke ubuntu, men det kan næppe lade sig gøre.
Men hvorfor har du det ønske?. Loginbilledet skal jo kun stå et øjeblik.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kenneth

Dato : 16-11-07 04:12

Øhh, et sted må man da bestemme hvad opløsningen skal være? (det
vælges vel næppe tilfældigt..)

Kenneth

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 16-11-07 13:49

Kenneth wrote:
> Øhh, et sted må man da bestemme hvad opløsningen skal være? (det
> vælges vel næppe tilfældigt..)

Nej det er ikke tilfældigt, men Xserveren er da startet når
loginskærmen vises, dvs. at det er skærmopsætningen i xorg
(XF86config) der gælder. Jeg tror det layoutet for skærmbilledet du
ikke kan lide. Måske for stort?. 1600x1200 er en høj opløsning, så du
kan åbenbart godt lide, at alt er lidt småt.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : N/A

Dato : 16-11-07 15:55

Fra : Jan Birk

Dato : 16-11-07 13:40

> Min skærm opløsning er forskellig på mit login skærmbillede og min
> desktop. Hvordan ændrer jeg dette så de begge kører 1600x1200 ?

De burde vist følges af?

Men ellers: Preferences -> Screen Resolution

Det sker i filen

/etc/X11/xorg.conf

/Jan

Fra : Frank Damgaard

Dato : 16-11-07 17:43

Jan Birk skrev:

> De burde vist følges af?
>
> Men ellers: Preferences -> Screen Resolution
>
> Det sker i filen
>
> /etc/X11/xorg.conf

I ubuntu 7.10 følges de ikke ad :(

Jeg havde ved installation sat en gammel 17" skærm på
og ubuntu valgte en skærm mode der gav sort skærm.

Men Ctrl Alt + og - (numerisk tastaturs + og - ) kunne jeg
skifte mode til en mindre der kunne give billede på skærmen :)

Ved login kunne man så med

Preferences -> Screen Resolution / System->Indstillinger->Skærmopløsning

rette til brugbar skærmopløsning men desværre ikke for login billedet.

og denne kommando retter ikke i den globale xorg.conf

Så man skal tilføje noget til xorg.conf, som default indholder
xorg.conf i ubuntu ingen "modes" linier :(

Fra : N/A

Dato : 16-11-07 13:49

Fra : Kenneth

Dato : 16-11-07 05:51

Dvs. jeg skal rette noget i "XF86config" ?

Kenneth

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 16-11-07 15:55

Kenneth wrote:
> Dvs. jeg skal rette noget i "XF86config" ?

Ja og nej. I Ubuntu er det vist nok /etc/X11/xorg.conf
Men Gnome har sikkert en GUI til formålet, Gnome Control Center tror
jeg; der må du kunne ændre 'screen resolution'.
Men det er den generelle skærmopløsning, der kan ændres; indstillinger
for login-skærmen kan ikke ændres selvstændigt.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk