Recovery af Windows fra USB stick
Fra : Jonas Jalling

Dato : 14-11-07 01:38

Hej alle,

jeg bruger i øjeblikket en USB-stick, med dos og Norton Ghost til at
gendanne windows på min computer. Dvs. jeg sætter USB-sticken i
computeren, booter op på den, som en boot-diskette og kører Norton
Ghost.
Dog er hastigheden ikke noget at råbe hurra for, da jeg ikke har USB
2.0 support i dos.
Kender I en tilsvarende løsning, som booter i linux?
Jeg skal kunne gendanne på samme måde som med ghost!

Til sidst skal det lige siges, at boot fra cd ikke er en mulighed.
Computeren er en IBM X31 og der er hverken CD eller floppy.

Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-11-07 06:43

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> writes:

> Kender I en tilsvarende løsning, som booter i linux?

Prøv Acronis TrueImage. Den kan lidt af hvert.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 14-11-07 10:46

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Prøv Acronis TrueImage. Den kan lidt af hvert.
Hej Thorbjørn,

jeg har downloaded en trial-version af ovenstående program, men jeg kan
ikke få den til at boot fra min usb-stik :(

/Jonas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-11-07 11:11

Jonas Bo Jalling <jonas@jalling.dk> writes:

> jeg har downloaded en trial-version af ovenstående program, men jeg
> kan ikke få den til at boot fra min usb-stik :(

Du kan lave en ISO som du kan bruge diverse værktøjer til at få hældt
ned på din USB-stick. Kan det ikke klare det?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 14-11-07 19:22

> Du kan lave en ISO som du kan bruge diverse værktøjer til at få hældt
> ned på din USB-stick. Kan det ikke klare det?

Hvilke værktøjer kan hælde en ISO ned på USB-flash så man kan boote fra
den?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-11-07 23:31

"Christian E. Lysel" <christian@example.net> writes:

> Hvilke værktøjer kan hælde en ISO ned på USB-flash så man kan boote fra
> den?

Jeg har ikke selv eksperimenteret med en vilkårlig ISO, og nu hvor jeg
ser efter kan jeg heller ikke se et projekt der tilbyder
funktionaliteten. Beklager :(

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jens Henrik Leonhard~

Dato : 14-11-07 23:47

Hej.

Har du prøvet sysrescd: http://www.sysresccd.org.
Jeg har selv med held brugt en tidligere version.

/Jens Henrik

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 15-11-07 15:49

Jonas Jalling wrote:
> [...]
> 2.0 support i dos.
> Kender I en tilsvarende løsning, som booter i linux?
> Jeg skal kunne gendanne på samme måde som med ghost!

g4u ?

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 15-11-07 16:00

Martin M. Pedersen skrev:

> g4u ?

Den kan IKKE det jeg ønsker. Problemet er at den kopierer bit for bit,
dvs. at de steder der ikke ligger data også bliver kopieret med. Lad os
antage at disken ikke er fyldt med 0'er - så vil jeg få mit image fyldt
op med alt mulig "gammel" data, som egenlig er slettet.

Jonas Jalling

Fra : Nicolai Lang

Dato : 15-11-07 16:20

On Thu, 15 Nov 2007 16:00:06 +0100, Jonas Bo Jalling
<jonas@jalling.dk> wrote:

> [...]
>antage at disken ikke er fyldt med 0'er - så vil jeg få mit image fyldt
>op med alt mulig "gammel" data, som egenlig er slettet.

Køb Image For Windows fra TeraByte Unlimited - så får du Linux og DOS
versioner med - og kan så bygge din egen bootbare USB stick med det
på.

Den kan også lave en bootbar restore DVD med image. Fra DOS/Linux på
en ATAPI eller USB2 DVD brænder.

http://www.terabyteunlimited.com/

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 15-11-07 17:22

Jonas Bo Jalling wrote:

> [...]
> antage at disken ikke er fyldt med 0'er - så vil jeg få mit image fyldt
> op med alt mulig "gammel" data, som egenlig er slettet.

Er det et problem ? Ellers så lav en stor fil, fuld af nuller og slet
den igen, før du laver backup.

/Martin

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 15-11-07 18:57

Martin M. Pedersen skrev:

> Er det et problem ? Ellers så lav en stor fil, fuld af nuller og slet
> den igen, før du laver backup.
>
> /Martin
Hej Martin,

Nej det er egentlig ikke et problem. Jeg lavede engang en løsning med dd
hvor jeg netop lavede det trick med at fylde disken op ned nuller først.
Jeg synes bare at det er tosset at skulle gøre det sådan, men det er nu
engang den løsning jeg har valgt igen. Tak fordi du lige vækkede
minderne frem :)

Jonas Jalling

Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 15-11-07 20:23

Jonas Bo Jalling skrev:
> [...]
> Jeg synes bare at det er tosset at skulle gøre det sådan, men det er nu
> engang den løsning jeg har valgt igen. Tak fordi du lige vækkede

Lige et tillægsspørgsmål.
Når jeg gemmer imaget, skriver jeg: dd if=/dev/sda1 | gzip -9 >
/mnt/disk/diskimage.gz

Da der kun ligger 2GB op disken, kan jeg så ikke skrive:
dd if=/dev/sda1 bs=1M count=2500 | gzip -9 > /mnt.... ?
Altså kun kopiere de første 2.5GB?

Er der en smart måde til at finde ud af hvor de sidste data på
partitionen ligger?

--
MEd venlig hilsen
Jonas Jalling

Fra : Kent Friis

Dato : 15-11-07 20:31

Den Thu, 15 Nov 2007 20:23:15 +0100 skrev Jonas Bo Jalling:

> [...]
>
> Da der kun ligger 2GB op disken, kan jeg så ikke skrive:
> dd if=/dev/sda1 bs=1M count=2500 | gzip -9 > /mnt.... ?

Hvis du kører FAT, og defragmenterer lige inden, burde det være
teoretisk muligt (men ingen garantier). Hvis du kører et mere
moderne filsystem, er både filer og meta-data spredt ud over disken.
Og hvis du ikke lige har kørt defrag på FAT-disken, kan du også
roligt forvente det.

> Er der en smart måde til at finde ud af hvor de sidste data på
> partitionen ligger?

Kigge på outputtet af defrag?

Jeg vil kraftigt fraråde ideen. Men i stedet for at gzip'e filen,
kan du prøve at kopiere den med "cp --sparse=always". Så vil de
blokke der kun indeholder nuller ikke blive allokeret.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-11-07 22:25

Jonas Bo Jalling <jonas@jalling.dk> writes:

> Da der kun ligger 2GB op disken, kan jeg så ikke skrive:
> dd if=/dev/sda1 bs=1M count=2500 | gzip -9 > /mnt.... ?
> Altså kun kopiere de første 2.5GB?

Din sikkerhedskopi vil ikke reetablere disken korrekt. Kender ikke
nogen Unix filsystemer der garanterer placering i starten af
partitionen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-11-07 19:26

"Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> writes:

> Er det et problem ? Ellers så lav en stor fil, fuld af nuller og slet
> den igen, før du laver backup.

Hvilket iøvrigt lader til at være præcis den måde som vmware klargører
de virtuelle diske inden man kan krympe dem ned i den størrelse de
faktisk har på disken.

Nu er deres værktøjer vist iøvrit opensource så man kan faktisk se
efter :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-11-07 18:23

On Wed, 2007-11-14 at 23:31 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> nu hvor jeg
> ser efter kan jeg heller ikke se et projekt der tilbyder
> funktionaliteten. Beklager :(

Øv, jeg blev ellers lige så glad.