Skærm opløsning i Ubuntu 7.10.
Fra : Brian Alexandersen

Dato : 11-11-07 14:04

Jeg har lidt knas med at få Ubuntu til at køre med den ønskede opløsning
og refresh rate.

Jeg har et GF6600GT grafikkort med nvidia drivere installeret.
Hvis jeg bruger sysinfo til at sætte opløsningen med bruger Gnome den
instilling fra System > Preferences > Screen Resolution i stedet.
Ulempen er at "Screen Resolution" ikke kan sætte de samme refresh rates
og opløsninger som sysinfo kan.

Jeg vil gerne kunne sætte opløsningen med en passende refresh rate ET
sted frem for at skulle "nøjes" med at køre 1600x1200 i 60Hz når jeg kan
køre det ved 85Hz.

Jeg kører p.t. 1280x960 @ 75Hz.

Er der nogen som kan hjælpe med at finde en løsning til at jeg kan
justere mine skærm instillinger som jeg vil ???
--
Med venlige hilsen
   Brian Alexandersen

This message is written in 100% recycled electrons.

Fra : J

Dato : 12-11-07 15:39

On Sun, 11 Nov 2007 14:03:48 +0100, Brian Alexandersen
<nospam@alexandersen.nu> wrote:

> [...]
>
>Er der nogen som kan hjælpe med at finde en løsning til at jeg kan
>justere mine skærm instillinger som jeg vil ???

Er det ikke en fladskærm ? for ellers kan jeg ikke forstå, hvorfor
16001200@65 ikke er godt nok.

Du kan vælge recovery mode (esc under Grub) og editere
/etc/X11/xorg.conf med en editor som kate eller gedit (skal måske
installere editoren først)

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=588641&highlight=1600x1200

Eller gør sådan:

the following is an easy way to fix resolution for all nvidia users
who have the nvidia driver installed.

1. open up terminal (Applications>Accessories>Terminal)

2. type in

sudo nvidia-settings

3. then press enter

4. on the nvidia control panel that comes up go into X Server Display
Configuration

5. set the resolution you desire (typically 1280x1024)

6. then click Save to X Configuration File

7. close the window and restart your computer

Ctrl-Alt Backspace er måske nok.

mvh

John

Fra : Brian Alexandersen

Dato : 12-11-07 17:08

J wrote:

> Er det ikke en fladskærm ? for ellers kan jeg ikke forstå, hvorfor
> 16001200@65 ikke er godt nok.

Nej Det er en god gammel CRT skærm.
Primært fordi min 19" Compaq P910 var gratis og jeg fik 2 af dem.

> Du kan vælge recovery mode (esc under Grub) og editere
> /etc/X11/xorg.conf med en editor som kate eller gedit (skal måske
> [...]

Det skal jeg kigge lidt nærmere på.
Jeg er bange for at det er der kamelen er begravet.

> [...]
> who have the nvidia driver installed.
>
> 1. open up terminal (Applications>Accessories>Terminal)

Det er dette jeg har brugt til at ændre opløsningen men det den gemmer
lader ikke til at virke.
Det kan man også få adgang til via "sysinfo".

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-11-07 20:54

Brian Alexandersen <nospam@alexandersen.nu> writes:

> Det skal jeg kigge lidt nærmere på.
> Jeg er bange for at det er der kamelen er begravet.

Jeg mindes svagt at der er en grænse ud fra hvad skærmen er angivet
til at kunne klare i lodret og vandret opfriskning - hvis den
opløsning du vil have går ud over det, så blvier den valgt fra. Det
står i X serverens log.

Herudover er der også ramdac'ens hastighed der sætter en grænse. Der
er ikke andet at gøre end at lirke lidt med værdirene.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Brian Alexandersen

Dato : 12-11-07 21:24

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> til at kunne klare i lodret og vandret opfriskning - hvis den
> opløsning du vil have går ud over det, så blvier den valgt fra. Det

Jeg har "lånt" en xorg.conf fra en kammerat og det virker lidt bedre nu
kan jeg køre 1600x1200 i 75Hz men jeg har måtte sætte den til 60Hz for
at opnå det.

> Herudover er der også ramdac'ens hastighed der sætter en grænse. Der
> er ikke andet at gøre end at lirke lidt med værdirene.

De værdier er der vidst allerede lirket med.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-11-07 17:43

Brian Alexandersen wrote:

> Jeg har "lånt" en xorg.conf fra en kammerat og det virker lidt bedre nu
> kan jeg køre 1600x1200 i 75Hz men jeg har måtte sætte den til 60Hz for
> at opnå det.

Det er min xorg.conf og jeg har ikke de samme problemer, selv om det er
samme størrelse skærm (min er dog en ViewSonic) og samme version af
Ubuntu. Det er også samme GPU.

Jeg anvender 1600x1200.

Jesper Poulsen

Fra : Brian Alexandersen

Dato : 17-11-07 15:53

Jesper Poulsen wrote:
> Det er min xorg.conf og jeg har ikke de samme problemer, selv om det er
> samme størrelse skærm (min er dog en ViewSonic) og samme version af
> Ubuntu. Det er også samme GPU.

Det blev det ikke s[ meget bedre af.

Men Poulsen fik det til at virke ved at bruge den xorg.conf fil nVidia
driveren genererer.

Nu kører jeg 1600x1200 @ 85Hz.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-11-07 23:21

Brian Alexandersen wrote:

> Men Poulsen fik det til at virke ved at bruge den xorg.conf fil nVidia
> driveren genererer.
> Nu kører jeg 1600x1200 @ 85Hz.

Hele humlen ligger i en lille tilføjelse til xorg.conf:

Option "metamodes" "1600x1200_85 +0+0"

....der angiver refresh rate ved en bestemt opløsning.

Jesper Poulsen