geotags
Fra : Jens Thomsen

Dato : 15-11-07 19:17

I mangel af bedre egnet gruppe spørger jeg her.

http://geotags.com/iso3166/iso.DK.html

Der er en række tags for provinser/byer i DK, og udover at Frederiksberg og
Vestsjælland er stavet forkert, så optræder København både under DK-101 og
DK-015

Hvordan kan det være?

Er det en etableret standard eller er der en anden man bør basere sig på
hvis man skal indeksere områder?

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-11-07 19:58

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> writes:

> [...]
> Vestsjælland er stavet forkert, så optræder København både under DK-101 og

Ringkjøbing er vist også stavet forkert.

Stavefejlene tror jeg optræder fordi det kun er en afskrift af den
rigtige standard, der ikke er frit tilgængelig. At København optræder
to gange tror jeg skyldes at den ene DK-101 (tror jeg) er Københavns
Kommune og den anden (DK-015) er Københavns Amt.

> Er det en etableret standard eller er der en anden man bør basere sig på
> hvis man skal indeksere områder?

ISO 3166-2 er skam en meget etableret standard, men er ikke frit
tilgængelig. Den opdateres med jævne mellemrum så den passer med
ændringerne i de enkelte landes administrative struktur. Den blev
sidst opdateret i april 2007, men det ser ikke ud til at der var
ændringer for DK. Men det er der højst sandsynligt i næste opdatering
så der er koder for regionerne istedet for amterne.

//Makholm

Fra : Jens Thomsen

Dato : 15-11-07 22:34

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> [...]
> to gange tror jeg skyldes at den ene DK-101 (tror jeg) er Københavns
> Kommune og den anden (DK-015) er Københavns Amt.

Det kunne se ud som om du har ret:
http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_3166-2:DK
Hvorfor er den ikke frit tilgængelig?Er det noget man kan købe sig til?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-11-07 00:20

On Thu, 15 Nov 2007 22:34:16 +0100, "Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote:

> http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_3166-2:DK
> Hvorfor er den ikke frit tilgængelig?

Det er ISO-standarder generelt ikke.

> Er det noget man kan købe sig til?

http://www.iso.org/iso/search.htm?qt=3166&searchSubmit=Search&sort=rel&type=simple&published=true

-A

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 15-11-07 22:00

Jens Thomsen wrote:
> [...]
> Vestsjælland er stavet forkert, så optræder København både under DK-101 og

Der er også problemer med tegn-kodningen for danske bogstaver æ, ø og å.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk