[BASH] Udlæse variabel variabel-navn
Fra : Jens

Dato : 12-11-07 11:45

Hvis jeg har dette:

for usr in john anders
do
john="doe"
anders="and"
echo "$usr ${usr}"
done

Jeg vil gerne have følgende output:
john doe
anders and

Hvordan får jeg udskrevet indholdet af $john og $anders ud fra det aktuelle
navn?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-11-07 12:17

Jens wrote:
> Jeg vil gerne have følgende output:
> john doe
> anders and

for usr in john anders
do
john="doe"
anders="and"
eval tmp=\$$usr
echo "$usr $tmp"
done

john doe
anders and

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Jens

Dato : 12-11-07 13:29

> for usr in john anders
> do
> john="doe"
> anders="and"
> eval tmp=\$$usr
> echo "$usr $tmp"
> done
>
> john doe
> anders and

Mange tak, det fungere fint men jeg kommer i tanke om at jeg også skal bruge
det den anden vej:

for usr in john anders
do
$$usr_last="default"
john_last="doe"
eval tmp=\$${usr}_last
echo "$usr $tmp"
done

Således at der er en default værdi (ovenstående virker ikke):

john doe
anders default

Fra : Jens

Dato : 13-11-07 09:08

> [...]
> echo "$usr $tmp"
> done
>
> Således at der er en default værdi (ovenstående virker ikke):

Er der ingen gode bud på denne?

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 12-11-07 13:20

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> for usr in john anders
> do
> john="doe"
> anders="and"
> eval tmp=\$$usr
> echo "$usr $tmp"
> done

Det er den pæne POSIX-kompatible løsning, i bash (men f.eks. ikke i zsh)
kan man også bare bruge:

for usr in john anders
do
john="doe"
anders="and"
echo "$usr ${!usr}"
done

..Henrik

--
.... applications which need to address vast amounts of memory
(e.g., big scientific crankers, large databases, emacs) ...